SV: Någon som spelar FreeCiv?

För spelentusiaster !
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Någon som spelar FreeCiv?

Inlägg av ZX Spectrum »

Spelet är väl byggt efter första Civilization?
Verkar åtminstone vara grymt många parametrar som man kan ändra här och där. Tror inte ens att dom har missat några länder.

Nackdelen är att jag skulle behöva förstoringsglas för att se städerna och trupperna med min upplösning (1600x1280).

Tänkte jag skulle ge spelet FreeCiv en ärlig chans, men fick på nöten i första omgången av Estland som var mycket mer "avancerad" än mig, så nu vete !"#¤%  ;D
Verkar vara beroendeframkallande i alla fall :)
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

När folk kommer till deras irckanal och frågar efter feature ditten eller feature datten från civ3 och senare så brukar de svara att de utvecklar civ2, fast bättre.

Tja, jag har nog suttit fast ett par helgeroch spelat mot andra.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Har letat som en galning nu efter att få lägre skärmupplösning i FreeCiv.
Hade varit bra om det fanns en konfigurationsfil där man kunde ändra den. Nu får jag nästan använda förstoringsglas för att se städerna m.m.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

ZX Spectrum skrev: Har letat som en galning nu efter att få lägre skärmupplösning i FreeCiv.
Hade varit bra om det fanns en konfigurationsfil där man kunde ändra den. Nu får jag nästan använda förstoringsglas för att se städerna m.m.
Ladda ner ett större tileset: http://freeciv.wikia.com/wiki/Tilesets

Jag rekommenderar freeland-big. Allt du behöver göra är att packa
upp .tar.gz-filen i ~/.freeciv, och sedan starta spelet med:

Kod: Markera allt

civclient -t freeland-big
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

DrKonservburk skrev:
ZX Spectrum skrev: Har letat som en galning nu efter att få lägre skärmupplösning i FreeCiv.
Ladda ner ett större tileset: http://freeciv.wikia.com/wiki/Tilesets

Jag rekommenderar freeland-big. Allt du behöver göra är att packa
upp .tar.gz-filen i ~/.freeciv, och sedan starta spelet med:

Kod: Markera allt

civclient -t freeland-big
Fungerade kanon!!!  :D
Bild
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag installerade den senaste versionen av FreeCiv idag och det var verkligen ett lyft.
Det skiljer mer än man tror mellan v. 2.0.8 (som ligger i Ubuntus förråd) och v. 2.1 som fortfarande är en beta-version.
Bland annat så är det snyggare grafik, bättre pedagogik med bland annat ett forskningsträd där man har en lättare överblick över vad som forskas fram.
Jag är imponerad!! (har inte sett buggarna än ;))
Bild
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Var inte så lätt att fixa till ljudet i spelet dock. Jag har kompilerat sdl_mixer som krävs för att få ljud, men sen kör jag fast.
Någon som har fått igång ljudet?
Bild
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Får detta felmeddelandet:

kristian@kristian-desktop:~/Desktop/freeciv/SDL_mixer-1.2.8$ civclient
2: Insticksprogram för ljud saknas; fortsätter med ljudet avstängt.
2: För ljudstöd, installera SDL_mixer
2: http://www.libsdl.org/projects/SDL_mixer/index.html

Jag har installerat SDL-mixer. Åtminstone så fick jag inga felmeddelanden när jag kompilerade det.
Sen vet jag inte vad det innebär med "Insticksprogram", om jag behöver peka mot SDL ifrån FreeCiv?
Bild
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag hade faktiskt önskat att dom hade fixat till striderna så det blir lite rättvisa. Som det är nu, så är man aldrig säker på att vinna en strid oavsett hur bra trupp man har.
Striderna påminner faktiskt väldigt mycket om det första Civilization som kom ut. Hade varit bättre om dom hade utgått från Civ 2.
En annan sak är territorieområdet som inte verkar existera. Fienderna kan lägga sina städer rätt bland ens egna. Detta är trots allt ett mindre bekymmer.
Ska FreeCiv någonsin kunna slå så måste reglerna om hur striderna ska vara lösas. Jag lägger nog in Civ3 genom Wine så länge.
Bild
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

ZX Spectrum skrev: Jag hade faktiskt önskat att dom hade fixat till striderna så det blir lite rättvisa. Som det är nu, så är man aldrig säker på att vinna en strid oavsett hur bra trupp man har.
Håller med hur mycket som helst
ZX Spectrum skrev: Striderna påminner faktiskt väldigt mycket om det första Civilization som kom ut. Hade varit bättre om dom hade utgått från Civ 2.
Jag minns dem som lika dåliga i civ 2.
ZX Spectrum skrev: En annan sak är territorieområdet som inte verkar existera. Fienderna kan lägga sina städer rätt bland ens egna. Detta är trots allt ett mindre bekymmer.
Kolla igenom reglerna som man kan sätta innan man startar en match.
ZX Spectrum skrev: Ska FreeCiv någonsin kunna slå så måste reglerna om hur striderna ska vara lösas. Jag lägger nog in Civ3 genom Wine så länge.
Säg till om du lyckas och hur du i så fall gjorde.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Mekaniserad Apelsin skrev:
ZX Spectrum skrev: Striderna påminner faktiskt väldigt mycket om det första Civilization som kom ut. Hade varit bättre om dom hade utgått från Civ 2.
Jag minns dem som lika dåliga i civ 2.
I Civilization 2 så hade dom lagt in reglerna firepower och hit point, där den modernare truppen hade bättre firepower och hitpoint. Om exempelvis styrkeförhållandena var 5 på ens egna trupp och den andra 4, så blev striderna exakt efter oddsen, med undantaget att när den modernare truppen fick in en träff så bet det hårdare.
Därför så spelade det ingen roll hur bra den omoderna truppen var.
Bild
CenterN
Kontakt:

Inlägg av CenterN »

Jag ska förodligen börja lira det när jag fått igång min Ubuntuburk:D
Proccesor: Amd Dual Core 4600+ 2,4 ghz
Grafikkort: Geforce 6600 (någonting)
Minne: 2*1024 mb
LJudkort: Creative Auidgy
Bildskärm: iiyama ProLite E1900S
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Re: SV: Någon som spelar FreeCiv?

Inlägg av ZX Spectrum »

Har lagt ner några timmar nu på freeciv och det blir bättre och bättre ju mer man lär sig spelet, trots att skottarna knäckte mig. :'(
Kom precis underfund med firepower. En tanks har inte skuggan av en chans mot en musketör som står fortifikerad i en stad med stadsmur.
Bild
Skriv svar

Återgå till "Spel"