Linux dåligt för batteriet?

Användarvisningsbild
Lobo

Linux dåligt för batteriet?

Inlägg av Lobo »

Tog idag en koll på hur mitt batteri i min bärbara dator mådde. Jag fick en liten chock då jag såg att batteriet hade förlorat 30% av sin kapacitet under detta året jag har haft den. Det som jag tror har bidragit till detta är att jag under denna tiden för det mesta kört Ubuntu. Ubuntu verkar inte vara väldans bra på strömsparande egenskaper och jag tycker att datortemperaturen har också vart högre med Ubuntu. Värme är en stor bidragande faktor för att batteriet förlorar batteritid. Så nu går jag i tankarna att överge Ubuntu för att spara på batteriets livslängd. Har tyckt om att använda Ubuntu så hade vart synd att behöva överge det. För jag kan inte får ut mer än 2 timmar på batteri med Ubuntu medans Windows har minst 3 timmar ibland mer.

Några förslag?

//Lobo
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

SV: Linux dåligt för batteriet?

Inlägg av SakJur »

Lobo skrev: Tog idag en koll på hur mitt batteri i min bärbara dator mådde. Jag fick en liten chock då jag såg att batteriet hade förlorat 30% av sin kapacitet under detta året jag har haft den. Det som jag tror har bidragit till detta är att jag under denna tiden för det mesta kört Ubuntu. Ubuntu verkar inte vara väldans bra på strömsparande egenskaper och jag tycker att datortemperaturen har också vart högre med Ubuntu. Värme är en stor bidragande faktor för att batteriet förlorar batteritid. Så nu går jag i tankarna att överge Ubuntu för att spara på batteriets livslängd. Har tyckt om att använda Ubuntu så hade vart synd att behöva överge det. För jag kan inte får ut mer än 2 timmar på batteri med Ubuntu medans Windows har minst 3 timmar ibland mer.

Några förslag?

//Lobo
Batterispars funktionen... Tror det finns en sån.. System > Preference > Power Management...
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Jag vet inte om Ubuntu är bättre eller sämre än Windows i nuläget, men Intel har i alla fall lanserat verktyget PowerTOP för att undersöka vilka delar av systemet som drar mest ström. Så förhoppningsvis kommer det bara att bli bättre i framtiden.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Något glädjande: http://www.ubuntu.com/testing/gutsybeta :)
Power consumption

Ubuntu includes the latest Linux kernel, featuring dynticks. It allows the processor to use less power and produce less heat. For laptops this means more battery life and burn-free laps and for desktops and media center PCs, a quieter, cooler environment.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
WilhelmBerg
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av WilhelmBerg »

Man ska komma ihåg att batterier, eller ackumulatorer som det egentligen heter, har en ganska begränsad livslängd. Har en laptop som är 3-4 år gammal och ackarna är helt slut i den.
Vilket innebär att  de inte tar upp någon laddning mer. Får bara upp  den ett par %.
Men mina ackar var slut innan jag började med Linux så jag kan inte tänka mig att det skulle vara de som är orsaken.
Dator: Professional från ubox
2,2Ghz Intel Core2Duo
2Gb RAM  320+80 Gb HD
Nvida GeForce 8600GT

Hardy Heron 8.04

Det är lättare att fördöma än att vara ett föredöme.
Användarvisningsbild
Beer

Inlägg av Beer »

WilhelmBerg skrev: Man ska komma ihåg att batterier, eller ackumulatorer som det egentligen heter, har en ganska begränsad livslängd. Har en laptop som är 3-4 år gammal och ackarna är helt slut i den.
Vilket innebär att  de inte tar upp någon laddning mer. Får bara upp  den ett par %.
Men mina ackar var slut innan jag började med Linux så jag kan inte tänka mig att det skulle vara de som är orsaken.

Har kört XP på den bärbara i snart två år och batteriet klarar knappt 5 minuter.
Användarvisningsbild
Iceron
Kontakt:

Inlägg av Iceron »

Man ska köra helt slut (eller iallafall på gränsen till 0%) innan man börjar ladda, man ska inte heller låta datorn stå å ladda för mycket, det sliter med på batteriet.
Stationär: p4@2.4ghz, 512MB DDR,  nvidia 7600gs | Laptop: intel c2d@1.5ghz 1gb DDR2 | Mediacenter: p4@3ghz, 1gb ram, nvidia 6100LE | Server: p3@550mhz, 512mb ram, 420gb hd.
Bild
Användarvisningsbild
WilhelmBerg

Inlägg av WilhelmBerg »

Iceron skrev: Man ska köra helt slut (eller iallafall på gränsen till 0%) innan man börjar ladda..
Nja.. de där är lite av en gammal myt. Detta med den så kallade ”minneseffekten” är något som är typiskt för NiCd batterier något som knappast finns i datorer idag.
NiMh eller Ion batterier har obetydlig minneseffekt.

man ska inte heller låta datorn stå å ladda för mycket, det sliter med på batteriet.
De är däremot sant, överladdning mår de inte bra av.

Övrigt: NiMh kan laddas ca 600 ggr Ion ca 500 ggr. (se senaste Kjell & Companys katalog Nr 26 sid 160)
Laddar man en gång per dag så blir det mindre är två år !! Det är som sagt knappast OP-ns fel.
Senast redigerad av 1 WilhelmBerg, redigerad totalt 8 gånger.
2,2Ghz Intel Core2Duo
2Gb RAM  320+80 Gb HD
Nvida GeForce 8600GT

Hardy Heron 8.04

cattan
Utgåva: 8.04 Hardy LTS

Inlägg av cattan »

Iceron skrev: man ska inte heller låta datorn stå å ladda för mycket, det sliter med på batteriet.
Jag kör sällan min bärbara på batteriet. Vore det en fördel för batteriets livslängd om jag plockar ur det när jag har den ansluten till elnätet?
Användarvisningsbild
WilhelmBerg

Inlägg av WilhelmBerg »

cattan skrev: Jag kör sällan min bärbara på batteriet. Vore det en fördel för batteriets livslängd om jag plockar ur det när jag har den ansluten till elnätet?
Nja.. På min laptop går det inte, tar jag ut batteriet så går det inte att starta datorn.
Försöker jag att ta ut det under drift så stängs den av.
Vet inte om detta är varligt på en laptop.
Annars så borde det finnas elektronik i dator som automatiskt kopplar från laddningen när batteriet är fulladdat. De är vad jag tror, är inte helt säker på det.
2,2Ghz Intel Core2Duo
2Gb RAM  320+80 Gb HD
Nvida GeForce 8600GT

Hardy Heron 8.04

Joker

Inlägg av Joker »

Samma problem här. Kan det vara att Ubuntu mäter fel, och tror att batteriet är sämre än vad det  är? Läste någonstans om det problemet. Men snart kommer 7.10 som ska åtgärda det tror jag.

Lobo skrev:
Tog idag en koll på hur mitt batteri i min bärbara dator mådde. Jag fick en liten chock då jag såg att batteriet hade förlorat 30% av sin kapacitet under detta året jag har haft den. Det som jag tror har bidragit till detta är att jag under denna tiden för det mesta kört Ubuntu. Ubuntu verkar inte vara väldans bra på strömsparande egenskaper och jag tycker att datortemperaturen har också vart högre med Ubuntu. Värme är en stor bidragande faktor för att batteriet förlorar batteritid. Så nu går jag i tankarna att överge Ubuntu för att spara på batteriets livslängd. Har tyckt om att använda Ubuntu så hade vart synd att behöva överge det. För jag kan inte får ut mer än 2 timmar på batteri med Ubuntu medans Windows har minst 3 timmar ibland mer.

Några förslag?

//Lobo
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"