http://www.idg.se/2.1085/1.124068
Så om jag köper en CD-skiva helt lagligt och för över den på min iPod är det stöld enligt dom!
Nog för att BMG visat många lågvattenmärken men detta tar ändå priset.

Edit: Ändrade topic.
Ärligt talat vet jag inte om jag ska tro på henne eller pressen.inAbsurdum skrev: citat i kommentarerna till nämnda artikel, enligt kommentatorns påstådda mailkorrespondens med jennifer.pariser@sonybmg.com:
"The press has indeed misunderstood my statement. I testified that downloading a copy of a song from Kazaa is illegal, not making a personal copy of a CD someone has purchased."
End of story?
Tydligen sade hon "When an individual makes a copy of a copyrighted song for personal use, I presume one might say that individual is stealing" vilket ju mycket väl kan tolkas som om hon menar att all kopiering per se, oavsett källa och syfte, är stöld. Men hon menar alltså att hon syftade på just illegal nedladdning via peer-to-peer, och mer specifikt Kazaa (vilket just det målet hon vittnade i gäller).Hund skrev:Ärligt talat vet jag inte om jag ska tro på henne eller pressen.inAbsurdum skrev: citat i kommentarerna till nämnda artikel, enligt kommentatorns påstådda mailkorrespondens med jennifer.pariser@sonybmg.com:
"The press has indeed misunderstood my statement. I testified that downloading a copy of a song from Kazaa is illegal, not making a personal copy of a CD someone has purchased."
End of story?Visst kan missförstånd uppstå, men från Kazaa till en skiva man köpt själv? Det är en lång bit dit.. En hund ligger begraven här iaf.
![]()
Är det olagligt att tanka musik på Kazaa? Det visste jag inte..inAbsurdum skrev:Tydligen sade hon "When an individual makes a copy of a copyrighted song for personal use, I presume one might say that individual is stealing" vilket ju mycket väl kan tolkas som om hon menar att all kopiering per se, oavsett källa och syfte, är stöld. Men hon menar alltså att hon syftade på just illegal nedladdning via peer-to-peer, och mer specifikt Kazaa (vilket just det målet hon vittnade i gäller).Hund skrev:Ärligt talat vet jag inte om jag ska tro på henne eller pressen.inAbsurdum skrev: citat i kommentarerna till nämnda artikel, enligt kommentatorns påstådda mailkorrespondens med jennifer.pariser@sonybmg.com:
End of story?Visst kan missförstånd uppstå, men från Kazaa till en skiva man köpt själv? Det är en lång bit dit.. En hund ligger begraven här iaf.
![]()
Själv tycker jag det är ganska många hundar begravna i musikdistributionsbolagens verksamhet, liksom i piratismförespråkarnas argumentation![]()
Det är tydligen en rättegång som pågår om en "förseelse" som skedde för 4½ år sedan. Det är bara IDG, SvD och ArsTechnica som är lite rubriksugna i nyhetstorkanHund skrev:Är det olagligt att tanka musik på Kazaa? Det visste jag inte..inAbsurdum skrev:Tydligen sade hon "When an individual makes a copy of a copyrighted song for personal use, I presume one might say that individual is stealing" vilket ju mycket väl kan tolkas som om hon menar att all kopiering per se, oavsett källa och syfte, är stöld. Men hon menar alltså att hon syftade på just illegal nedladdning via peer-to-peer, och mer specifikt Kazaa (vilket just det målet hon vittnade i gäller).Hund skrev:Ärligt talat vet jag inte om jag ska tro på henne eller pressen.inAbsurdum skrev: citat i kommentarerna till nämnda artikel, enligt kommentatorns påstådda mailkorrespondens med jennifer.pariser@sonybmg.com:
![]()
Själv tycker jag det är ganska många hundar begravna i musikdistributionsbolagens verksamhet, liksom i piratismförespråkarnas argumentation![]()
Nej men skämt å sido, varför yttrar hon sig om det? Jag blir faktiskt rätt förvirrad nu, det är ju ingen direkt nyhet?
Att rättsväsendets hjul mal långsamt kan inte vara idg eller arstechnicas fel?inAbsurdum skrev: Det är tydligen en rättegång som pågår om en "förseelse" som skedde för 4½ år sedan. Det är bara IDG, SvD och ArsTechnica som är lite rubriksugna i nyhetstorkan![]()
Vet inte hur det är i usa, men här är det definitivt lagligt att göra kopior av nära vänners cd-skivor till sig själv (eller rättare sagt, du har all rätt att ge bort kopior på musik då erövrat lagligt till nära vänner).toxic76 skrev: Intressant ordval hon använder.. Det är alltså lagligt att göra en personlig kopia på en skiva som någon annan har köpt
trodde det bara var tillåtet att kopiera från egna skivor man hade köpt
Nä, det har du iofs rätt iMekaniserad Apelsin skrev:Att rättsväsendets hjul mal långsamt kan inte vara idg eller arstechnicas fel?inAbsurdum skrev: Det är tydligen en rättegång som pågår om en "förseelse" som skedde för 4½ år sedan. Det är bara IDG, SvD och ArsTechnica som är lite rubriksugna i nyhetstorkan![]()
Det är det inte i USA, däremot har de ju Fair Use-principen, som skulle kunna leda till en liknande slutsats (dock har de inte kassettskatt)Mekaniserad Apelsin skrev:Vet inte hur det är i usa, men här är det definitivt lagligt att göra kopior av nära vänners cd-skivor till sig själv (eller rättare sagt, du har all rätt att ge bort kopior på musik då erövrat lagligt till nära vänner).toxic76 skrev: Intressant ordval hon använder.. Det är alltså lagligt att göra en personlig kopia på en skiva som någon annan har köpt
trodde det bara var tillåtet att kopiera från egna skivor man hade köpt
Nä, faktiskt inte, kolla in wikipedias fair use sida som faktiskt är väldigt informativt. Däremot kanske http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_Home_Recording_Act skulle hjälpa ?Det är det inte i USA, däremot har de ju Fair Use-principen, som skulle kunna leda till en liknande slutsats (dock har de inte kassettskatt)![]()