Drivrutiner för HD på Fujitsu Lifebook s7110

pcpro
Kontakt:

Inlägg av pcpro »

Testat med Ubuntu 6.06.1 LiveCD på en Fujitsu Lifebook s7110.
Dock hittas inte hårddisken för att drivrutinen för SATA saknas verkar det som.
(CONFIG_SCSI_SATA_AHCI) Står nåt om PIIX
Var hittar jag rätt drivrutin och hur lägger jag till den ?
(Från ett USB-minne kanske ? , finns ingen floppy)
(eller bränna om Boot-CD'n och på den lägga till drivrutinen ...?)

Jag skulle egentligen försöka återställa ett glömt Adminpassword i WinXP och körde då Astrumi (http://sourceforge.net/projects/austrumi) och BootDisk (http://home.eunet.no/~pnordahl/ntpasswd) ,
De kör ju båda Linux, men ingen av dem hittar heller hårddisken.... :(
tempesta

Inlägg av tempesta »

Hej
Jag har samma dator som du och har haft stora problem med Ubuntu, men även andra distributioner som Suse10.1, Fedora5 bl.a. För Fedoras del blev det ok när kernel 2.17.x kom.
Vad gäller Ubuntu så verkar det tillkommit en uppdatering av ISO-filen i augusti. Jag är dåligt insatt i detta, men jag uppfattar det så. Den tidigare nedladdningen jag gjorde i samband med att 6.06 kom ut var en katastrof tillsammans med datorn. Däremot fungerar den helt OK, i det närmaste, med 6.06.1.
Jag aldrig haft det problem som du har, disken har alltid hittats. Problemet har istället handlat om smp-kärnan, systemet har varit oerhört trögt osv.
Jag antar att du försökt installera mer än en gång :)
Men du verkar även ha XP på datorn? Kanske är det där felet ligger? Personligen använder jag enbart Linux oavsett om det gäller arbete eller fritid. Det har fungerat bra (bättre än Windows) sedan 97/98.

Ulf
pcpro
Kontakt:

Inlägg av pcpro »

Jag har bara kört Live CD´n av Ubuntu 6.06.1 och fått den att fungera nu. (Inte testat installation på hårddisk)
Har testat med Gentoo, Extons CD och DVD och en del andra distar men de fungerar inte bra med denna Laptop.
Ubuntu fungerar faktiskt bäst av de jag provat hittils.

Anledningen att jag kör LiveCD'n just på denna är att användaren slarvat bort sitt lösenord för WinXP.
Det är alltså WinXP Pro med NTFS som filsystem som ligger på denna SATA hårddisk, och jag ska försöka kopiera SAM-filen till en extern enhet för vidare bearbetning.

Ubuntu går ju att starta i en "safe mode" och det är bara i det läget som jag lyckats bläddra på hårddisken.
I standardläget så får jag felmeddelande att jag inte har rättigheter till disken....
Jag saknar dock en bra filhanterare, eller också gör jag nåt fel för hårdisken presenteras aldrig på skrivbordet som DVD-n och USBminnet gör.
Så jag får gå in på via menyn på enheter och dona, det är omständigt och ologiskt att komma till hårddisken där.
Filen jag söker (sam utan ändelse) är gråad och jag hittar inga kommandon eller menyer där jag kan kopiera den eller göra nåt alls med den. En gång lyckades jag först kopiera den till skrivbordet och sen vidare till USBminnet, men då var den tom (0 kb) Har ingen aning hur jag gjorde ... :) och jag har inte lyckats fler gånger.

Det finns speciella Linuxdistar för att nollställa Administratörslösenordet i WinXP, men de hittar inte denna hårddisk.
Saknas stöd för SATA i dem och jag vet inte hur jag ska göra för att aktivera stödet.
De distar jag menar är Astrumi (http://sourceforge.net/projects/austrumi) och BootDisk (http://home.eunet.no/~pnordahl/ntpasswd)
I båda finns det möjlighet att addera nya drivers vid uppstarten, men var hittar jag dem ?

Fujutsi Lifebook s7110
Chipset Intel 945 GM Express (Video)
Intel 82801GBM SATA AHCI (hårddisk)
Okänd

Inlägg av Okänd »

I båda finns det möjlighet att addera nya drivers vid uppstarten, men var hittar jag dem?
Det får mig att tro att datorn är inte kopplat till internet under uppstarten av liveCD?
pcpro
Kontakt:

Inlägg av pcpro »

Nej, det var den inte, menar du att Ubuntu automatiskt skulle hitta saknade drivrutiner om jag har en Internetanslutning ?
Isåfall måste jag prova det !

Eller i vilken av scenarierna ovan menar du att Internetuppkoppling skulle vara till hjälp ?
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="pcpro"]Nej, det var den inte, menar du att Ubuntu automatiskt skulle hitta saknade drivrutiner om jag har en Internetanslutning ?
Isåfall måste jag prova det !

Eller i vilken av scenarierna ovan menar du att Internetuppkoppling skulle vara till hjälp ?[/quote]
Svar ja, till alla alternativ. Det är till nackdel att inte ha en fungerande internet uppkoppling (med DHCP) när man installerar ubuntu och antagligen alla linux distron. Linux håller sina portar stängda så den fungerar precis tvärtom vad windows gör ;)

Sen är det en annan sak om det hjälper att fixa SATA etc. Det vet jag tyvärr inte. Men du gör det snart. :) Kom ihåg berätta för oss sedan ifall den funkar.
pcpro
Kontakt:

Inlägg av pcpro »

Hmm, jag sitter ju på ett nätverk med fasta Ipadresser mot en router.
Sen har givetvis routern DHCP mot min Internetleverantör.
Men jag tar väl och provar iallafall.

SATA verkar ju fungera nu med Unbuntu även utan Internet eftersom disken nu hittas.
Men jag förstår inte varför jag inte får åtkomst till den utom i "safe mode" ...!?

De andra distarna får jag prova med lite senare.
Okänd

Inlägg av Okänd »

safe mode = single user mode och då är man root. Som Administratör i windows.

Har du livesession? Gå till System > Administration > Disks
väl där monterar du hårddisken, du kan t.ex. skapa en mapp på ditt skrivbord och väljer den som monteringspunkt (dvs. klicka på öppna när du har pekat fram den mappen)

Sedan knappen Aktivera och därefter Bläddra så kommer du åt grejerna. Eller stänger Disks helt och hållet och öppnar mappen på skrivbordet :)

Ang. nätverk du kan visst fixa ett adress till ubuntu live men kom ihåg att stänga den rutan helt så att det nya sparas (ifall du ändrar dig eller nåt) det räcker inte med OK en gång.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"