Ubuntu har byte-nappat 10gig [LÖST]

Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Ubuntu har byte-nappat 10gig [LÖST]

Inlägg av Cadryc »

Hejsan, har kört Ubuntu i två veckor nu och ett litet problem har dykt up, 10GB på min root-partition är borta.... Är helt ny i linux och har försökt installera både det ena och det andra dessa två veckor så det är mycket möjligt att jag har åstadkommit detta på egen hand.

från början:
Försökte mounta en DVD-iso i /media när det plötsligt klagades på att disken var full. Jag öppnade nautilus, bockade i "visa dolda filer" och i / markerade jag allt förutom /home och /media. I media ligger ingenting förutom windowspartitionen, kör dualboot, och home ligger på en egen partition. Jag högerklickade på de markerade objekten ->Egenskaper och kollar hur mycket plats de tar: "3,4GB (en den innehåll är oläsbart)". Root-partitionen är 14GB, så vart har 10gig gått och gömt sig? Bakom "oläsbart innehåll" ?. Sen windowstiden är man van vid att många buggar fixas med en gammal hederlig reboot, så det prövar jag. Väljer Ubuntu i grub och sen.... kan jag inte logga in för att disken är full (är det en bugg eller feature? :-p  ) Eller ja, det är väl GDM som inte kan starta eller nåt, jag kommer in i konsolläge. Som tur är har jag en annan dator och en ubuntu-kompis som  på icq som hjälper mig att avinstallera openoffice.org. Lite diskutrymme frigörs och jag kan logga in som vanligt igen. Kör jag df -h i terminalen så är nu 97% av 14gigs root-partition använt, men i / hittar jag som sagt bara 3,4gig....

Har provat sudo apt-get clean. Och så provade jag att söka efter stora filer, Platser -> Sök efter filer och sökte efter filen * i filsystem, det tog nästan tio timmar och den största filen den hitta som inte ligger i home-mappen är typ 2,5meg.....

Hjälp emottages gladeligen. Betraktar installationen som  se-och-lär för min del, det är inte hela världen om jag måste installera om men hoppades klara mig tills Gutsy kommer ut. När jag får lie mer ledigt i root, eller efter nästa installation, ska jag lägga ett par gig i en mapp i / så om disken blir full vet jag lätt vad jag kan ta bort så man kommer in igen.
Senast redigerad av 1 DeepThought, redigerad totalt 5 gånger.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Emil.s
Kontakt:

SV: Ubuntu har byte-nappat 10gig

Inlägg av Emil.s »

Hm, testa att köra "sudo du --max-depth=1 -h /" i terminalen. Då bör du se var utrymmet ligger...
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Tackar, det funkade utmärkt. Fann att det låg 11GB i /root/.Trash som jag tog bort med fullösningen "sudo nautilus", men finns det nåt fint terminalkommando som tömmer även den papperskorgen? (Förstår att det är tack vare mina bravader som det över huvud taget hamnat nånting i den papperkorgen...)

Den här tråden får iaf betraktas som löst :-D
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

När det gäller att rensa ~/.Trash så funkar fullösningen lika bra som något annat. Annars ligger ju papperskorgen längst ned i högra hörnet, man kan tömma den vägen också.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"