Ubuntu Server på gammal dator till server

FireVisor

Ubuntu Server på gammal dator till server

Inlägg av FireVisor »

Hej, jag har en gammal dator, som jag vill göra till en server.

Jag blev rekommenderat operativsystemet Ubuntu, och därför är jag här. Jag vill lägga olika sorters servrar på dator. Bl.a en ventrilo-server och en FTP-server.

Vilket operativsystem bör jag välja? Serverversionen eller den med grafiskt gränssnitt? Och är det någon som vet hur man gör för att lägga upp en ventrilo-server på Serverversionen (om det går).

Datorn:
AMD Athlon 1200+
RAM: 128mb (läste att man behövde 192mb, får jag ta och köpa mer?)
HDD: 70gb
Grafikkort: nVidia Geeforce 2 MX
Moderkort: VIA Southbridge

Tackar för alla råd jag kan få. Tänkte bygga chassi och grejjor till den, men vill inte göra planer på sånt, innan jag vet att jag kommer få saker och ting att fungera :P
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Ubuntu Server på gammal dator till server

Inlägg av Lars »

Hej, välkommen till Ubuntu-se

192 MiB behövs egentligen bara för installationsskivan, när Ubuntu väl är installerat kan man klara sig med mindre. Jag har provat att installera på 128 MiB, och det går verkligen inte med den normala grafiska installations-CD:n. Men med den icke-grafiska alternate-skivan går det (och resultatet blir det samma).

Om du ska köra grafiskt med så lite minne är det nog bäst att välja Xubuntu-versionen.

Servern-versionen behöver inte lika mycket minne som desktop-versionen, så där klarar du dig nog med 128 MiB, om den inte bli alltför hårt belastad. En varning dock: på servern är det kommandoraden som gäller, men om det inte skrämmer dig så är det ett utmärkt alternativ.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Kan ju tillägga att Ventriloservern funkar utmärkt under Ubuntu :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
FireVisor

Inlägg av FireVisor »

Tack så mycket för svaren... Det känns som att det är serverversionen jag vill satsa på! Har inget emot text.

Går det att installera Ventrilo-server på Serverversionen av Ubuntu då? Det är det som jag kvalar över, om allt jag "vill" går på Server-versionen.

Kan ni förtydliga det? Tack! :D
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

FireVisor skrev: Tack så mycket för svaren... Det känns som att det är serverversionen jag vill satsa på! Har inget emot text.

Går det att installera Ventrilo-server på Serverversionen av Ubuntu då? Det är det som jag kvalar över, om allt jag "vill" går på Server-versionen.

Kan ni förtydliga det? Tack! :D
Givetvis går det att installera på server-versionen. Skillnaden mellan desktop och server-edition är inte stor. Installerar man server-editon kan man bygga en desktop-edition ganska enkelt. Server = desktop - allt grafiskt .. ungefär :)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"