Snart kommer 7.10, uppdaterings fråga
Snart kommer 7.10, uppdaterings fråga
För ungefär 1 vecka sedan installerade jag Feisty Fawn på min dator. 1:a gången jag testar Linux på allvar och jag är fast! Har mixtrat en hel del med inställningar och fått den att funka riktigt bra, men så läste jag att alldeles snart kommer 7.10 ut.
Min fråga är nu om jag kan uppdatera 7.04 på nått smidigt sätt? Och jag undrar också vad som kan hända med mina inställningar? Har själv installerat NTFS3-g (hade en hel del strul med det innan jag fick till det som jag ville), mp3 ljud drivrutiner, Beryl osv. kommer sådant att ligga kvar? Läste att 7.10 kommer att köra Compiz Fusion, vad händer då med Beryl? Ska jag avinstallera det innan...
Ps Jag snackar nu inte om Beta versionen utan när den fullständiga ver. kommer ut. Tacksam för svar...
Min fråga är nu om jag kan uppdatera 7.04 på nått smidigt sätt? Och jag undrar också vad som kan hända med mina inställningar? Har själv installerat NTFS3-g (hade en hel del strul med det innan jag fick till det som jag ville), mp3 ljud drivrutiner, Beryl osv. kommer sådant att ligga kvar? Läste att 7.10 kommer att köra Compiz Fusion, vad händer då med Beryl? Ska jag avinstallera det innan...
Ps Jag snackar nu inte om Beta versionen utan när den fullständiga ver. kommer ut. Tacksam för svar...
SV: Snart kommer 7.10, uppdaterings fråga
Hejsan. NTFS3-g är inget du behöver oroa dig för att installera sen,
har man ntfs diskar så ordnas det av gutsy. finns stöd från början med det.
compiz fusion vet ja inte, eftersom ja är nog den enda som inte använder mig av det.
vill bara ha det lätt o enkelt.
drivrutiner har ja sett att endel har fått installera om när det kommit en ny kärna,
o du får en nyare med gutsy med, men ja har faktiskt haft tur att inte behöva installera om grafik drivar.
medans andra har fått.
uppdatera sen är smidigt genom terminal.
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
sudo apt-get dist-upgrade
har man ntfs diskar så ordnas det av gutsy. finns stöd från början med det.
compiz fusion vet ja inte, eftersom ja är nog den enda som inte använder mig av det.
vill bara ha det lätt o enkelt.

o du får en nyare med gutsy med, men ja har faktiskt haft tur att inte behöva installera om grafik drivar.
medans andra har fått.
uppdatera sen är smidigt genom terminal.
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
sudo apt-get dist-upgrade
Jag antar att när dagen D för 7.10 väl är inne så avinstallerar jag Beryl. Hoppas bara att "AWN baren" och allt annat jag pysslat med hänger med... Tack för komandona för uppdateringen!
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Man ska helst inte uppgradera i terminalen, den rekommenderade varianten är med det grafiska uppdateringsverktyget (det som säger till om att nya paket finns att installera). Det ska säga att det finns en ny version och fråga om man vill uppdatera, om den inte gör det trycker man på alt-f2 och skriver däri
Om man absolut vill uppgradera i en terminal (man kanske har en server-installation utan gui) så kör man
Det kommer i vilket fall som helst finnas en guide på http://www.ubuntu.com/getubuntu/upgrading som skall följas, de berättar även hur man gör en orekommenderad uppgradering.
För övrigt måste man dessutom ändra i /etc/apt/sources.list för att zenbios idé ska fungera, se https://help.ubuntu.com/community/FeistyUpgradesManual för att inte göra "fel", men update-manager är den absolut mest rekommenderade vägen.
Vill man uppdatera idag och vill ha så få problem som möjligt så kör man så får man frågan om man vill uppdatera till gutsy, om du gjort på annat vis kan problem du har komma från felaktig uppgradering snarare än problem hos gutsy.
Kod: Markera allt
gksudo "update-manager -d"
sudo apt-get install update-manager-core
sudo do-release-upgrade
För övrigt måste man dessutom ändra i /etc/apt/sources.list för att zenbios idé ska fungera, se https://help.ubuntu.com/community/FeistyUpgradesManual för att inte göra "fel", men update-manager är den absolut mest rekommenderade vägen.
Vill man uppdatera idag och vill ha så få problem som möjligt så kör man
gksudo "update-manager -d -c"
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 3 gånger.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
läste den sidan nu med, men skumt att det alltid fungerat att upgradera så
annars. någon ide om varför? o vad ja skrev, är det enda ja gjort så.
annars. någon ide om varför? o vad ja skrev, är det enda ja gjort så.
En liten självklar sak bara....ta backup innan 
Jag körde uppgradering från 6.06 till 7.04 för ett bra tag sedan vilket gav mig ett icke fungerande system. Jag hade i min gamla installation installerat en del som inte ligger i stanard Ubuntu repositories och kanske ställde detta till det. Kanske hade det gått att fixa till men valde att blåsa allt och med en backup så är man ganska snabbt uppe igen (och får oftast en rensning av program som man ändå inte använder).
För min del skall jag testa uppgradering när 7.10 kommer men oavsett hur det går så skall jag blåsa rent för jag vill gå från x86 till AMD64

Jag körde uppgradering från 6.06 till 7.04 för ett bra tag sedan vilket gav mig ett icke fungerande system. Jag hade i min gamla installation installerat en del som inte ligger i stanard Ubuntu repositories och kanske ställde detta till det. Kanske hade det gått att fixa till men valde att blåsa allt och med en backup så är man ganska snabbt uppe igen (och får oftast en rensning av program som man ändå inte använder).
För min del skall jag testa uppgradering när 7.10 kommer men oavsett hur det går så skall jag blåsa rent för jag vill gå från x86 till AMD64

// Jocke
----------------------------------------------
Server: Ubuntu 10.04 x86_64
HTPC 1: Ubuntu 10.04
HTPC 2: Ubuntu 10.04
Workstation: Ubuntu 10.04
----------------------------------------------
Server: Ubuntu 10.04 x86_64
HTPC 1: Ubuntu 10.04
HTPC 2: Ubuntu 10.04
Workstation: Ubuntu 10.04
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Skriv nu inte sudo apt-get downgrade bara, då installeras Vista Ultimate! 

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Om man installerar betan nu, kan man på ett samma sätt då uppdatera den 18 när det släpps officiellt?
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Om de släpper några förändringar den 18 så kommer du ha dem först. Genom det normala uppdateringsprogrammet.Xcorp skrev: Om man installerar betan nu, kan man på ett samma sätt då uppdatera den 18 när det släpps officiellt?
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Jag kör betan av 7.10 och det fungerar ok. Min fråga är om jag måste köra en nyinstallation när den skarpa versionen kommer eller om det räcker med en uppgradering.
P.
P.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det är bara att fortsätta med den du har installerad, den uppdateras hela tiden och blir automatiskt samma som den skarpa versionen.p3515 skrev: Jag kör betan av 7.10 och det fungerar ok. Min fråga är om jag måste köra en nyinstallation när den skarpa versionen kommer eller om det räcker med en uppgradering.
P.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch!