Jag håller på och går helt över till linux, efter att egentligen bara haft en liten slackware-maskin stå, utan någon direkt kontroll över den.
Jag är en inbiten windows-användare, även arbetat med servrar under nt/2k/2003 en hel del.
Vad gäller datorer i allmänhet vågar jag påstå att min nivå är hög, jag vet vad jag sysslar med, det jag saknar är kunskapen för att få det hela att fungera ordentligt i linux.
Egentligen hade jag tänkt köra ett helt eget race, mha google, man's, forum och diverse, kan man komma jävligt långt, fast nu börjar jag nästan känna att det kommer ta för lång tid att initielt komma över tröskeln, så sticker ut hakan lite här istället.
Primärt vill jag bara ha hjälp att få ordning på några saker, som gör att min övergång har vållat lite bekvämlighetsproblem, när jag väl har min arbetsstation igång så att jag faktiskt kan arbeta igen, kan jag börja experimentera lite mer på egen hand, med sådant som faktiskt inte är så akut.
Jag kommer även hinka upp en liten "server" (läs: 2 år gammal amd med scsi(!) i ett garage...) för att ha som testbänk.
Jag tänkte spalta upp det jag vill ha lite hjälp med asap, så att det framgår vad jag kommer ställa korkade(?) frågor om:
Workspaces.
Jag vet att det låter korkat att prioritera, men jag använder en sjuk mängd program. När jag suttit vid min dator på lkvällen snurrar säkert 30+ fönster utan problem, nu med lite terminaler osv i linux hamnar det säkert på 40-50st. Att få "kuben" att spinna runt klarade jag också av, man bockade i effects-rutan så var det klart, men jag vill ordna med lite inställningar på den, och har inte riktigt listat ur vart man skall börja.
USB-mikrofon
ORLY? YRLY.
Jag har en logitech dekstop mikrofon, som jag helt enkelt inte får att fungera, vet inte hur många guider, filer och fixar jag gått igenom, blir tokig. Jag saknar helt enkelt grundläggande hårdvara-meck-i-mjukvaran kunskaper för att få ordning på den i linux. Snackar rätt mycket med en kille som jag jobbar med över nätet, så detta är faktiskt en prioritering.
"Backup"
SKulle på något vis, faktiskt helt nollad på vad/hur man gör, vilja få in en backup på systemet när jag har fått igång allting. På något vis göra en ghost, eller liknande ditto, när allt är ute o snurrar. Odsen är stora att jag kukar ur något under vägen på att lösa ett annat problem, och jag behöver ha någorlunda stabil miljö på min huvuddator.
Spaltade bara ner dom tre viktigaste punkterna nu på en gång, mer för att jag sitter med en fika och har j*vligt tråkigt, än för att det känndes direkt nödvändigt.
Vem är jag?
25 årig muppfan (läs: tekniker). Jobbar med hemlarm åt securitas, mer skruva och tänka kreativt än något direkt pc-inblandat på det jobbet dock, det jag pysslar med inom den här branshen är mer privat samt att jag håller på och drar igång en konsult-firma med en annan kille.
Någon som känner sig manad? Behöver jag ens nämna att jag periodvis kan spy ur mig enorma mängder texter utan anledning?

Skulle vara guld värt att få någon som kan hjälpa mig få lite fart i maskineriet så här i början, vet inte direkt vad jag kan erbjuda tillbaka tillbaka om inte personen behöver lite hjälp med server-meck på microsoft-sidan, vilket jag på något sätt tvivlar att dom mer insatta här behöver.
Tack för mig, dags att jobba