nvidia-glx-new problem (Gutsy)

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

nvidia-glx-new problem (Gutsy)

Inlägg av farmfield »

Så visste jag ju att det var strul med nya .13 kerneln och undvek att uppgradera till denna... Så blev jag blåst av nvidia-glx-new som laddade ner & installerade kerneln som en dependency... Det jag nu skulle vilja skriva här tänker jag inte skriva för jag vill inte bli bannad från forumet för livet typ - men låt oss säga att jag är ARG!

Så nu får jag inte igång nvidia drivaren & gamla goda "nvidia-glx" vägrar den med... Om jag försöker aktivera nvidia-glx-new så (efter reboot/logoff) hamnar jag vid "Running local boot scripts (/etc/rc.local/)" som blinkar ett par ggr, sen kommer jag till "bulletproof", alltså "failsafe/low graphics mode"...

Och jag har testat allt. Avinstallerat nvidia-glx-new (och nvidia-glx) i olika ordningar, installerat dom igen o.s.v. men kommer konstant tillbaka till  "Running local boot scripts (/etc/rc.local/)" och "failsafe/low graphics mode" >:(
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: nvidia-glx-new problem (Gutsy)

Inlägg av vulfgar »

Jag hade lite trul med det också, fast det var igår. Det kan finnas bättre metoder, men jag öppnade synaptic, valde "Anpassade filter" och där "uppgraderingsbara (uppströms)". Där fanns en massa paket, jag valde att uppgrader samtliga och när jag gjort det så dök uppdateringshanteraren upp med ännu fler uppdateringar och sen funkade det att gå in i Hanteraren för proprietära drivrutiner och enabla drivarna igen.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

jag hade också en utanför-kroppen upplevelse, när jag skulle klämman in drivrutinerna till min usla nvidia. Men efter ett par omstarter och meck i det nya grafiska x-conf så funkade det till slut..
Med all respekt för Farmfield, så skall man räkna till 10 och betänka att detta är en beta-version..
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Ulsak skrev:Med all respekt för Farmfield, så skall man räkna till 10 och betänka att detta är en beta-version...
Absolut, jag påstår ingen annat, dumt av mig att uppgradera till Gutsy  på just den här burken helt klart, hehe...

Och så var det inte bara grafiken, ljud, bluetooth & brännare försvann också så i mitt fall var återinstallation av Feisty enda valet...
Senast redigerad av 1 farmfield, redigerad totalt 8 gånger.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Om man sen kört lite räddningsaktioner i terminalen en gång så finns dom kvar där när man behöver dom näst gång. bara att bläddra med upp- /nerpilarna.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

I detta läget behöver jag en fungerande burk så dumt av mig att inte bara vänta ut den officiella releasen av Gutsy... Men vi vet jag alla hur det är, nytt lockar...  :-\

Och så kan jag säga att jag inte är hemma nog på Ubuntu/Linux än vilket är ytterligare ett skäl att hålla sig till nuvarande officiella releasen...  :-[

Men oavsett ovanstående har jag ju nu sett tillräckligt av Gutsy för att förstå att den blir en revolution såklart, i.o.m. den är Linux helt med i spelet mot Windoze och OSX - så jag ser verkligen fram emot den skarpa releasen iallafall...  :D
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

jag hade asmycket problem efter att ha kört uppgradering direkt via upgrade-dist från feisty. men det blev nästan klockrent efter att ha kört en färsk ISO-cd av gutsy
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"