*Räcker upp handen*

.gurkburk

*Räcker upp handen*

Inlägg av .gurkburk »

En sak kan vi till att börja med vara överens om, jag gillar inte att behöva be om hjälp, inte när det gäller datorer, men jag tror jag får böja mig i detta fall ;)
Jag håller på och går helt över till linux, efter att egentligen bara haft en liten slackware-maskin stå, utan någon direkt kontroll över den.
Jag är en inbiten windows-användare, även arbetat med servrar under nt/2k/2003 en hel del.
Vad gäller datorer i allmänhet vågar jag påstå att min nivå är hög, jag vet vad jag sysslar med, det jag saknar är kunskapen för att få det hela att fungera ordentligt i linux.
Egentligen hade jag tänkt köra ett helt eget race, mha google, man's, forum och diverse, kan man komma jävligt långt, fast nu börjar jag nästan känna att det kommer ta för lång tid att initielt komma över tröskeln, så sticker ut hakan lite här istället.

Primärt vill jag bara ha hjälp att få ordning på några saker, som gör att min övergång har vållat lite bekvämlighetsproblem, när jag väl har min arbetsstation igång så att jag faktiskt kan arbeta igen, kan jag börja experimentera lite mer på egen hand, med sådant som faktiskt inte är så akut.
Jag kommer även hinka upp en liten "server" (läs: 2 år gammal amd med scsi(!) i ett garage...) för att ha som testbänk.

Jag tänkte spalta upp det jag vill ha lite hjälp med asap, så att det framgår vad jag kommer ställa korkade(?) frågor om:
Workspaces.
Jag vet att det låter korkat att prioritera, men jag använder en sjuk mängd program. När jag suttit vid min dator på lkvällen snurrar säkert 30+ fönster utan problem, nu med lite terminaler osv i linux hamnar det säkert på 40-50st. Att få "kuben" att spinna runt klarade jag också av, man bockade i effects-rutan så var det klart, men jag vill ordna med lite inställningar på den, och har inte riktigt listat ur vart man skall börja.

USB-mikrofon
ORLY? YRLY.
Jag har en logitech dekstop mikrofon, som jag helt enkelt inte får att fungera, vet inte hur många guider, filer och fixar jag gått igenom, blir tokig. Jag saknar helt enkelt grundläggande hårdvara-meck-i-mjukvaran kunskaper för att få ordning på den i linux. Snackar rätt mycket med en kille som jag jobbar med över nätet, så detta är faktiskt en prioritering.

"Backup"
SKulle på något vis, faktiskt helt nollad på vad/hur man gör, vilja få in en backup på systemet när jag har fått igång allting. På något vis göra en ghost, eller liknande ditto, när allt är ute o snurrar. Odsen är stora att jag kukar ur något under vägen på att lösa ett annat problem, och jag behöver ha någorlunda stabil miljö på min huvuddator.

Spaltade bara ner dom tre viktigaste punkterna nu på en gång, mer för att jag sitter med en fika och har j*vligt tråkigt, än för att det känndes direkt nödvändigt.
Vem är jag?
25 årig muppfan (läs: tekniker). Jobbar med hemlarm åt securitas, mer skruva och tänka kreativt än något direkt pc-inblandat på det jobbet dock, det jag pysslar med inom den här branshen är mer privat samt att jag håller på och drar igång en konsult-firma med en annan kille.
Någon som känner sig manad? Behöver jag ens nämna att jag periodvis kan spy ur mig enorma mängder texter utan anledning? ;)

Skulle vara guld värt att få någon som kan hjälpa mig få lite fart i maskineriet så här i början, vet inte direkt vad jag kan erbjuda tillbaka tillbaka om inte personen behöver lite hjälp med server-meck på microsoft-sidan, vilket jag på något sätt tvivlar att dom mer insatta här behöver.

Tack för mig, dags att jobba ;)
Senast redigerad av 1 .gurkburk, redigerad totalt 21 gånger.
Garyu
Kontakt:

SV: *Räcker upp handen*

Inlägg av Garyu »

Du skulle få betydligt mer svar om du ställde en mer specifik fråga. ;)

Vad gäller backup:
1) Du kan använda programmet partimage (sudo aptitude install partimage) för att spara en hel partiton som en image-fil. Oftast onödigt att spara allt däremot. Men om du har t.ex. /home på en egen partition kan det vara bra.

2) Packa ner allt nödvändigt (inställningar osv) i ett arkiv.

Kod: Markera allt

sudo su
cd /
tar cvpjf backup.tar.bz2 --exclude=/proc --exclude=/lost+found --exclude=/backup.tar.bz2 --exclude=/mnt --exclude=/sys /
Med flaggan --exclude kan man som du ser strunta i vissa mappar på hårddisken. Ovanstående tar en ganska komplett backup av systemet. Det kan vara värt att bara ta backup på /home och /etc eller något liknande också om du vill spara utrymme och få mindre storlek på backup-filerna.

Kod: Markera allt

tar xvpjf backup.tar.bz2 -C /
Detta kommando packar upp din backup igen.

3) Särskilda backup-program. Det finns en mängd sådana att tillgå, men eftersom jag aldrig tar backup så kan jag inte hjälpa till att rekommendera något här. Mitt sätt att ta backup är att lägga /home på en egen partition. Mina viktigaste filer ligger dessutom utspridda på 3-4 datorer, och det är ju osannolikt att alla skulle rasa ihop samtidigt. :P
Klicka till vänster för att maila mig om du vill ha personlig hjälp med nåt
.gurkburk

Inlägg av .gurkburk »

Tack för backuptipsen, tror det kan behövs, särskilt såhär i början.
Jag har inte /home på en sepparat partition idag, dock har jag inga problem att ta en kopia på "hur stor del somhelst" av min linuxdisk, det är en 36gb-raptor som dessutom innehåller home, men jag har gott om plats på övriga diskar för en "hel kopia" av allt som kan vara av vikt under linux, håller dessutom filmer/musik mm mm på annan plats än home också.

Jag skrev en lite mer "allmänt jag behöver hjälp med" tråd här i skaffa-en-fadder sektionen, tog mer upp det jag behövde hjälp med så att det skulle framgå lite mer vad jag skulle ställa invecklade och (korkade?  :D) frågor om.

Hittat in till #ubuntu och #ubuntu-se på freenode, så den vägen löser oftast vad google och forumen inte gör just nu.
Faktiskt fått igång compiz ordentligt med multipla workspace i kubsystemet, underbart när man sitter med massor av saker samtidigt! Även om det är mycket jag skulle vilja ändra dock, teman osv, är det lite övrigt lullull som jag inte direkt prioriterar.

Sprang på en kille på irc som hade onödigt bra koll på det mesta, han hjälpte mig en del med alsa och diverse pill i filer mm, och nu har usb mikrofonen faktiskt fått liv. Dock är jag fortfarande lite skeptiskt mot linux och media mm, eftersom en del program helt enkelt inte verkar klara av att vara igång samtidigt om dom använder sig av ljud, men det kanske också kräver lite hack, pill mm.

Det som är kvar nu är egentligen just en bra backuplösning av allt vitalt, tänkte göra en ren image av hela disken jag kör linuxsystemet på ganska snart, nu när jag har allt i fungerande skick, kan vara väldigt bra att ha den dagen man pillar i fel fil  ;)
Garyu
Kontakt:

Inlägg av Garyu »

Det jobbiga med ljud i linux är att det verkar vara svårt att komma överens. Vissa program vill använda OSS, andra ALSA, och vissa ESD. Sen använder nån ESD och så vill man använda ett annat program som använder ALSA så då måste man köra "sudo killall esd" innan ljudet i nästa program fungerar. Ändå har det blivit bättre nu än det var tidigare.

Det enda vettiga är att köpa ett ljudkort som stöder full duplex så man slipper mjukvarumixning. Det gör allt så mycket enklare. Hittills har det bästa alternativet där varit soundblaster live, men nu när dom håller på med drivrutiner för X-Fi sitter jag och väntar på att dom ska bli klara innan jag köper ljudkort. Fram tills dess får ljudet vara borkat ibland. :P
Klicka till vänster för att maila mig om du vill ha personlig hjälp med nåt
Användarvisningsbild
Thomas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Thomas »

du fick tips om partimage av Garyu. borde fungera bra..

sen om du vill ha lite anmäl backup tex av home mappar eller andra viktiga "dokument" så finns där ett program som heter Sbackup
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Jag flyttade denna tråd och tog bort ett par inlägg som handlade om att tråden borde flyttas.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
.gurkburk

Inlägg av .gurkburk »

Jag la in tråden i 'skaffa en fader' sektionen eftersom jag tänkte kolla om det var någon som hade lust att ställa upp på lite hjälp såhär i början, mest därför den låg där ;)
Nu har jag i alla fall kommit en bit på vägen, men kommer nog fortfarande arbeta i winxp en längre tid framöver känns det som, kan helt enkelt inte gå över till linux på arbetet, föränn jag inte hindras för mycket pga det, går helt enkelt inte ihop på jobbet. Idag är det främst säkerheten av att allt "måste funka", en windowsXP tuggar ändå på driftsäkert, om man nu får kalla en arbetsstation det, med vanlig backup av dokument osv.
Har lite planer på att få ordning på det jag saknar via vmware på något sätt, verkar som att man kan köra upp det och på den vägen få tillgång till program som tex office med BCM  (avförings-program :-p).

Nu har jag dock fått lite ordning på det viktiga som var tanken med tråden i alla fall, även om jag ännu inte kan använda min ubuntu-boot till varken jobb eller spel/fritid, så låter jag den ligga som primärboot via grub och kör in en gång per kväll i alla fall, och rotar runt, gör jag inte det kommer jag aldrig gå hela vägen över ;)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"