Mysql problem [LÖST]

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Tompalaz

Mysql problem [LÖST]

Inlägg av Tompalaz »

Tjenare. Håller på att sätta upp en databas här hemma, liknande en jag gjorde i skolan.
Följde naturligtvis en guide.

Login as root

$ su

Login to MySQL

# mysql

men jag får ett felmeddelande;
ERROR 2002 (HY000): Can't connect to local MySQL server through socket '/var/run/mysqld/mysqld.sock' (2)
Vad menas med det, och vad behöver göras?
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 11 gånger.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Mysql problem

Inlägg av Lars »

Körs MySQL då? Prova med "sudo /etc/init.d/mysql restart", och kolla att du har dessa rader i /etc/mysql/my.cnf:

Kod: Markera allt

[client]
port            = 3306
socket          = /var/run/mysqld/mysqld.sock
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

http://www.igniterealtime.org/community/thread/28325
Har följt denna guide, men när jag ska in på localhost:9090 så vill det inte, i skolan gick det smärtfritt :S.

Hmm, en omstart av systemet räckte. Men ni kommer få höra av mig igen. Vi hörs, nu är det film!
Senast redigerad av 1 Tompalaz, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Du måste ange vem du är som loggar in på MySQL. Sedan anger du ett lösenord. Det blir också lite komplicerat eftersom man när man skapar en användare i MySQL också anger varifrån den personen ska kunna ansluta. Så därför kanske du kan ansluta från datorn som kör servern, men inte från en annan dator i nätverket.
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

maths57 skrev: Du måste ange vem du är som loggar in på MySQL. Sedan anger du ett lösenord. Det blir också lite komplicerat eftersom man när man skapar en användare i MySQL också anger varifrån den personen ska kunna ansluta. Så därför kanske du kan ansluta från datorn som kör servern, men inte från en annan dator i nätverket.
???  ::)
Jag förstod inte riktigt det där :P

Hur löser man det då?
min adress nu är http://192.168.0.4/openfire/ED20708.html, den egentliga adressen dvs för dom utifrån måste vara http://ispIP/openfire/ED20708.html?
Men som du säger, dom kommer inte in på den.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Du försöker sätta upp en jabberserver? Då är det inte MySQL som är felet, skulle jag tro. Kan du nå servern med din egen dator? Har du en router?
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

nej nej, just nu har jag lagt upp en sida bara i apache, men dom kommer inte in på den. Sitter på router, ska väl ta och öppna nån port också. Alla i LAN:et kommer in på den
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Googlade och fick 47.000 träffar. Ett svar jag hittade som verkade funka för en person var följande. Det handlar om det är fel ägare på filerna i mappen där MySQL sparar sina data och databaser. Frågan är bara under vilket namn MySQL ska köras på Ubuntu?

Kod: Markera allt

chown -R mysql /var/lib/mysql/*
chgrp -R mysql /var/lib/mysql/*
Sedan måste man nog starta om.
Användarvisningsbild
Prometheus
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Prometheus »

maths57 skrev: Du måste ange vem du är som loggar in på MySQL. Sedan anger du ett lösenord. Det blir också lite komplicerat eftersom man när man skapar en användare i MySQL också anger varifrån den personen ska kunna ansluta. Så därför kanske du kan ansluta från datorn som kör servern, men inte från en annan dator i nätverket.
Liten notering bara: missar man användarnamn och/eller lösenord ger det felmeddelande liknande

ERROR 1045 (28000): Access denied for user 'mattias'@'localhost' (using password: NO)

Så det är nog något annat fel.
/ Mattias från designbilder.se
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

Database and Version:  HSQL Database Engine 1.8.0
JDBC Driver:                         HSQL Database Engine Driver

HSQL är väl java, och i detta är väl egentligen inte Mysql inblandad i, det är väl andra inställningar? Jag ändrade även domänen till min isp ip, så nu borde det gå att koppla till databasen. ska testa det imorgon då jag kommer åt en dator utanför LAN:et

Som det är nu så kommer bara moderatorer och admin in i openfire databasen. Jag undrar vad händer med dom andra kontakterna, vad är det dom ska kopplas till? Det är väl där jag skapar själva Jabber kontot för mig och andra användare?

Men som sagt, jag förstår inte vad det är dom ska kopplas till?
Senast redigerad av 1 Tompalaz, redigerad totalt 7 gånger.
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

Kom idag åt en dator utanför nätverket. Av någon anledning kommer jag inte åt min  hemsida.
Jag har öppnat portarna 8080,9090 och 9091 för jag skulle samtidigt se om jag kom åt openfire databasen. Jag har en regestrerad domän från no-ip.org, den funkar inte, inte heller min ipadress.

När jag körde no-ip och myftp på min windows låda så var jag tvungen att använda ett program som på något sätt "override:ade" min ip, då kunde jag komma åt min server utifrån. Måste jag använda något program för att göra samma sak här? Jag hade lagt till porten 80 i routern då, inte kan det väl bero på att den inte är öppen nu som jag inte kommer åt sidan, den är väl öppen som standard?
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Men det är ju OpenFire du försöker sätta upp! Det är faktiskt en server för chattprotokollet jabber. Du ska inte in i MySQL för att adminstrera OpenFire, det gör du via ett webbgränssnitt.
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

ja, det vet jag.

Den här tråden blev väldigt rörig.
Det är typ 2 frågor.
1: openfire, man vill väl ändå kunna logga in från en annan dator?
Vad är det egentligen man ska ha MySQL till?
maths57, du hade väl satt upp en Jabber server och fått det att funka?
Vi har också fått upp den, men fatsnat på vad man ska göra sen, vad ska jag göra för att binda tex minadress@vårserver.com? har en registrerad domän.

Man kan nog egentligen säga att vi bara fått upp den och kan komma in på antingen lokala ipn:9090 eller localhost:9090 på den datorn.

2: Apache
en sida jag försöker sätta upp som jag inte kan komma in på.
Har gjort en html sida som jag tänkte att man kunde ha för servern, så ska det stå typ
vill du registrera dig, gör det här: adress.
Eller måste man vara Administratör eller moderator för att skapa ny användare?
Hör lite till openfire tråden också.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

1a. MySQL används för att lagra information, t ex användare. Men du behöver inte då in där själv när väl allt är på plats.
1b. För att dina kompisar ska kunna ansluta är väl det säkraste sättet att du registrerar (och betalar) för en IP-adress. Det är jag inte så insatt i. Kanske skulle det funka om du bara tog reda på vilken adress din ISP har gett dig och sedan sprider den till dina kompisar. Sedan anger dom den när de ska ansluta. Har inte kollat det här själv.
2. På OpenFires startsida på din server finns det möjlighet att registrera sig, vad jag kan minnas nu. Så du behöver inte skapa någon egen.
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

Jag har en no-ip adress, funkar det lika bra?

Vad är då startsidan? är det localhost:9090 men att jag kan binda en adress dit?
För mig var det så att jag bara kunde logga in om jag var moderator eller admin, men jag kollade inte om man kunde registrera sig.

Tack för all hjälp!

Edit: kollade på <ipadressen>:9090, det går inte att registrera sig där, men jag kanske missförstår "startsidan"
Senast redigerad av 1 Tompalaz, redigerad totalt 9 gånger.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

no-ip adress?

Pröva att ange IP-adressen till datorn: ip-adress:9090. Kolla vilken IP-adress du har genom att i ett terminalfönster skriva: ifconfig. Man hittar där eth0, eth1 etc. Det är de olika nätverkskorten du har. Kolla på andra raden, den som börjar inet addr:, och notera det som står där, t ex 192.168.0.1.

Sedan minns jag inte riktigt, men jag tror att man som admin kan bestämma om folk ska kunna registrera sig själva eller om det bara är admin själv som ska dela ut konton. Om man valt det senare så kommer det inte att finnas någonstans att registrera sig.
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

no-ip är en sida och ett program där jag ger min ipadress en gratis domän, säg tomas.no-ip.org finns fler "domän-avslut" till hands, tex myftp.com
Men det går ju inte att använda till Jabber accountet, eller kan man ha tomas@tomas.no-ip.org? Kanske funkar.

hur som helst, jag tittade och såg en "plug-in" att man kan registrera sig. saken är att sidan laddas om så att om man inte ser texten som säger you have succesfully created a account så gör man kanske ett till. Borde inte detta gå att förhindra?
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Den adressen borde funka, tycker jag. I min gamla WildFire (alltså en äldre version av OpenFire) finns det (jag har kollat nu) en möjlighet att som admin låta folk själva skapa konton. Men jag vet inte från vilken sida det ska vara möjligt. Annars kanske det funkar direkt genom Gaim/Pidgin.
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

Jag vill bara tacka för all hjälp!
Tack

två frågor till.
den verkar inte kunna ansluta till no-ip adressen.
min lokala ipadress är 192.168.0.4, det borde egentligen gå lika bra att ansluta till min 81.XXX.XXX.XX för att nå min Apache sida.

Förra året använde jag ett program som hette HFS, det är typ FTP via HTTP ungefär.
Jag använde en sån här adress för att mina vänner skulle kunna kopplas till mig.
Men varje gång jag startade om servern så var jag tvungen att på något sätt "override:a" 81 adressen, för att den specifikt skulle lyssna till serverns lokala ip,  192.168.0.3 om jag förstod det rätt. Jag vet inte om programmet finns till Ubuntu eller Linux överhuvudtaget, tror du det kan behövas? nu när jag slår in min no-ip adress så kommer jag in på routern, det betyder dels att routern och no ip lyssnar till 81.min.ip.adress.

2 Vet du hur man sätter upp mailservern i openfire?
Man måste ha en "aktiv" för att kunna skicka meddelanden till alla användare
tex "nu startar vi om servern". ska jag skriva in min no-ip adress eller ip:n?

Ännu en gång, tack för all hjälp.
Är medveten att jag skriver lite rörigt, blir många konstigt formulerade frågor på engång

Edit: vi testade idag att köra upp Gabber på servern, vi lyckades koppla in oss, OM vi använde localhost. Än så länge kan inte någon annan dator koppla sig mot servern, hemsidan och databasen går att nå.
Senast redigerad av 1 Tompalaz, redigerad totalt 10 gånger.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Kollade på HFS hemsida (http://www.rejetto.com/hfs/?f=intro). Där står det att den har kunnat köras på Linux med hjälp av Wine. Så installera Wine och ladda ner HFS. Det vore kul att se om det går.

Däremot tror jag inte att det går att skapa en mailserver med OpenFire. Du behöver i så fall en separat sådan. Har själv inte brytt mig om att testa något sånt. Det närmaste jag kommer var när jag för några år sedan testade Mutt och då behövde sätta upp Fetchmail för att kunna hämta e-post.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"