Hjälp med ATI Radeon 9250 drivrutin

kravall

Inlägg av kravall »

Hej.
Jag är helt ny i linuxvärlden men jag börjar lära mig. Jag undrar doch hur jag ska få tag i drivrutiner till mitt ATI Radeon 9250 grafikkort. Har kollat på ATI:s hemsida men hittade inget. Jag är tacksam för all hjälp.

/Kravall ;)
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Inlägg av Quartus »

Du skulle kunna installera drivrutinen som finns i förråden.

Gå in i Synaptic och installera xorg-driver-fglrx.
Sen öppnar du en terminal och skriver "gksudo gedit /etc/X11/xorg.conf", går ner tills du kommer till Section "Device" och ändrar driver från ati till fglrx.

Sen startar du om X eller datorn så ska du ha den nya drivrutinen igång förhoppningsvis.
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Okänd

Inlägg av Okänd »

Har samma grafikkort och ATI-drivisarna som följer med Ubuntu fungerar för mej. ATI's egna drivrutin finns på deras hemsida.

Båda har för tillfället (dapper) problem med 3d rendering då det hackar, iaf. för mej med fler..

Har utöver problem med hack med drivrutinen på ATI's hemsida haft problem att öppna vissa program med 3d-rendering aktivierad tex OpenOffice. Kan nämna att väntläge inte heller fungerar för mej på någon av drivrutinen..

Usch vad mycket problem med denna drivrutin för tillfället. Provar nu Quartus anvisningar så får vi se om det funkar bättre.. ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Har nu suttit ett tag med detta. 2d grafik är ju inget problem. 3d rendering får jag däremot inte igång. Har installerat gamla ATI drivrutiner, de i easyubuntu och nya som finns på ATI's hemsida. Har följt en massa guider i wikis men utan resultat.

kravall: Du får gärna försöka med denna guide. Får inte rendering att ske med ATI-drivisen men det kan vara för att jag hållt på alldeles för långe med detta och gjort nån instälnning som inte är bra..
Okänd

Inlägg av Okänd »

Du får gärna prova guiden i tråden ovan för jag vill gärna veta var problemet ligger. Men vill du göra det enkelt för dej så prova detta:

Alt+F2

Kod: Markera allt

gksudo gedit /etc/X11/xorg.conf
Ändra
Driver "ati"
till
Driver "radeon"

Starta nu om din session genom Ctr+Alt+backsteg eller starta om datorn.

Sedan kan du prova

Kod: Markera allt

glxinfo | grep rendering
i en terminal (Program/Tillbehör/Terminal) för att se om 3d-renderingen fungerar.
kravall

Inlägg av kravall »

Aaahh!!
Tack killar. Ska prova det nu. Men jag gör en ghostfil av partiotionen om nått skiter sig. jag kan skriva vad jag gjorde och hur det gick efteråt.
Tack igen.

//Kravall:D
kravall

Inlägg av kravall »

hmm. det verkar fungera ganska bra att göra som quartus sa. Men om jag vill testa lite riktiga spel hur gör man då. är det cedega som gäller eller?

//Kravall
kravall

Inlägg av kravall »

Hmm. 3D fungerar inte. Men jag lyckades göra så att jag kan se på film i fullscreen. Jag gjorde som Quartus sa men ändrade driver från "fglrx" till "ati". Det gick även med "radeon". Då fungerade film i fullskärm. Men med fglrx så laggade det. Men jag kan ändå inte spela 2D spel. det laggar ganska ordentligt. Surt...

//Kravall
Användarvisningsbild
Gurra72
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kontakt:

Inlägg av Gurra72 »

sebastean skrev:Ändra
Driver "ati"
till
Driver "radeon"
Det där har jag inte testat.. Lite seg grafik ibland.. Måste prova omgående.

Sådär.. Ändrat och startat om. Kanske något lite snabbare. Men Google earth var fortfarande segt.
gurra72@gurrdatorn:~$ glxinfo | grep rendering
direct rendering: No
Hmm.. Där fattas det något alltså?
Ubuntu.. an ancient african word for - I cant configure Slackware :P
CypherX

Inlägg av CypherX »

Måste passa på och fråga...Är liksom trådskaparen ny gällande Linux/Ubuntu men lär mig efterhand. Har ett system bestående av Amd 3200@3700, Asrock dualsata planka, Soundblaster Audigy2, ATI X850XT grafikkort och lite mer prylar. Till saken, har kört denna guide, http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu ... tion_Guide för att installera grafikrutiner. Den funkar egentligen ganska bra, har 3D och kan köra allt som behövs. Dock tycker jag att det går lite segt när jag tagit ner Compiz + att jag rent principiellt och själsligt vill ha senaste drivrutinerna inlaggda. Testade för ett par dagar sedan att dra ner ATI:s och följde deras guide, avinstallera gamla, ladda ner nya osv. Funkade, fick igång controlcenter mm MEN, ingen 3D alls...RacingPenguin hade typ 2 fps eller nåt...

Testade sen att göra the old way, första guiden men det muppade ihop sig helt och hållet. Fick som tur var hjälp av en kompis som är ganska haj på Linux, så han fick igång OS:et igen :)

Men till frågan nu, vågar man testa ATI:s drivisar igen, de allra senaste ? Jag kanske gjorde nåt fel...Vet nån om det är vanligt att de muppar sig, finns det nån bra guide man kan följa ? Har ju sett på Ubuntuforums.com (?) att det finns, men vet inte om jag vågar :/
kravall

Inlägg av kravall »

Men gaaaaaaaaaaaaah!!
Dessa drivare suger bäver. Ska man behöva köpa vissa speciella kort bara för att det ska fungera i linux. Eller är det ati som SUGER!!! Fan jag blir så lack. Helt plötsligt blir man beroende av windows ändå när man ska spela eller göra något annat grafikkrävande. Illa...

///Kravall
Okänd

Inlägg av Okänd »

Måste bara avsluta tråden...

Det är ATI som suger, de släpper sina drivrutiner i dålig skick till linux men även till windows så för den delen är det lika. ATI har haft fina testresultat flera år men samtidigt har man hört mummel om drivrutiner samt egen erfarenhet har gjort mig förundrat hur det egentligen ligger till med testresultaten.
Användarvisningsbild
n4h0j
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av n4h0j »

Ville bara flika in att jag helt håller med petri0 i denna fråga. :)
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"