Skrivrättigheter .wma

ratm_rip

Skrivrättigheter .wma

Inlägg av ratm_rip »

Tja!
När jag installerade ubuntu för ett tag sedan så förde jag med mig lite musik som jag själv ripat i windows media player och är därför i filformatet .wma. Dessa är nu skrivskyddade på så sätt att jag inte kan ta bort dem utan bara flytta runt dem. Det är inte från datorn jag vill ta bort dem utan från min mp3, behöver bytta lite musik. Så hur kan jag ändra rättigheterna för filerna så att jag kan ta bort dem?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: Skrivrättigheter .wma

Inlägg av mcNisse »

Hur är spelaren monterad? Den kan nämligen bli monterad i read only mode eller så blir det fel ägare av filerna.

Du kan börja med att prova att använda gksudo nautilus och se om du kan ta bort filerna...
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
ratm_rip

Inlägg av ratm_rip »

Men jag kan ta bort och göra vad jag vill med musiken som inte är i .wma format och som jag inte ripat själv, så jag borde ju vara rättmäktig ägare av spelaren.

Hur gör jag med gksudo nautilus då? körde det i terminalen och då öppnades en filbläddrare men kunde inte hitta spelaren där.
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

En mp3spelare brukar monteras under /media/XXXX där x:en motsvarar namnet på spelaren.

Kan du flytta andra wma filer? Vilken mediaspelare använder du?

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
ratm_rip

Inlägg av ratm_rip »

Hittade det nu, tack så mycket för hjälpen.

Har en Transcend T.sonic 630 2.0Gb om du ville veta. Hittade den under namnet disk.

De enda .wma filer jag har är de som jag ripat själv, och jag kan flytta dem och så hur jag vill, det enda är att jag inte kan ta bort dem från mp3n. Men det löste sig ju nu. Finns det något sätt att göra så att jag inte behöver gå in den vägen som root utan att göra det som vanlig användare? Alltså ge mig fullständiga rättigheter till filerna som ligger på datorn? Måste man göra det fil för fil blir det nog lite jobbigt, men mapp för mapp borde nog funka lite lättare.
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Du kan kontrollera vem som äger filerna i mp3spelaren med nautilus eller ls -l. Är det du som äger dem borde du kunna ta bort dem utan root behörighet...

Annars kan du se till att montera spelaren så att det är du som äger filerna.

sudo mount -t vfat -o uid=ratm  /dev/xxx /mnt

Alternativt kan du ändra ägare med detta kommando

sudo chown -R ratm /media/XXX

Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"