Digitemp

kristerj

Digitemp

Inlägg av kristerj »

Nybörjare på Linux och Ubuntu! Har dock "lyckats" installera Digitemp men när jag ger kommandot digitemp i trminalen får jag bara " bash: digitemp: command not found"

Vad är fel? Installationen eller....
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Digitemp

Inlägg av ozamosi »

Hur installerade du digitemp?
kristerj

Digitemp

Inlägg av kristerj »

Med hjälp av Synaptic
kristerj

Digitemp

Inlägg av kristerj »

Det verkar som om det inte skapas/installeras någon exekverbar fil "digitemp". Är det någon här som kan testa eller har testat att installera ?
Användarvisningsbild
LadyFrost
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

Digitemp

Inlägg av LadyFrost »

kristerj: Min pappa har lekt med digitemp i över ett år, tyvärr kraschade nyligen hans hårddisk med allt jobb på :/ Jag har just satt igång en uppgradering till Dapper, men kan försöka installera digitemp senare i kväll.
Frihet, jämlikhet, vänlighet. Det är väl inte så svårt?
kristerj

Digitemp

Inlägg av kristerj »

Det vore bra om du kunde göra det. Jag tackar på förhand.
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Digitemp

Inlägg av ozamosi »

...men jag hann först :)

Jag måste lära dig en sak om terminalen först: använd tab-tangenten. Då skrivs automatiskt kommandot du håller på att skriva klart, och finns det flera möjligheter kan du trycka tab igen, för att få en lista över möjligheter. Det är den andra funktionen som är intressant här ;)

Och en sak till: välj ett paket i synaptic, högerklicka på det, och välj egenskaper. Du har här en flik med installerade filer.

Nu, svar på din fråga: digitemp installerar tre program: digitemp_DS9097, digitemp_DS9097U och digitemp_DS2490. Jag antar att de har med olika typer av givare att göra eller något...

När jag ändå är igång med att lära ut saker måste jag tipsa om /usr/share/doc, och speciellt /usr/share/doc/digitemp, där dokumentation finns.
kristerj

Digitemp

Inlägg av kristerj »

Tack! Nu har jag lyckats etablera kontakt med sensorn. Tyvärr har jag lite andra problem, men skall försöka själv först.

Igen, ett stort TACK!
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"