Microsoft försvarar sig...

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Microsoft försvarar sig...

Inlägg av farmfield »

Corporate Vice President, Windows Product Marketing during the Microsoft Worldwide Partner Conference 2007 in July, acknowledged that Windows Vista was released into a world that was not 100% ready for it.
Har ni hört nåt så dumt? Det var VÄRLDEN som inte var redo för Vista och inte tvärt om!?  ???

I uttalande efter uttalande från M$ läser jag att Linux och OSX inte anses vara något som helst hot, M$ har ju trots allt 93% av marknaden på desktop-segmentet (Linux <1%, OSX 3%), dom har 80% på server-segmentet (Linux 8%, OSX 1%)... Vi är störst och starkast och oroar sig inte över nåt! Jag personligen tror dom har fel.

*
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

SV: Microsoft försvarar sig...

Inlägg av Turbo »

farmfield!  Att dom är störst har dom rätt i. Att inte Linux innerbär någon "risk" har dom fel i. Vänta bara tills fler upptäcker Linux. Okey, det finns de som vill ha färdiga produkter där allt fungerar från början. Där platsar (snart) Ubuntu.  Jag tror att så få använder Linux därför att så få vet om hur lättanvänt Linux NUMERA är.  Kan man bara fixa till Wine  så att "alla"spel fungerar, eller att spel börjar portas till Linux så går det fort.  Man kan ju göra mycket annat än att spela också.  Jag spelar också men använder Ubuntu till allt det "vardagliga", skriva brev, surfa, läsa nyheter, se på webb-tv m.m.  Har ni upptäckt hur många  program (färdiga deb-filer) det finns? Astronomi, biologi, kemi.  :)
Ekorre

Inlägg av Ekorre »

farmfield skrev:
Corporate Vice President, Windows Product Marketing during the Microsoft Worldwide Partner Conference 2007 in July, acknowledged that Windows Vista was released into a world that was not 100% ready for it.
Har ni hört nåt så dumt? Det var VÄRLDEN som inte var redo för Vista och inte tvärt om!?  ???

I uttalande efter uttalande från M$ läser jag att Linux och OSX inte anses vara något som helst hot, M$ har ju trots allt 93% av marknaden på desktop-segmentet (Linux <1%, OSX 3%), dom har 80% på server-segmentet (Linux 8%, OSX 1%)... Vi är störst och starkast och oroar sig inte över nåt! Jag personligen tror dom har fel.

*
Världen brukar inte vara redo för skräp.
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

farmfield skrev:

*
Har tror då inte att de har 80% av servermarknaden, där finns allt för mycket Unix, Linux och BSD.
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Användarvisningsbild
Faidros

Inlägg av Faidros »

Världen är inte redo för explorer som startar om sig, världen är inte redo för ett operativ som beter sig olika på olika maskiner..
In a world without wall and fences, who needs windows and gates?
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

Japp.. det han säger om att världen inte är redo är rätt... Men dock så var världen redo 1522...
That's when they should have released Vista if they wanted success  ;)
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Snöbollseffekt!

Inlägg av farmfield »

Jag tror risken för M$ är snöbollseffekten vad gäller Ubuntu/kubuntu m.fl kommande användarvänliga GNU-releaser... Och så kan dom inte skylla på att Linux är ofärdigt längre heller... När jag installerade Vista t.ex, så hittade Vista min bluetooth dongel - men vägrade använda den i sync-station (heter det va?) utan jag fick plura med CD-skivor och skit för att få in originalprogramvaran - som dessutom suger till min dongel... I Gutsy hittade den dongeln direkt, bara para ihop den med nallen & synka typ - precis som i OSX...  :)

Men hur som helst, med "snöbollseffekt" menar jag att dom som shoppar t.ex. en Dell med Ubuntu kommer snacka om det, visa polarna som kollar läget och testar på burken hemma (Live-CD rules) - och många skiter i spelen, speciellt flickorna då som dessutom är traditionellt mer Mac-vänliga än män - ubuntu t.ex. är ju betydligt mer OSX än Windows och inte mkt spel till OSX heller...

Företagen kommer oxo shoppa fler Linux-burkar (för shoppar man 28st bärbara och kan tjäna 1000:- + moms på varje burk så)... och till slut kommunerna och större organisationer som går mer och mer över till Linux av ekonomiska skäl... Sedan är det såklart så, att sitter man på Linux på jobbet så blir det mer aktuellt att ha Linux i hemmaburken.

Dessutom, mer Linux i burkarna = mer som skrivs om Linux i datatidningar som "PC För Alla" - vilket ju ytterligare ökar intresset... Många tidningar skickar ju med CD's dessutom och med en LiveCD kan ju presumtiva användare testa utan att installera - för att installera ett nytt operativsystem är ju knappast nåt man vågar sig på utan att ha kollat vafän det är först... Sen kanske folk inte installerar Linux det första dom gör ändå, men så ligger CD'n där i högen och får då användaren virus eller bara ett allmänt "spel" på Windows så är steget kort att smaska in Linux ju, hehe...

Med det här växer intresset och trycket på leverantörerna kommer göra att dom kan skylla på att kunderna vill ha Linux som alternativ och M$ kommer inta att kunna komma med samma säljargument som dom använder idag o.s.v...

Snöbollen rullar & blir större, rullar & blir större...

Snöbollseffekt!  :)

Den kan naturligtvis utebli också, men det kommer inte göra Linux-distributionerna sämre ändå...

*
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Kerath skrev:
farmfield skrev: I uttalande efter uttalande från M$ läser jag att Linux och OSX inte anses vara något som helst hot, M$ har ju trots allt 93% av marknaden på desktop-segmentet (Linux <1%, OSX 3%), dom har 80% på server-segmentet (Linux 8%, OSX 1%)... Vi är störst och starkast och oroar sig inte över nåt! Jag personligen tror dom har fel.

*
Har tror då inte att de har 80% av servermarknaden, där finns allt för mycket Unix, Linux och BSD.
Nej du har rätt, har fått korrekta siffror nu. M$ har dalat från typ 75% hösten 2005 till ca 50% idag (och sjunkande) medan Apache idag har ca. 35% (och stigande). Sorry för felet...  :-[

Källa; news.netcraft.com
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

När det gäller servrar så läste jag någon annanstans att apache hade runt 50% + och M$ under 40 %
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"