Installation av svenska sprakpaket

Användarvisningsbild
Håkan Vemmenby

Inlägg av Håkan Vemmenby »

Hej!
Jag skulle vilja ha lite rad om hur jag gar tillvaga for att installera de svenska sprakpaketen pa mitt nyinstallerade kubuntu-system. De fanns inte med i den iso-fil jag laddade ner och nu kan jag inte konfigurera system-spraket och tangentbordsinstallningarna till svenska.

Jag har laddat ner language-pack-se-base_20050609_all.deb och language-pack-sv_20051220_all.deb och forsokt installera dem med dpkg men vid bagge installationsforsoken hanvisar dpkg till att paketet som ska installeras ar beroende av det andra och darfor inte gar att installera.

Tacksam for svar.
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Till att börja med: förkortningen för språket svenska är sv. se är nordsamiska. Jag vet inte om du skrev fel i ett av namnen ovan, eller om du har laddat ner fel.

Vidare: om jag förstår rätt är det language-pack-sv_20051011_all.deb och language-pack-sv-base_20051011_all.deb du borde använda, men det fungerar antagligen ganska bra även med andra datum.

Och nu till ett riktigt svar på din fråga: du bör kunna skriva båda paketnamnen efter varandra under installationen. Alltså:

Kod: Markera allt

dpkg -i language-pack-sv-base_20051011_all.deb language-pack-sv_20051011_all.deb
Jag har inte själv testat det, men det brukar gå att göra så i alla fall :)

Lycka till!
Användarvisningsbild
Håkan Vemmenby

Tyvarr var det inget skrivfel fran min sida utan jag hade laddat ner fel paket, sa det har jag rattat till. Dessvarre hjalpte det inte. Nu hamnar language-pack-sv-base i konfilikt med nagot som heter "locales"

tripitaka@zhuBaije:/opt$ sudo dpkg -i language-pack-sv-base_20051220_all.deb language-pack-sv_20051220_all.deb
Väljer tidigare ej valt paket language-pack-sv-base.
dpkg: funderar på att ta bort locales till förmån för language-pack-sv-base ...
dpkg: nej, kan inte ta bort locales (--auto-deconfigure hjälper):
ubuntu-minimal beror på locales
locales kommer att tas bort.
dpkg: angående language-pack-sv-base_20051220_all.deb innehållandes language-pack-sv-base:
language-pack-sv-base är i konflikt med locales (<< 2.3.6)
locales (version 2.3.5-1ubuntu12) är installerat.
dpkg: fel vid hantering av language-pack-sv-base_20051220_all.deb (--install):
paketkonflikt - installerar inte language-pack-sv-base
(Läser databasen ... 58341 filer och kataloger installerade.)
Förbereder att ersätta language-pack-sv 20051220 (med language-pack-sv_20051220_all.deb) ...
Packar upp ersättande language-pack-sv ...
dpkg: beroendeproblem förhindrar konfigurering av language-pack-sv:
language-pack-sv beror på language-pack-sv-base, men:
Paket language-pack-sv-base är ej installerat.
dpkg: fel vid hantering av language-pack-sv (--install):
beroendeproblem - lämnar okonfigurerad
Fel uppstod vid hantering:
language-pack-sv-base_20051220_all.deb
language-pack-sv

och eftersom language-pack-sv-base inte installeras star jag kvar vid samma problem.
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Vänta nu.. Är anledningen till att du skriver utan åä och ö att du sitter vid datorn med problemet? Så du har internettillgång?
Användarvisningsbild
Håkan Vemmenby

Jo, så är det. Men nu har jag börjat hitta rätt ibland programmen och installerat de nödvändiga paketen med hjälp av Adept. Det tar lite tid att lära känna en ny distro, har suttit med Slackware tidigare och alltid installerat via konsollen, så det gick av bara farten. Tack så mycket för att du tog dig tid att svara på min fråga.
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Jag var precis på väg att berätta för dig om pakethanterare, men så visste du redan det *mutter*
;)
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"