Ljud i Gutsy?

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
Sprak
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Ljud i Gutsy?

Inlägg av Sprak »

Hej!

Jag har precis uppdaterat till Gutsy men har lite problem med ljudet. Jag har två ljudkort:

Kod: Markera allt

~$ asoundconf list
Names of available sound cards:
NVidia
AudioPCI

~$ asoundconf set-default-card AudioPCI
~$ espeak "Hej"

Expression 'parameters->channelCount <= maxChans' failed in 'src/hostapi/alsa/pa_linux_alsa.c', line: 891
Expression 'ValidateParameters( outputParameters, hostApi, StreamDirection_Out )' failed in 'src/hostapi/alsa/pa_linux_alsa.c', line: 1104

~$ asoundconf set-default-card NVidia
~$ espeak "Hej"

Expression 'parameters->channelCount <= maxChans' failed in 'src/hostapi/alsa/pa_linux_alsa.c', line: 891
Expression 'ValidateParameters( outputParameters, hostApi, StreamDirection_Out )' failed in 'src/hostapi/alsa/pa_linux_alsa.c', line: 1104
~$ 

Det är AudioPCI som är det som ska fungera och mycket riktigt så knäpper det till varje gång jag kör espeak när jag valt det, men det kommer inte ut något mer ljud. Någon som har någon idé på vad jag ska göra härnäst?
Användarvisningsbild
Sprak

SV: Ljud i Gutsy?

Inlägg av Sprak »

Alsamixer fungerar inte heller:

Kod: Markera allt

~$ alsamixer 
ALSA lib control.c:874:(snd_ctl_open_conf) Cannot open shared library /usr/lib/alsa-lib/libasound_module_ctl_pulse.so

alsamixer: function snd_ctl_open failed for default: No such file or directory

Jag har två stycken ljudgrejer under dev: /dev/audio och /dev/audio1
Användarvisningsbild
Sprak

SV: Ljud i Gutsy?

Inlägg av Sprak »

Problemet Löst!

Det räckte med att jag startade om datorn! (Är lite ovan med att man ska behöva göra det, allt brukar ju gå så smidigt utan att behöva göra det i vanliga fall)
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"