Ubuntu-Samba och 13 XP-burkar

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Hangglider

Ubuntu-Samba och 13 XP-burkar

Inlägg av Hangglider »

Hej!

Jag har precis plockat ihop en dator och installerat Ubuntu 7.04.
Tänkte försöka använda den som server på jobbet och dela ut mappar och åt
sammanlagt 13 windows xp-burkar.

Dom 13 datorerna/användarna består av en redaktion på åtta personer.
Sex av dom skall ha varsin mapp med rwx (Kalle, Bosse osv) för texter och liknande.
Dom sex skall också ha läsrättigheter på mappen BILDER. Dom två andra medlemmarna
av Redaktionen skall ha rwx på alla dom sex (namn)mapparna
och bildmappen.

Övriga fem användare skall ha rwx till mappen BILDER och mappen DOKUMENT.
Mappen DOKUMENT skall även dom två (chef)redaktörerna ha rwx till.

Som extrem Ubuntu- och Samba-nybörjare tar jag tacksamt emot alla tips :-)

Mvh
Hangglider
mathias.nyberg

SV: Ubuntu-Samba och 13 XP-burkar

Inlägg av mathias.nyberg »

Vad exakt vill du veta och vad kan du? :-)

Samba är ganska enkelt att sätta upp i Ubuntu. Kolla in youtube efter en bra snabbgenomgång på 3 minuter.
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

Jag skulle rekomendera att skapa en användare för varje person som ska kunna ta del av olika mappar...

Att skapa en användare är väldigt enkelt om du går in på system/administration/användare och grupper
bara att lägga till en användare och ge den lösenord (tror inte att du behöver bry dig om resten av inställningarna för just den användaren där då dem inte ska ansluta till själva servern utan bara koppla sig till de delade mapparna)

Sedan skulle jag dela in de användare som ska ha tillgång till samma mappar i samma grupp. Den lättaste lösningen skulle jag säga är att göra en grupp för varje mapp som ska ha flera användare och sedan lägga till dem personerna som ska ha tillgång till den mappen i den gruppen (då en användare kan vara med i fler grupper)
Sedan skulle jag skapa dem mappar som du vill ska finnas.
Jag vet inte hur man specificerar vilken användare man ska ändra rättigheterna för

Sedan för att ställa in rättigheterna för varje mapp så skulle jag använda mig av den grafiska lösningen för att ställa in rättigheter då jag inte är säker på hur man specificerar vilken grupp man menar då man kör chmod (du kanske vet)

Den grafiska lösningen är att skriva gksudo nautilus i terminalen och använda sig av det fönster du får upp (du har nämligen root rättigheter i det fönster vilket är nödvändligt) och högerklicka på varje mapp och välja egenskaper/rättigheter...

Där ställer du alltså in den grupp som du med fördel döpt till samma namn som mappen och på så sätt får rätt personer tillgång till just den mappen...

sedan måste du köra sudo smbpasswd -a username för varje användare då kan du även specificera om du vill att varje användare ska ha personligt lösenord (vilket jag antar att det är bäst)...

Detta blir förståss ett aningen osmidigt sätt att göra detta på... men det är det enda sättet jag kan komma på så här på tu man hand...

säg till om det var otydligt, är lite trött just nu :D
Användarvisningsbild
Thomas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Thomas »

http://www.howtoforge.com/samba_domainc ... buntu_6.10  kör den på ett företag  just nu är där 2 win 2000 o 7 xp pro..

sen kopplar du alla dina xp-burkar så dom loggar in mot samba servern. du kan göra inlognins script med mera.

bara hojta till så hjälper jag dig gärna:)
Hangglider

Inlägg av Hangglider »

"Vad exakt vill du veta och vad kan du? :-)"

Svar: Allt och ingenting :-)

Jag har lyckats skapa mappar och delat ut dom och mountat dom på mina två xp-burkar därhemma. Har kollat på Youtube-klippet...
So far so good. Problemet börjar när jag vill "hårdstyra" vilka användare som skall få tillgång till enskilda mappar
och vilka rättigheter (rwx) dom skall ha.

Så vad jag förmodlingen är ute efter är ett "kokboksrecept" för bl. a smb.conf....för att göra Jansons frestelse behöver du.....och sedan gör du så här......

Svar till Thomas:
installerade ubuntu 6.10 som du rekommenderar för et tag sedan men fick kalla fötter när det bara dök upp ett terminalfönster som krävde en massa för mig obegripliga kommandon så jag fegade ur och raderade hårddisken och installerade Ubuntu 7.04 Feisty Fawn istället :-)

Har förmodligen lite väl bråttom. Går och väntar på boken Ubuntu for dummies som jag beställt. Det är väl så att man måste ta sig tid och lära lite grunder i alla fall innan man tror att man kan administrera en server. Hej och hå!

Svar till Chippen:

Vet inte om du är otydlig för jag är jäkligt trött så här tidigt :-)
Men jag tror inte det. Skall börja så smått i kväll och skapa användare efter dina råd och så jobba mig så sakteliga framåt.
Användarvisningsbild
Thomas

Inlägg av Thomas »

men du kan köra efter den här guiden i 7.04 med =)

från sidan http://www.howtoforge.com/samba_domainc ... tu_6.10_p3  och framåt kan du ju köra i Ubuntu 7.04 Feisty Fawn. du öppnar en terminal bara=)

på det företget där jag kör det här..har alla sina "pirivata" mapp, en mapp för gemensama filer. sen körde vi i mer minne o drog igång VMware med en win2000 pro, där körs deras bokförningsprogram ifrån.

men testa och följ den guiden jag postade, bara följa punkt för punkt..så ska du se att det kommer gå bra=)
Hangglider

Inlägg av Hangglider »

Jamen då så skall det väl gå  ;D

Tackar för den upplysningen. Skall med tungan rätt i munnen göra ett försök.
Användarvisningsbild
Thomas

Inlägg av Thomas »

klart det ska  ;D
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"