Satt och lekte med lite terminalkommandon för att se om det var möjligt att åstadkomma en sak utan att leta efter något program för ändamålet. Dock kom jag inte fram till någon tillfredsställande lösning. Så vad är det jag vill göra?
Tja... inget avancerat egentligen. Jag vill söka igenom en mapp med alla dess undermappar för att se om det finns dubbletter av filer. Låter inte så svårt, MEN vad menar jag med dubblett? Där är kruxet nämligen, för en nybörjare som jag: En dubblett kan vara en fil som är identisk med en annan fil, men med ETT ANNAT FILNAMN! Alltså kan man inte gå på filnamnet här!
Eftersom det oftast är frågan om bilder och dessa oftast är av jpeg-format, så kan man tänka sig att man filtrerar ut alla dessa, nämligen jpg och JPG.
Sedan tillåter jag mig ett visst manuellt arbete också, om inte annat för att snabba upp sökningen då man ju i regel har tusentals bilder på sin dator. Då blir det nog lite för mycket jobb för den stackars datorn att analysera varje byte i varje fil och dessutom jämföra alla med alla...
Så min tanke är följande arbetsgång:
1. Lista alla filer som slutar med .jpg och .JPG. I listan ska filnamn med fullständig sökväg finnas med liksom storlek angiven i bytes.
2. Listan ska vara sorterad på storlek.
3. Endast filer som har exakt samma storlek som en annan fil ska visas i listan. Och då menar jag exakt. En byte fel och det är ju garanterat ingen dubblett.
Någon som lämnat nybörjarstadiet som kan komma på en kul lösning?
Grundtanken är att klara detta med en enda kommandorad som ska matas in direkt i terminalen. Mest för att göra det lite svårare...

I andra hand, om det skulle bli för svårt, kan en lösning med ett bash-skript kännas helt okej... som om jag är i position att ställa några som helst kvar här...

Om ingen lyckas med detta så är det också okej; då slipper ju jag att känna mig som en idiot. Igen...