Sökes: Program för textuppläsning (Screenreader)

Användarvisningsbild
Niklas Bolmdahl
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Sökes: Program för textuppläsning (Screenreader)

Inlägg av Niklas Bolmdahl »

Som rubriken annonserar, så söker jag ett program som kan läsa upp godtycklig skriven text-källa, typ allt från en websida i Firefox till ett text-dokument sparat i /home

Extra plus är om det finns till både M$ och Linux, men huvudsaken är att det fins till linux.
Även program med begränsad funktionalitet/icke-kritiska brister kan vara av intresse.

Jag behöver programmet till min flickvän, som får sin kurslitteratur inläst. Problemet är att inläsning tar tid. Mycket tid. Alltså har skolan (eller snarare TPB) kommit på att de kan dela med sig av sina råtext-källor (som precis som det låter helt enkelt består av texter, utan egentlig formattering). Dessa kan läsas upp m h a 4000-kronors-program, som huvudsakligen tar betalt för att de har olika vackra röster som kan läsa upp...

Har försökt att hitta några program, men jag tycks inte ha rätt sökord. Finns här någon som känner till något?
Errare humanum est
Homines quod volunt credunt
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

SV: Sökes: Program för textuppläsning (Screenreader)

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Högerklicka på menyn (om du använder gnome/ubuntu och inte någon annan smak såsom kubuntu), välj "Edit Menus", Upp kommer ett program, i "accessibility finns "orca screenreader".
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
Niklas Bolmdahl
Kontakt:

Jag använder Kubuntu.
Kan iof tänka mig att installera Ubuntu vid sidan om för det här, meningen är ju ändå inte att jag ska använda det, utan min Sambo, så det ska ändå inte köras från mitt konto.

Men vad jag förstår av Orcas dokumentation, så finns det fortfarande ett problem i att jag måste hitta en röst-motor som inkluderar en svensk röst. Finns här någon som prövat Orca med svensk röst, och vilken uppsättning motor/röst använde du i så fall?

Sen undrar jag om Orca kan läsa upp valda text-stycken som man saxar från olika källor, typ program som inte följer de GNOME-standarder som Orca är beroende av. Deras FAQ gav inget svar, och jag hittade inget bättre ställe för info på deras sida.
Senast redigerad av 1 Niklas Bolmdahl, redigerad totalt 5 gånger.
Errare humanum est
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Missade att du använde kubuntu. Har själv använt typ espeak (som bara kan läsa textfiler) och påstår sig ha "beta"-stöd för svenska, tyvärr inte mycket att använda.

De flesta programvaror verkar använda sig av festival (och dess "avfällingar") som inte har svenska-stöd (såvitt jag vet).
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
Niklas Bolmdahl
Kontakt:

näe, e-speak hade verkligen inte mycket att komma med. Prövade på min sambos bärbara (som kör XP), men rösten lät hemsk. (Hittade NVDA som sade sig funka på M$. Vet inte om det hade funkat i längden, men eftersom espeak-rösten inte funkade så var det ändå inte aktuellt)

Så, problemet är alltså att hitta en röst i första hand, snarare än ett program...

Av vad jag lyckades utröna från espeaks sidor, så redigerade man rösten m h a text-baserade konfig-filer. Funderar på om det är värt att ge sig på att lära sig dem för att förbättra svenskan.

Så, festival funkade inte, inte espeak heller. two down.... finns det fler?
Errare humanum est
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"