montera en disk

eMund
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

montera en disk

Inlägg av eMund »

Hej!

Har problem med min extra disk. Lyckades efter lite klickande att avaktivera min extra disk som var win formatera och formatera om den till ex3. Sedan hade jag svårt att aktivera den igen. Så jag skrev sökväg / . Vilket kanske inte var så smart. För den användes ju redan av huvudhårddisken. Nu försöker jag ändra sökvägen men fattar inte hur jag ska göra. Och klickar jag på disken i "dator - filbläddrare" så säger den att disken inte går att montera. Vad göra jag? Filsystemet är helt nytt för mig så det känns lite svårt. Det verkar också som jag inte har skriv och körrättigheter på disken...

Tacksam för svar!
eMund
Kontakt:

montera en disk

Inlägg av eMund »

...en liten komplitering! Nu har jag startat om och då har sökvägen blivit "ingen". Så då undrar jag. Vad ska jag skriva för sökväg för att disken ska gå att använda på ett smidigt sätt?
Användarvisningsbild
XeonMasta
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

montera en disk

Inlägg av XeonMasta »

[quote="eMund"]...en liten komplitering! Nu har jag startat om och då har sökvägen blivit "ingen". Så då undrar jag. Vad ska jag skriva för sökväg för att disken ska gå att använda på ett smidigt sätt?[/quote]
Testat att mounta den?
”Abake babonani bayophine babonani phuti”
”those of us who have truly seen each other will surely see each other again”
eMund
Kontakt:

montera en disk

Inlägg av eMund »

Nu har jag monterat disken men kan ändå inte använda den. Har tydligen inte rättigheter till den. Även om det är jag som har skapat den så är det root som är ägare till den. Hur gör jag för att ändra rättigheter på disken? Måste jag logg in som användaren root? Är den användaren skapad eller måste jag skapa den? Har varit inne och klickat i "användare och grupper" men fattar inte riktigt.
:s
Okänd

montera en disk

Inlägg av Okänd »

Extra disk - en intern?

Använde du Gparted när du formaterade?

Har du följt guiden på http://ubuntu-se.org/Wiki/MonteraPartitioner ?

Har du försökt att avmontera disken från root? Det är bäst om den monteras i mappen mnt eller media.
eMund
Kontakt:

montera en disk

Inlägg av eMund »

Så nu var saken biff! Den ska vara monterad och alla rättigheter är inställda. Kändes inte riktigt kul att sitta och skriva i terminalen så jag funderade på att starta ett rootkonto. Lästa lite om det och avände "gksudo" istället. Så jag körde "gksudo nautilus" och fick rooträttigheter i nautilus/filbläddraren. Då kunder jag ställa in alla rättigheter och sånt. ;)

Börjar gilla ubuntu riktigt ordentligt. Känns lite som den gamla goda tiden när man satt med en Atari :)
Användarvisningsbild
mrArne
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

montera en disk

Inlägg av mrArne »

Hjälp! Jag har ställt till det för mig. Jag har vid nyinstallation och manuell partitionering lyckats montera en partition under /media, vilket nu gör att floppy, CD m m visas som om dom har samma storlek som partitionen ! Hur gör jag för att avmontera partitionen utan att avmontera de andra enheterna som egentligen hör hemma i /media??

mvh
Von smartskalle :rolleyes:
Varför snöar jag alltid in på sånt här...?
Registered Linux User #446194
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"