Har installerat alla codecs och spelare enligt https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats och Easyubuntu och provat på både ubuntu och kubuntu distros 6.06.1 i386. Allt förefaller funka utom Avi (DivX) och streaming media i firefox.
I ubuntu stängde alla spelare (xine och mplayer) ner efter någon sekund i kubuntu kör kmplayer och kaffeine avifilen men utan bild. I firefox försöker jag starta nyhetssändningen på Dagens Industri som är en wmv fil. mplayer pluggen försöker starta applikationen men misslyckas och stoppar.
Några förslag till en som just börjat prova ubuntu och är mycket positiv till möjligheten att för första gången kunna lämna windows för gott (Har kört madriva och xp parallellt några år)
Allt är kört på en Siemens PIII 450Mhz med något inbyggt grafikkort har inte kollat men tror att det är ATI.
Avi och streaming media
- Gurra72
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
- Kontakt:
Avi och streaming media
Mplayer, Mozilla-mplayer och w32 codecs brukar räcka långt. Vet inte hur det är med sändningarna på dagens industri men vissa sajter verkar hopplöst bundna till windows mediaplayer. Tv 4 t.ex.
Nu har jag kollat lite på dagens industri's hemsida. På sidan ligger en länk som heter "Här kan du följa DiTV:s nyheter live" Som du säger så stoppar filmen medsamma.
Så här kan du fixa det: (om du har mplayer)
Högerklicka på länken och kopiera länkadress. -
öppna en textredigerare typ gedit. -
Klistra in det du kopierat och det blir något som liknar detta:
javascript:weOpenLink('mms://qstream-live.qbrick.com/00564live1',-1,'htmlpage',0,1);
ur den texten kopierar du delen "mms://qstream-live.qbrick.com/00564live1" som är själva videofilen.
Sedan öppnar du en terminal (konsol)
klistra in följande:
mplayer -dumpstream mms://qstream-live.qbrick.com/00564live1
tryck enter.
Filen lägger sig i din home användare mapp och heter stream.dump. nu borde du kunna högerklicka på denna och öppna med mplayer. Det tar lika lång tid att ladda hem filem som att titta på den, så det tar lite tid.
Filmen är lång och jag håller på att ladda hem den så jag kan inte lova ännu att det funkar. Men bara man kan se url adressen så brukar detta gå.
Bör kanske tillägga att streamar oftast är copyrightskyddade så man får ju inte lägga ut dom på nätet hur som helst sedan.
Försöker också att lämna Windows för gott, Ubuntu är nog det enklaste alternativet och den har nog inte blivit den populäraste disten i världen för intet.
Edit:
Fick se senare att det handlade om en live-sändning som aldrig tog slut. Inte konstigt att det tog tid att ladda hem..haha.
Nu har jag kollat lite på dagens industri's hemsida. På sidan ligger en länk som heter "Här kan du följa DiTV:s nyheter live" Som du säger så stoppar filmen medsamma.
Så här kan du fixa det: (om du har mplayer)
Högerklicka på länken och kopiera länkadress. -
öppna en textredigerare typ gedit. -
Klistra in det du kopierat och det blir något som liknar detta:
javascript:weOpenLink('mms://qstream-live.qbrick.com/00564live1',-1,'htmlpage',0,1);
ur den texten kopierar du delen "mms://qstream-live.qbrick.com/00564live1" som är själva videofilen.
Sedan öppnar du en terminal (konsol)
klistra in följande:
mplayer -dumpstream mms://qstream-live.qbrick.com/00564live1
tryck enter.
Filen lägger sig i din home användare mapp och heter stream.dump. nu borde du kunna högerklicka på denna och öppna med mplayer. Det tar lika lång tid att ladda hem filem som att titta på den, så det tar lite tid.
Filmen är lång och jag håller på att ladda hem den så jag kan inte lova ännu att det funkar. Men bara man kan se url adressen så brukar detta gå.
Bör kanske tillägga att streamar oftast är copyrightskyddade så man får ju inte lägga ut dom på nätet hur som helst sedan.
Försöker också att lämna Windows för gott, Ubuntu är nog det enklaste alternativet och den har nog inte blivit den populäraste disten i världen för intet.
Edit:
Fick se senare att det handlade om en live-sändning som aldrig tog slut. Inte konstigt att det tog tid att ladda hem..haha.
Ubuntu.. an ancient african word for - I cant configure Slackware 

Avi och streaming media
Klickar jag på "Här kan du följa DITV:s nyheter Live" så får jag en "External Protocol Request" och klickar "Launch Application" (default Totem) som sedan tar emot den streamade utsändningen.
Jag kör Firefox 2.02b2 (Bon Echo)
har både totem och totem-xine
gstreamer0.10-pitfdll
libtotem-plparser1
totem-mozilla (plugin för mozilla webbläsare - kan vara en bra idé)
i övrigt nästan varje gstreamer i repot inklusive
gstreamer ...plugins-bad /good / ugly / -multiverse /
Jag kör Firefox 2.02b2 (Bon Echo)
har både totem och totem-xine
gstreamer0.10-pitfdll
libtotem-plparser1
totem-mozilla (plugin för mozilla webbläsare - kan vara en bra idé)
i övrigt nästan varje gstreamer i repot inklusive
gstreamer ...plugins-bad /good / ugly / -multiverse /
Avi och streaming media
För mig sparkas mplayer plug-in embedded videoplayer for mozilla igång.
Ja, den är installerad med Automatix, se sig nedan.
F.ö. jävligt svårt att komma in på di.se. Fick söka mig fram via google och får ändå inte fram första sidan.
di.se innehåller bara länkar till länkar...
Ja, den är installerad med Automatix, se sig nedan.
F.ö. jävligt svårt att komma in på di.se. Fick söka mig fram via google och får ändå inte fram första sidan.
di.se innehåller bara länkar till länkar...
Avi och streaming media
[quote="petri0"]F.ö. jävligt svårt att komma in på di.se. Fick söka mig fram via google och får ändå inte fram första sidan.
di.se innehåller bara länkar till länkar...[/quote]
Samma sak för mig tills jag tillät scripts från sidan (använder NoScript plugin), då gick det bättre.
EDIT: just, det ja... jag måste ju moderera lite också : Ajja-bajja för att du sa "jävligt"
di.se innehåller bara länkar till länkar...[/quote]
Samma sak för mig tills jag tillät scripts från sidan (använder NoScript plugin), då gick det bättre.
EDIT: just, det ja... jag måste ju moderera lite också : Ajja-bajja för att du sa "jävligt"
Avi och streaming media
Ja, just det. Har samma plugin men tänkte inte på det