Hej,
Har noterat en egenhet i Gutsy Gibbon BETA installationen.
Laptop med en disk (60GB).
Har innan Windows XP installerat på en partition (20 GB) och installerar "Kubuntu Gutsy Gibbon BETA". Efter installationen kommer inte WinXP upp i GRUB som alternativ. Använder alternative CD'n.
Är det nåt som något annan har märkt??
GRUB/Gutsy Gibbon BETA och dual boot
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
GRUB/Gutsy Gibbon BETA och dual boot
// Jocke
----------------------------------------------
Server: Ubuntu 10.04 x86_64
HTPC 1: Ubuntu 10.04
HTPC 2: Ubuntu 10.04
Workstation: Ubuntu 10.04
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: GRUB/Gutsy Gibbon BETA och dual boot
I och med Gutsy Gibbon så är systemet så bra att du inte längre behöver XP 
Jag råkade ut för något liknande vid en tidigare uppgradering, men på Gutsy har jag inte sett det. Då berodde det på att Windows hade smygit sig in på fel plats i /boot/grub/menu.lst. Så här ska det se ut:
D.v.s. Windows måste ligga efter "### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST".

Jag råkade ut för något liknande vid en tidigare uppgradering, men på Gutsy har jag inte sett det. Då berodde det på att Windows hade smygit sig in på fel plats i /boot/grub/menu.lst. Så här ska det se ut:
Kod: Markera allt
### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST
title Windows
rootnoverify (hd0,0)
makeactive
chainloader +1
Jag håller medLars skrev: I och med Gutsy Gibbon så är systemet så bra att du inte längre behöver XP

Tack, skall kolla på det när jag sitter vid en riktig PC igen...Jag råkade ut för något liknande vid en tidigare uppgradering, men på Gutsy har jag inte sett det. Då berodde det på att Windows hade smygit sig in på fel plats i /boot/grub/menu.lst. Så här ska det se ut:D.v.s. Windows måste ligga efter "### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST".Kod: Markera allt
### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST title Windows rootnoverify (hd0,0) makeactive chainloader +1
// Jocke
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Tack för detta!Lars skrev: I och med Gutsy Gibbon så är systemet så bra att du inte längre behöver XP
Jag råkade ut för något liknande vid en tidigare uppgradering, men på Gutsy har jag inte sett det. Då berodde det på att Windows hade smygit sig in på fel plats i /boot/grub/menu.lst. Så här ska det se ut:D.v.s. Windows måste ligga efter "### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST".Kod: Markera allt
### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST title Windows rootnoverify (hd0,0) makeactive chainloader +1
Jag vill tillägga att man ska även tänka på vilken partion/hårddisk windows ligger på. Den är inte alltid installerad på (hd0,0).
>> rootnoverify (hd0,0) <-- kan lika gärna vara (hd0,1), (hd0,2), (hd1,0)...etc!
fuze