Ubuntu Gutsy Gibbon 7.10 Beta ute
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
- TForsman
- Kontakt:
Ubuntu Gutsy Gibbon 7.10 Beta ute
Steve Langasek has announced the availability of a beta release of Ubuntu 7.10:
The Ubuntu team is proud to announce the beta release of Ubuntu 7.10 and its variants, Kubuntu, Edubuntu and Xubuntu.
Code-named 'Gutsy Gibbon', 7.10 continues Ubuntu's proud tradition of integrating the latest and greatest open source technologies into a high-quality, easy-to-use Linux distribution. Ubuntu 7.10 on the desktop features a cutting-edge graphical experience with composited desktop effects, fully automated printer installation, and superior support for Firefox browser plugins.
Ubuntu 7.10 server edition brings enhanced security with AppArmor and easy install-time options for multiple common server configurations.
http://us.releases.ubuntu.com/7.10/ubun ... p-i386.iso
http://www.ubuntu.com/testing/gutsybeta
The Ubuntu team is proud to announce the beta release of Ubuntu 7.10 and its variants, Kubuntu, Edubuntu and Xubuntu.
Code-named 'Gutsy Gibbon', 7.10 continues Ubuntu's proud tradition of integrating the latest and greatest open source technologies into a high-quality, easy-to-use Linux distribution. Ubuntu 7.10 on the desktop features a cutting-edge graphical experience with composited desktop effects, fully automated printer installation, and superior support for Firefox browser plugins.
Ubuntu 7.10 server edition brings enhanced security with AppArmor and easy install-time options for multiple common server configurations.
http://us.releases.ubuntu.com/7.10/ubun ... p-i386.iso
http://www.ubuntu.com/testing/gutsybeta
SV: Ubuntu Gutsy Gibbon 7.10 Beta ute
Det där låter som ett trevligt projekt i helgen.
Jag har haft problem tidigare med alphan som inte ville det jag ville.
Är det någon större skilnad på versionen från dagen före betan och dagen efter betan? Eller är det mer en hållpunkt att kalla något för beta i detta fall?
Jag har haft problem tidigare med alphan som inte ville det jag ville.
Är det någon större skilnad på versionen från dagen före betan och dagen efter betan? Eller är det mer en hållpunkt att kalla något för beta i detta fall?
- TForsman
- Kontakt:
kör man med Daily disten 2 dagar före, så händer det inte mycket innan beta. Men dem brukar fixa buggar när dem ska släppa en version.
Jag ska testa på om ATI funkar nu i gutsy.....inte för jag tror det, svart skärm är väl att vänta sig.....
Jag ska testa på om ATI funkar nu i gutsy.....inte för jag tror det, svart skärm är väl att vänta sig.....
Jag testade 24/9-daily och x startade på mitt radeon mobility x700 kort, vilket inte fungerat tidigare. Däremot så kunde jag inte installera versionen den hängde sig mitt i. Jag laddar ner betan nu och skall testa den ikväll.
Har kört sen tribe 3 med gutsy, o där har ati alltid funkat.Zinden skrev: Jag ska testa på om ATI funkar nu i gutsy.....inte för jag tror det, svart skärm är väl att vänta sig.....
sen tribe 5 (daily build) har ja kört med envy, inget som fungerat för dig eller?
Installationen hängde sig under migration assistant. När jag körde 'ubiquity --debug' så fungerade det plötsligt men installationen kraschade efter 46% förmodligen pga en dålig cd skiva.
Nu får jag ett "grub error 15" och eftersom iso-filen ligger på min windows partition så kommer jag inte åt den. Någon som har en snabb lösning på hur jag kan komma in i windows?
Edit: det får bli en ominstallation av 7.04 först suck.

Edit: det får bli en ominstallation av 7.04 först suck.
Senast redigerad av 1 Dixon, redigerad totalt 27 gånger.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Har kört beta versionen under en vecka nu. Funkar prima
Hade lite små problem med upplösningen, men det löste sig snabbt!

fuze
Jag har inte helt pejl på en sak, är det så att betan uppgraderar sig själv automatiskt och tillslut blir en skarp version?
Härligt härligt, ska bränna ner och köra en ren installation såfort jag har tid över 

- TForsman
- Kontakt:
inte beta versionen hoppas jag?
Den tar hem ca 280 MB efter installationen för att uppdatera....nej, ta hem daily istället
Den tar hem ca 280 MB efter installationen för att uppdatera....nej, ta hem daily istället
Och den gör samma sak? Uppdaterar sig själv alltså, och är lika stabil?
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
ja, den uppdaterar sej själv på samma sätt. Stabil är den för det mesta, men ibland blir det ju knas ändå, det måste man räkna med när man kör beta. Om det känns oroligt så installera inte uppdateringarn utan att ha kolla här på forumet först. Det är ju ingen garanti, men risken att gå på en mina minskar något i alla fall.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

OMG!
Med dagens (eller gårdagens) uppdateringar så ser det numer ut så här i en svensk användares hemkatalog:
I OS X har de iallafall gjort så att det heter "Desktop" när man listar filer i terminalen, men det heter "Skrivbord" när man kikar med Finder.
Vad drygt!!! det vart att skriva script...
Med dagens (eller gårdagens) uppdateringar så ser det numer ut så här i en svensk användares hemkatalog:
Kod: Markera allt
root@Megaleif:/etc/jabberd2# ls -l /home/test/
totalt 0
drwxr-xr-x 2 test test 48 2007-10-08 22:08 Bilder
drwxr-xr-x 2 test test 48 2007-10-08 22:08 Dokument
lrwxrwxrwx 1 test test 26 2007-10-08 22:07 Examples -> /usr/share/example-content
drwxr-xr-x 2 test test 48 2007-10-08 22:08 Mallar
drwxr-xr-x 2 test test 48 2007-10-08 22:08 Musik
drwxr-xr-x 2 test test 48 2007-10-08 22:08 Publikt
drwxr-xr-x 2 test test 48 2007-10-08 22:08 Skrivbord
drwxr-xr-x 2 test test 48 2007-10-08 22:08 Video
Vad drygt!!! det vart att skriva script...

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
- vulfgar
- ung forumnörd
Jag har både Desktop och Skrivbord. 

- Ulsak
ja, det var sisådär med språkpaketet vid installation för mig. Och alla uppdateringar låtsades som ingenting ( i den mån de har ett mänskligt beteende )
Kan ju vara så att våra översättare ej hunnit med allt än?
Kan ju vara så att våra översättare ej hunnit med allt än?
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Vad skumt! 
Internet gick ner för tillfället och detta gjorde att jag fick engelsk text på Program/Platser/ System.
Nu står där Applications/Places/System och jag har försökt att få det på svenska igen utan positivt resultat.
Däremot så står allt på svenska under menyerna.
Är det inte under språkstöd som man ändrar på detta, eller finns det något annat ställe?
Dessutom så kommer inte fönstret upp i början som säger vad den laddar under uppstarten.

Internet gick ner för tillfället och detta gjorde att jag fick engelsk text på Program/Platser/ System.
Nu står där Applications/Places/System och jag har försökt att få det på svenska igen utan positivt resultat.
Däremot så står allt på svenska under menyerna.
Är det inte under språkstöd som man ändrar på detta, eller finns det något annat ställe?
Dessutom så kommer inte fönstret upp i början som säger vad den laddar under uppstarten.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- TForsman
- Kontakt:
Har den aldrig gjort för mig under hela gutsy perioden jag har kört gutsy.ZX Spectrum skrev: Dessutom så kommer inte fönstret upp i början som säger vad den laddar under uppstarten.
- vulfgar
- ung forumnörd
Menar ni gnomes "skvättskärm"?Zinden skrev:Har den aldrig gjort för mig under hela gutsy perioden jag har kört gutsy.ZX Spectrum skrev: Dessutom så kommer inte fönstret upp i början som säger vad den laddar under uppstarten.