Att veta vilken hårdisk man skall använda..?

Emka
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Att veta vilken hårdisk man skall använda..?

Inlägg av Emka »

Jag har en vän vars dator har crashat totalt, försökte först på hennes begäran och mina protester att installera windows, hata mig inte nu, och då formaterade jag naturligtvis hårddisken, efter fleras misslyckade  ;D försök då datorn bara startade om sig och kom tillbaka till samma meny där det stod att datorn inte hittade något att boota medså gick hon med på mitt förslag att lägga in ubuntu istället  8)

Det jag undrar är om man kommer komma åt det som ligger på de andra diskarna sedan MS tiden och hur man vet vilken det är som ubuntu skall läggas in på? så att jag inte på nåt sätt formaterar den andra också och hon står me en renskrapad dator och en mycket skamsen emka...
Emka

SV: Att veta vilken hårdisk man skall använda..?

Inlägg av Emka »

blev inte mkt bättre av att installera ubuntu, så fort datorn startas om så kommer jag tillbaka till utgångsläget, den hittar inte disken att boota från och det hjälper inte att installera det på annan disk heller, till råga på allt så lyckade sjag göra om disken till ext3 vilket jag inte ville,
hur gör jag den tillbaka till ntfs genom live.cd:n?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Vissa BIOS tillåter inte att man skriver till den så kallade bootsektorn, men det är något man måste göra för att installera ett nytt operativsystem (oavsett om det är Ubuntu eller Windows), man kan ändra det i BIOS-inställningarna.

Ubuntu kan inte installeras på ett NTFS-system, det är därför du måste använda ext3fs istället. Men Windows borde ju ändra tillbaka om du vill försöka med det igen. På live-cd:n finns gparted för att ändra partitionerna, men jag är lite osäker på om den kan formatera NTFS, testa.
Emka

Inlägg av Emka »

men hur gör jag, vart nånstans går jag i själva systeemt? försökte att lägga in xp igen men det går inte då det är ext3 så på nåt sätt måste jag formatera den, kan säkert göras om jag kommer in med ms på den andra disken, hur skall jag ändra i bios?
Användarvisningsbild
Hixx
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av Hixx »

Boota på XP skivan, när du kommer till installationsguiden markerar du innan du installerar, varje partition på disken och trycker delete. Följ instuktionerna på skärmen för att ta bort de partitioner som finns på disken. Sen skapar du en ny ntfspartition och installerar därpå. Men det här med att den inte kan hitta nån bootbar disk låter som om det kan vara andra problem också med datorn, eftersom felet har visat sig med både Ubuntu och XP.
Emka

Inlägg av Emka »

yepp, moderkortet kass, ny dator alltså...  8)
Användarvisningsbild
Hixx
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av Hixx »

Emka skrev: yepp, moderkortet kass, ny dator alltså...  8)
Testat CCMOS-Jumpern på moderkortet först?
Dvs, clear CMOS, BOISEt ställs med fabriksinställningar?
Kan du inte testa att köra disken på den andra IDE kanalen?
Senast redigerad av 1 Hixx, redigerad totalt 5 gånger.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"