Någon som kör openbox?

Användarvisningsbild
Galgalid

SV: Någon som kör openbox?

Inlägg av Galgalid »

Spelar det någon roll igentligen? Personligen kodar jag det för hand. Har aldrig tyckt om program som är till för att generera kod. Jag vill ha kontroll hela vägen så att säga.
skillz

Inlägg av skillz »

gholen skrev: vilket sätt bgger du din meny på?
Använder du obmenu eller skriver du den för hand?
Jag? ObMenu.
Ekorre

Inlägg av Ekorre »

Galgalid skrev: Spelar det någon roll igentligen? Personligen kodar jag det för hand. Har aldrig tyckt om program som är till för att generera kod. Jag vill ha kontroll hela vägen så att säga.
Ger det några utökade valmöjligheter att skriva koden själv istället för att använda OBmenu?förutom det faktum att man kan ändra namnet på Separatorerna.
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

Ekorre skrev:
Galgalid skrev: Spelar det någon roll igentligen? Personligen kodar jag det för hand. Har aldrig tyckt om program som är till för att generera kod. Jag vill ha kontroll hela vägen så att säga.
Ger det några utökade valmöjligheter att skriva koden själv istället för att använda OBmenu?förutom det faktum att man kan ändra namnet på Separatorerna.
Ja, det gör det. Dels så kan du ändra namn på seperatorerna, och dels kan du lägga in egna tjänster
Eknert

Inlägg av Eknert »

jag måste vara helt blåst, men fattar verkligen inte hur man får fram "program-meny" i högerklick  ???
Ekorre

Inlägg av Ekorre »

Eknert skrev: jag måste vara helt blåst, men fattar verkligen inte hur man får fram "program-meny" i högerklick  ???
Du måste installera Openbox.
Senast redigerad av 1 Ekorre, redigerad totalt 29 gånger.
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

Eknert skrev: jag måste vara helt blåst, men fattar verkligen inte hur man får fram "program-meny" i högerklick  ???
OpenBox är en väldigt resurs-snål fönster-hantarare. Du använder den genom att installera openbox och sedan när du ska logga in, så väljer du options > sessioner > openbox och loggar in
Eknert

Inlägg av Eknert »

Galgalid skrev:
OpenBox är en väldigt resurs-snål fönster-hantarare. Du använder den genom att installera openbox och sedan när du ska logga in, så väljer du options > sessioner > openbox och loggar in
så har fixat det nu loggade in och möttes av en helt svart skärm, märkte att program menyn får jag fram genom att klicka på Alt + F1, hur gör man för att få fram det på höger mus klick ?
Ekorre

Inlägg av Ekorre »

Eknert skrev:
Galgalid skrev:
så har fixat det nu loggade in och möttes av en helt svart skärm, märkte att program menyn får jag fram genom att klicka på Alt + F1, hur gör man för att få fram det på höger mus klick ?
Är du säker på att du sitter i Openbox då?
Eknert

Inlägg av Eknert »

är mycket säker på det, jag väljer Openbox i sessions och lägger det som standard när jag loggar in,  ser ut så här när jag kommer in, men jag installerade openbox från Pakethanteraren, om det har nått med saken att göra. eftersom det inte värkade funka när jag hämtade den från deras hemsida
Ekorre

Inlägg av Ekorre »

Eknert skrev: är mycket säker på det, jag väljer Openbox i sessions och lägger det som standard när jag loggar in,  ser ut så här när jag kommer in, men jag installerade openbox från Pakethanteraren, om det har nått med saken att göra. eftersom det inte värkade funka när jag hämtade den från deras hemsida
Nu verkar deras hemsida ligga nere, iallafall jag kommer inte in på den. Du kan testa senare eftersom paketen från apt är föråldrade. Alltså, testa att tanka ner de senaste debbarna för Ubuntu från OB's hemsida så snart den är uppe. Då borde det fungera bättre.
Vainyards

Inlägg av Vainyards »

Någon som har en bra idé om hur man kan browsa runt på ens nätverk i OpenBox?
Ekorre

Inlägg av Ekorre »

Vainyards skrev: Någon som har en bra idé om hur man kan browsa runt på ens nätverk i OpenBox?

Kod: Markera allt

nautilus --no-desktop
Väl där så kan du ju välja att skriva in vilken plats du vill hamna på genom att klicka på pennan. Där skriver du då network:/// .
Nu kanske jag har missuppfattat frågan eller någonting men jaja, det är värt ett försök. Fungerar det inte så fråga igen! :)
Vainyards

Inlägg av Vainyards »

Ekorre skrev:
Vainyards skrev: Någon som har en bra idé om hur man kan browsa runt på ens nätverk i OpenBox?

nautilus --no-desktop
Väl där så kan du ju välja att skriva in vilken plats du vill hamna på genom att klicka på pennan. Där skriver du då network:/// .
Nu kanske jag har missuppfattat frågan eller någonting men jaja, det är värt ett försök. Fungerar det inte så fråga igen! :)
Tackar, det var något i den stilen jag tänkt mig:D
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

Hur får man den nedre delen av xfce4-menu att starta samtidigt som pypanel (som ska hamna där uppe), vid start? Jag har inte fått någon autostart att fungera så det skulle sitta fint med en guide.
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
svartis
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av svartis »

jag har försökt installera openbox. Lät ju intressant. Installerade först via synaptic, men efter att ha valt openbox i inloggningsrutan och loggat in så ja,, händer ingenting.

Tog bort det från synaptic och drog hem sources och försökte installera den vägen efter instruktion:

"
% ./configure --prefix=/usr --sysconfdir=/etc --libdir=/usr/lib64
  % make
  % sudo make install
"

När jag kör det första kommandot, så efter ett tag får jag detta meddelande:

No package 'glib-2.0' found

Consider adjusting the PKG_CONFIG_PATH environment variable if you
installed software in a non-standard prefix.

Alternatively, you may set the environment variables GLIB_CFLAGS
and GLIB_LIBS to avoid the need to call pkg-config.
See the pkg-config man page for more details.

Vad jag vet är inte glib rätt gammalt? Hittar det inte i synaptic allafall. Resterande är hokus pokus för mig. Verkar iallafall som det första kommandot måste köras ordentligt, för steg 2 och 3 fungerar inte.
Ekorre

Inlägg av Ekorre »

sudo

wget http://icculus.org/openbox/releases/openbox_3.4.4-0ubuntu1_i386.deb
gdebi openbox_3.4.4-0ubuntu1_i386.deb
I en terminal alltså. Fungerar det bättre?
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

svartis skrev: jag har försökt installera openbox. Lät ju intressant. Installerade först via synaptic, men efter att ha valt openbox i inloggningsrutan och loggat in så ja,, händer ingenting.

Tog bort det från synaptic och drog hem sources och försökte installera den vägen efter instruktion:

"
% ./configure --prefix=/usr --sysconfdir=/etc --libdir=/usr/lib64
  % make
  % sudo make install
"

När jag kör det första kommandot, så efter ett tag får jag detta meddelande:

No package 'glib-2.0' found

Consider adjusting the PKG_CONFIG_PATH environment variable if you
installed software in a non-standard prefix.

Alternatively, you may set the environment variables GLIB_CFLAGS
and GLIB_LIBS to avoid the need to call pkg-config.
See the pkg-config man page for more details.

Vad jag vet är inte glib rätt gammalt? Hittar det inte i synaptic allafall. Resterande är hokus pokus för mig. Verkar iallafall som det första kommandot måste köras ordentligt, för steg 2 och 3 fungerar inte.

aptitude install libc6-dev

aptitude install build-essential
Senast redigerad av 1 Sid, redigerad totalt 16 gånger.
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Jag har lagt ut en howto om någon är intresserad:

http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,17550.0.html

Det finns gott om eyecandy att införskaffa
skillz

Inlägg av skillz »

Finns det något sätt att få irssi & finch att starta med "urxvt +sb -tr -bg black -fg white -tint grey -sh 100" direkt från menyn?
Hur gör man för att stänga av datorn och ta screenshots direkt via OB?

Hur ändrar man GDM- och GTK-teman utan GNOME?
Senast redigerad av 1 skillz, redigerad totalt 6 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet - inaktuell"