Har installerat Ubuntu Server 7.04. Moderkortet är ett Asus P4C800-E och på det sitter ett integrerat gigabit-nätverskort från Intel som jag gärna vill använda. Men jag kan inte hitta det i linux, och det hittades inte under installationen heller. Det är enablat i BIOS iaf. Chippet heter Intel 82547EI Gigabit LAN controller enligt User Guiden till moderkortet.
Jag har testat med lshw och lspci men detta chip hittas inte, hur går jag vidare?
(Det funkar bra under WinXP)
Jag antar att det inte är nån idé att hålla på att trixa med drivare innan jag hittat hårdvaran, kanske helt enkelt inte går att använda det chippet under linux?
EDIT: Har hittat drivare för linux här: http://downloadcenter.intel.com/Detail_ ... *&lang=eng
MEN det verkar som man måste ha make och gcc intallerat för att installera drivaren, hur installerar jag dessa när jag inte kan köra apt-get? Går det att tanka till USB-minne på min Vista-maskin?
Hittar inte nätverkskortet
Hittar inte nätverkskortet
Senast redigerad av 1 skogis, redigerad totalt 5 gånger.
SV: Hittar inte nätverkskortet
Du behöver paketet build-essentials (minst) för att få gcc och make. Hur du gör utan synaptic och apt-get har jag ingen aaaning om. Kanske de finns som deb-paket?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Borde inte intels kort fungera bara?
Prova med att ladda e1000 kernel modulen genom att öppna en terminal och skriva
sudo modprobe e1000
och kontrollera om kortet "hoppar igång".
Om det gör det så kan du lägga till e1000 som en egen rad i filen /etc/modules för att automatiskt ladda den modulen.
p.s.
det är möjligt att ovanstående saker går att göra grafiskt, jag vet ej hur. Men kanske någon annan vänlig själ kan hjälpa dig i sådant fall
sudo modprobe e1000
Om det gör det så kan du lägga till e1000 som en egen rad i filen /etc/modules för att automatiskt ladda den modulen.
p.s.
det är möjligt att ovanstående saker går att göra grafiskt, jag vet ej hur. Men kanske någon annan vänlig själ kan hjälpa dig i sådant fall
blogg @ Gargamel.NU
Nej, inte heller modprobe funkade. Har ingen grafisk miljö installerad, så det är terminalkommandon som gällerBarre skrev: Borde inte intels kort fungera bara?
sudo modprobe e1000
p.s.

Eftersom inte linux var riktigt moget för mitt nätverkskort eller nåt, så köpte jag ett nytt och stoppade i det i pci-bussen, linux verkar nu hitta det 
Installerade Ubuntu Server 7.04 från början på maskinen, men vad händer? Installationen hänger sig efter 85% "Installerade update-manager-core". Vad göra?
Rövhåls-OS

Installerade Ubuntu Server 7.04 från början på maskinen, men vad händer? Installationen hänger sig efter 85% "Installerade update-manager-core". Vad göra?
Rövhåls-OS