kan inte boota ubuntu ordentligt [LÖST]

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
wite

kan inte boota ubuntu ordentligt [LÖST]

Inlägg av wite »

jag försökte först boota med både 7.04 och 7.10 x64 live cd på min dator men inget av dessa fungerade (fick bara en svart skärm efter jag valt att boota/installera ubuntu från menyn) så jag tankade ner 7.10 alternative och installerade. skälva installationen gick utmärk men när jag sedan skulle boota upp mitt nya system för första gången så blir det exakt som med live cdn, får bara en svart skärm efter jag valt att starta normalt och sedan händer ingenting.

har provat att trycka ctrl+alt+f1 men inget händer
har försökt med att lägga till noapic som jag såg någon hade rekomenderat men samma resultat
har provat att confa om xserver till att använda vesa med samma resultat

det enda som fungerar är att boota ok är om jag väljer recovery mode och där provade jag att confa om x t.ex men nu vet jag inget mer att testa

Nvidia 8800GTS 320MB
4048MB Geil pc6400
Intel core 2 duo 2,4Ghz
3x sata hdds
Creative x-fi gamer edition
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 11 gånger.
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

SV: kan inte boota ubuntu ordentligt

Inlägg av zenbios »

Hej och välkommen till ubuntu-se

behöver inte vara det nu, men skulle råda dig att köra intel x86 skivan istället.
problem med drivar o sånt för amd64 skivan. andra som haft samma problem
men det gått bra med den andra. har själv amd64 x2, men kör med intel skivan.
Bild
wite

Inlägg av wite »

tack :)

löste problemet med hjälp av en kompis, ändrade i /boot/grub/menu.lst tog bort quite och splash från sluten och nu funkar det perfekt att boota
emiiil

Inlägg av emiiil »

wite skrev: tack :)

löste problemet med hjälp av en kompis, ändrade i /boot/grub/menu.lst tog bort quite och splash från sluten och nu funkar det perfekt att boota
hur gör man detta då?? jag är total nybörjare och har samma problem som beskrevs i början av tråden...
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"