Netgear WG111v2 går segt som sirap på Ubuntu 7.04

fredrik.westrin
Kontakt:

Netgear WG111v2 går segt som sirap på Ubuntu 7.04

Inlägg av fredrik.westrin »

Ett litet intressant problem.

Nu är det så att min mamma har en Netgear router av medelklass som verkar fungera bra. Hon har en 8 mbit telialina (nergraderad från 24) och hon har en usb-adapter (Netgear WG111v2) i sin stationära dator. Den har tidigare fungerat bra, men har på senare tid strulat (hennes OS var Win 2000 & uppkoplingen har växlat från att fungera, till att inte fungera till att fungera riiiktigt långsamt). Provade olika varianter (startade om router o modem, stängde av antivirus), men inget verkade fungera - anslutningen var död. I hennes (fortfarande win2000), i min laptop med Ubuntu 7.04 (Studio) fungerade allt underbart.

Jag har själv gått över till Ubuntu 7.04 (Studio) och testade med att lägga in det i hennes stationära. Uppkoplingen sparkade igång på en gång. Den lilla blåa lampan lyser däremot inte (vilket jag struntar i, men kanske kan vara relevant) och uppkoplingen går segt som sirap. Jag har provat att gå in på di.se och adobe.com med båda (och olika sidor på de olika burkarna) och det är en jävla skillnad. Vi sitter på samma lina och står på samma avstånd till routern.

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"