rTorrent inställningar?

Luk@$
Kontakt:

rTorrent inställningar?

Inlägg av Luk@$ »

Hej alla glada människor!
Nu under helgen blev servern ominstallerad (Ubuntu 7.04 Server, dvs utan GUI  :D) och en ny router etc. blev inköpt! Allt fungerar underbart, så jag tänkte idag installera rtorrent, vilket utan några problem löste sig. Kör nfs för att montera mappen där torrent-filer hämtas till olika datorer. Som jag sa, underbart! Men... eftersom servern bara har en liten fjuttig 40gb så kommer den att fyllas väldigt fort (Bara lagliga filer givetvis, så som linux-distar  ;)) Så jag tänkte att jag kunde nfs-montera en disk från denna datorn som download-mapp. Problemet är då det att denna dator inte kommer att vara på hela tiden, vilket servern kommer vara! (Nehe? :D) Så jag skulle vilja ställa in att OM datorn med detta ip't är påslagen laddar den hit, annars lagras det lokalt. En liten knorr på det hela är att rtorrent inte ska behövas startas om för detta!

Min rad i .rtorrent.rc idag ser ut såhär: directory = /home/lukas/torrent/downloads

skulle raden kanske se ut något som detta? directory = /home/lukas/torrent/[monterad-mapp] ELSE /home/lukas/torrent/downloads

Please help!
zoombywoof

SV: rTorrent inställningar?

Inlägg av zoombywoof »

hej. Jag är tämligen säker på att du inte kan ha en ELSE grej i directory direktivet i rc filen. Om jag har fattat dig korrekt så kommer servern (med lilla disken) att köra rtorrent, och du vill nfs montera en disk på en annan maskin i ditt nätverk och låta rtorrent lägga allt där. Om den datorn är på så kan du ju montera den remota disken på /home/lukas/torrent/downloads. Är den datorn offline får du se till att först avmontera nfs monteringen och då kommer /home/lukas/torrent/downloads att vara en lokal katalog. Om det ligger saker i /home/lukas/torrent/downloads innan du nfs-monterar så blir de filerna osynliga tills du avmonterar, då syns de igen.
Jag rekommenderar dock inte detta förfarande. Glömmer du att avmontera nfs-monteringen innan den andra datorn stängs av får du stale nfs handles och annat jobbigt som du kommer att slita ditt hår i förtvivlan för. Låt servern vara server och låt andra maskiner montera diskar från servern och inte tvärtom, du slipper mycket huvudvärk då.

Kan du inte stoppa in en hårddisk till i servern ?
Luk@$
Kontakt:

SV: rTorrent inställningar?

Inlägg av Luk@$ »

Jag hade ju kunnat göra som du säger, och sätta in det i avslutningssessionen, men som jag förstår det hela så kommer då, om en fil är halvt nerladdad börja om när jag stänger av datorn/nfs-delningen? Har jag rätt? För det känns inte riktigt aktuellt...
Nej, en till HDD kan jag inte slänga in, tyvärr.. Är en gammal desktop maskin och har inte plats för mer än en 3,5tums disk...:(
Man hade ju kunnat göra en "ful-modd" men eftersom det är en server så.. Sista uptimen var på över 200 dagar :D
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"