Hej hej,
Har efter en del pillande fått igång min WPN111 med hjälp av ndiswrapper och wpa_supplicant.
Där var en del strul, verkar som att den toklåste hela systemet om man inte hade med raderna
ifup modprobe ndiswrapper
ifdown modprobe ndiswrapper
i /etc/network/interfaces
Hur som helst, nu fungerar det. Jag kan ansluta till mitt trådlösa nätverk med WPA-PSK och AES, och jag får en ip-adress och kan surfa hur fint som helst.
Problemet är bara att jag måste sparka igång allt för hand i en terminal, och det verkar funka dåligt om den sitter i vid boot. Dessutom så fungerar den inte om man pluggar ur den och sedan pluggar i den igen utan att jag bootar om.
Förmodligen så beror det på att jag har noll koll på hur linux tar hand om usb-enheter, och att där måste till lite mer pill för att den skall kunna koppla ifrån den och sedan ansluta den igen ordentligt.
Någon som har lust att ge mig lite tips? En komplett genomgång hade varit fint, men bara information om vilka filer som används (förutom /etc/network/interfaces) så jag kan googla på det hade varit super.
Netgear WPN111 USB. Fungerar men inte automatiskt.
SV: Netgear WPN111 USB. Fungerar men inte automatiskt.
har kanske ett liknande problem. jag har WPA-PSK koder till rotern som jag alltid måste slå in vid boot. är det möjligt att ändra det? sedan så händer det att jag måste slå in koden både två och tre gånger ibland fast den är rätt.