Skript - bash, tcsh, csh, ksh, sh?

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Skript - bash, tcsh, csh, ksh, sh?

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Drev runt lite på nätet efter information om hur man skriver skript och hittade någon sida där man påstod att det var "farligt " att skriva skript med bash, tcsh, ksh och csh och att man därför bör hålla sig till vanliga sh-skript. Någon som vet om det ligger någon sanning i detta och i så fall VAD som gör det så himla farligt. Vari ligger faran? Att man kan få hjärtinfarkt om man inte får det att fungera..?  ;D

Har ju funderat på att använda tcsh eftersom jag använde det en gång i tiden i UNIX (Berkeley/System V) i mindre skala och att jag stör mig på att skriva fi och elihw istället för endif och loop och liknande. Har för mig att det inte var så i tcsh nämligen, men minnet kan mycket väl svikta i den frågan i och för sig...

Men om det skulle vara "farligt" så kanske det är bättre att gå in för den "ofarliga" varianten och stå ut med eventuella fulheter... eller skita i skript och skriva C-program istället.

Som vanligt alldeles för många ord för att ställa men så här kort fråga.

Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: Skript - bash, tcsh, csh, ksh, sh?

Inlägg av mcNisse »

Drev runt lite på nätet efter information om hur man skriver skript och hittade någon sida där man påstod att det var "farligt " att skriva skript med bash, tcsh, ksh och csh och att man därför bör hålla sig till vanliga sh-skript. Någon som vet om det ligger någon sanning i detta och i så fall VAD som gör det så himla farligt. Vari ligger faran? Att man kan få hjärtinfarkt om man inte får det att fungera..?  Glad
Den fara som jag kan se är att skriptet inte blir portabelt. Jag har sätt att bash kan installeras på olika ställen i olika unix varianter. Men att det skulle vara farligt har jag också svårt att se.

Jag skulle tycka det vore intressant att läsa påståendet, har du kvar några länkar?
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Lars

Inlägg av Lars »

sh är som sagt mest portabelt, det är t.om. standardiserat i POSIX. Men man ska vara lite försiktig med #!/bin/sh respektive #!/bin/bash, på vissa system är det samma sak men på andra så skiljer de sig åt. Om man använder #!/bin/sh ska man inte använda bash-specifika funktioner.
Användarvisningsbild
gasol
Kontakt:

Inlägg av gasol »

Jag skulle rekommendera perl, perl finns på alla unix platformar samt till windows. Perl är smidigt till att skriva skript och mindre program. Samt är väldigt kraftfullt med sina regexp samt enkelt att koda.
The Black Mountain Scorpion Hoedown Bluegrass Experience Gang
From Left to Right: Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Inlägg av Johnny Rosenberg »

mcNisse skrev:
Drev runt lite på nätet efter information om hur man skriver skript och hittade någon sida där man påstod att det var "farligt " att skriva skript med bash, tcsh, ksh och csh och att man därför bör hålla sig till vanliga sh-skript. Någon som vet om det ligger någon sanning i detta och i så fall VAD som gör det så himla farligt. Vari ligger faran? Att man kan få hjärtinfarkt om man inte får det att fungera..?  Glad
Den fara som jag kan se är att skriptet inte blir portabelt. Jag har sätt att bash kan installeras på olika ställen i olika unix varianter. Men att det skulle vara farligt har jag också svårt att se.

Jag skulle tycka det vore intressant att läsa påståendet, har du kvar några länkar?

Pinsamt nog så hittar jag inte det nu, men jag kan upplysa om att det inte stod så värst mycket mer än att det fanns en fara med det. Hade det stått mer hade jag nog inte behövt skriva hit och fråga heller...  :P  Men hittar jag det igen återkommer jag i tråden.

J.R.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"