Nvidia - installera drivare vill sig inte... [LÖST]

miloo

Nvidia - installera drivare vill sig inte... [LÖST]

Inlägg av miloo »

Hejsan!

Nu har jag svettats och gråtit floder...

Har testat att få in mina drivare på 3 olika sätt...

1) Envy, när jag laddar hem filen så klagar den på "the file is a binary and will result in a corrupt file"

2) Testade plutta in det programmet via lägg till/ta bort program som säger sig hantera nvidia drivare. Kan bara sammanfatta med att Kubuntu inte startade igen och mina backup funkade ej så jag ominstallerade...

3) Scriptet som bossieman har fixat. Kan sumera med att jag kom inte långt innan felmeddelandena haglade över mig...

Sist gång jag gjorde detta använde jag mig av automatix, men har förstått att det inte fungerar så bra/inte alls längre...

Känns lite pinsamt att fråga om detta igen, då det finns typ 1000 inlägg om det, men får verkligen inte ihop det... Att frugan dessutom sitter och viker sig dubbel av skratt av hennes gubbe som jobbar på en it-avdelning sitter med 800*600 med hon i hennes windows sitter på 1600* ngt gör inte saken bättre :P

Lyckades med hjälp av några terminalkommandon få in några drivare så jag kunde köra 1024, men då när jag testade i Wine sade den att jag inte hade ngt  stöd för directx9 eller att 3daccleratorn inte ville va med att leka...

Alla tips mottages med största tacksamhet!

mvh

miloo
Senast redigerad av 1 miloo, redigerad totalt 1 gånger.
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

SV: Nvidia - installera drivare vill sig inte...

Inlägg av TicToc »

Hej miloo, det verkar som om din envyfil öppnas i en texteditor. Tog du hem filen för ubuntu som slutar på .deb?
Jag tycker att du skall installera ett program som heter gdebi först, med hjälp av det kan du sedan installera envy.

1. Starta K-meny / System / Adept-hantering
2. Ange gdebi i sökfältet
3. Installera den/de gdebi som dyker upp.
4. Högerklicka på din hämtade envyinstallationsfil .deb, välj Öppna med / gdebi paketinstallatör

Personligen tycker jag att gdebi fungerar bättre än den som följer med Kubuntu som standard (det verkar som om gdebi är standard i nästa version av kubuntu).
Håll utkik efter meddelanden om beroenden som måste lösas, och om gdebi lyckas lösa detta.

Det kan ha sin fördel att starta gdebi i terminalen om det inte fungerar med öppna med.

Lycka till!
miloo

SV: Nvidia - installera drivare vill sig inte...

Inlägg av miloo »

God kväll!

Har följt dina instruktioner och kan bara tacka, bocka och buga!
Gick som på räls! Fungerar hur bra som helst! Man bara älskar
när man kan dra igång ett program, gå och ta en koppa kaffe
och när man kommer tillbaka trycker man ok för att starta om
och så funkar  allt!

Tack så himla mycket!

MVH

Miloo
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

SV: Nvidia - installera drivare vill sig inte... [LÖST]

Inlägg av TicToc »

Roligt att höra att det fungerar för dig.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"