Jag tror risken för M$ är snöbollseffekten vad gäller Ubuntu/kubuntu m.fl kommande användarvänliga GNU-releaser... Och så kan dom inte skylla på att Linux är ofärdigt längre heller... När jag installerade Vista t.ex, så hittade Vista min bluetooth dongel - men vägrade använda den i sync-station (heter det va?) utan jag fick plura med CD-skivor och skit för att få in originalprogramvaran - som dessutom suger till min dongel... I Gutsy hittade den dongeln direkt, bara para ihop den med nallen & synka typ - precis som i OSX...
Men hur som helst, med "snöbollseffekt" menar jag att dom som shoppar t.ex. en Dell med Ubuntu kommer snacka om det, visa polarna som kollar läget och testar på burken hemma (Live-CD rules) - och många skiter i spelen, speciellt flickorna då som dessutom är traditionellt mer Mac-vänliga än män - ubuntu t.ex. är ju betydligt mer OSX än Windows och inte mkt spel till OSX heller...
Företagen kommer oxo shoppa fler Linux-burkar (för shoppar man 28st bärbara och kan tjäna 1000:- + moms på varje burk så)... och till slut kommunerna och större organisationer som går mer och mer över till Linux av ekonomiska skäl... Sedan är det såklart så, att sitter man på Linux på jobbet så blir det mer aktuellt att ha Linux i hemmaburken.
Dessutom, mer Linux i burkarna = mer som skrivs om Linux i datatidningar som "PC För Alla" - vilket ju ytterligare ökar intresset... Många tidningar skickar ju med CD's dessutom och med en LiveCD kan ju presumtiva användare testa utan att installera - för att installera ett nytt operativsystem är ju knappast nåt man vågar sig på utan att ha kollat vafän det är först... Sen kanske folk inte installerar Linux det första dom gör ändå, men så ligger CD'n där i högen och får då användaren virus eller bara ett allmänt "spel" på Windows så är steget kort att smaska in Linux ju, hehe...
Med det här växer intresset och trycket på leverantörerna kommer göra att dom kan skylla på att
kunderna vill ha Linux som alternativ och M$ kommer inta att kunna komma med samma säljargument som dom använder idag o.s.v...
Snöbollen rullar & blir större, rullar & blir större...
Snöbollseffekt!
Den kan naturligtvis utebli också, men det kommer inte göra Linux-distributionerna sämre ändå...
*