Java - Är det fel på PATH? [LÖST]

Här diskuteras programmering och utveckling
Användarvisningsbild
Faie
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Java - Är det fel på PATH? [LÖST]

Inlägg av Faie »

Hej...
jag ladda ner java 6se utan problem och testade det funkade perfekt. Det gick att kompilera och köra det lilla helloworld programet utan ngr som helst problem och den verkade använda java 6 som jag installerat.

Efter att tagit ner eclipse och emacs för att testa dem och sedan tagit bort emacs, samt ändrade i eclipse att använda java 1.6.0 så sluta det mesta att funka..

Jag valde att ta bort allt med eclipse och testa att köra som vanligt i terminal med nano, men funkar inte att köra det lilla programmet som gjorts. Så här går det till:
använder nano skriver koden för att printa ut helloworld och sedan sparar det som helloworld.java.

Därefter så i terminalen kör jag javac helloworld och det funkar att kompilera. Men när jag väljer att köra programet dvs skriver java helloword så kommer detta upp:

Kod: Markera allt

java HelloWorld 
Exception in thread "main" java.lang.ClassFormatError: HelloWorld (unrecognized class file version)
   at java.lang.VMClassLoader.defineClass(libgcj.so.70)
   at java.lang.ClassLoader.defineClass(libgcj.so.70)
   at java.security.SecureClassLoader.defineClass(libgcj.so.70)
   at java.net.URLClassLoader.findClass(libgcj.so.70)
   at gnu.gcj.runtime.SystemClassLoader.findClass(libgcj.so.70)
   at java.lang.ClassLoader.loadClass(libgcj.so.70)
   at java.lang.ClassLoader.loadClass(libgcj.so.70)
   at gnu.java.lang.MainThread.run(libgcj.so.70)
När jag tittar på detta så ser jag att det verkar leta efter gcj och inte kör med java 6 som jag laddat ner. Jag undrar om det är pga PATH setting som har blivit ändrad när jag fippla med eclipse (vad jag inte förstår är att jag ändra ju till att använda java 6) Om nu det är PATH grejen som ska ändras igen så undrar jag om ngn har ne bra sida.. för de jag har kollat på ger inte mig fullständig klarhet.

En fråga till bara
Jag kollade på java6 och netbeans
Jag undrar om jag följer denna instruction lägger sig då allt på sin plats i systemet eller måste jag specifiera vart var och ett ska lägga sig? För jag vill ju helst att det ska vara system-wide och inte ligga bara lokalt i hem mappen. Eller finns det en .deb som har detta?

tack på förhand.

//ADrop
Senast redigerad av 1 DrMegahertz, redigerad totalt 6 gånger.
~Y Gwir Yn Erbyn Byd~
Bild
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: är det fel på PATH

Inlägg av Lars »

Man kan ändra vilken Java man vill använda med kommandot update-java-alternatives, så kör t.ex. "sudo update-java-alternatives -s java-6-sun".
Användarvisningsbild
Faie
Kontakt:

Inlägg av Faie »

aah det var så kommandot hette :)
super massa tack, nu funkar det precis som det ska wiiii

En fråga kring kommandot jag körd vad betyder -s växeln?
~Y Gwir Yn Erbyn Byd~
Bild
Användarvisningsbild
gasol
Kontakt:

Inlägg av gasol »

-s växeln är bara en kortare version av --set för att se vilka alternativ du har att välja på så kan du köra
update-java-alternatives -l

eller

update-java-alternatives --list
The Black Mountain Scorpion Hoedown Bluegrass Experience Gang
From Left to Right: Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle.
Användarvisningsbild
Faie
Kontakt:

Inlägg av Faie »

gasol skrev: -s växeln är bara en kortare version av --set för att se vilka alternativ du har att välja på så kan du köra
update-java-alternatives -l

eller

update-java-alternatives --list
ah'a thanks alot... tack för all hjälp, vilket hjälpte mig att inte tappa gnistan för java (har lite lätt för att sumpa gnistan så att säga just nu.. då det är mycket dalgångar i livet)

så återigen massor  tack

//ADrop
~Y Gwir Yn Erbyn Byd~
Bild
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"