Någon som kör openbox?
SV: Någon som kör openbox?
Spelar det någon roll igentligen? Personligen kodar jag det för hand. Har aldrig tyckt om program som är till för att generera kod. Jag vill ha kontroll hela vägen så att säga.
Jag? ObMenu.gholen skrev: vilket sätt bgger du din meny på?
Använder du obmenu eller skriver du den för hand?
Ger det några utökade valmöjligheter att skriva koden själv istället för att använda OBmenu?förutom det faktum att man kan ändra namnet på Separatorerna.Galgalid skrev: Spelar det någon roll igentligen? Personligen kodar jag det för hand. Har aldrig tyckt om program som är till för att generera kod. Jag vill ha kontroll hela vägen så att säga.
Ja, det gör det. Dels så kan du ändra namn på seperatorerna, och dels kan du lägga in egna tjänsterEkorre skrev:Ger det några utökade valmöjligheter att skriva koden själv istället för att använda OBmenu?förutom det faktum att man kan ändra namnet på Separatorerna.Galgalid skrev: Spelar det någon roll igentligen? Personligen kodar jag det för hand. Har aldrig tyckt om program som är till för att generera kod. Jag vill ha kontroll hela vägen så att säga.
jag måste vara helt blåst, men fattar verkligen inte hur man får fram "program-meny" i högerklick 

Du måste installera Openbox.Eknert skrev: jag måste vara helt blåst, men fattar verkligen inte hur man får fram "program-meny" i högerklick![]()
Senast redigerad av 1 Ekorre, redigerad totalt 29 gånger.
OpenBox är en väldigt resurs-snål fönster-hantarare. Du använder den genom att installera openbox och sedan när du ska logga in, så väljer du options > sessioner > openbox och loggar inEknert skrev: jag måste vara helt blåst, men fattar verkligen inte hur man får fram "program-meny" i högerklick![]()
så har fixat det nu loggade in och möttes av en helt svart skärm, märkte att program menyn får jag fram genom att klicka på Alt + F1, hur gör man för att få fram det på höger mus klick ?Galgalid skrev:OpenBox är en väldigt resurs-snål fönster-hantarare. Du använder den genom att installera openbox och sedan när du ska logga in, så väljer du options > sessioner > openbox och loggar inEknert skrev: jag måste vara helt blåst, men fattar verkligen inte hur man får fram "program-meny" i högerklick![]()
Är du säker på att du sitter i Openbox då?Eknert skrev:så har fixat det nu loggade in och möttes av en helt svart skärm, märkte att program menyn får jag fram genom att klicka på Alt + F1, hur gör man för att få fram det på höger mus klick ?Galgalid skrev:OpenBox är en väldigt resurs-snål fönster-hantarare. Du använder den genom att installera openbox och sedan när du ska logga in, så väljer du options > sessioner > openbox och loggar inEknert skrev: jag måste vara helt blåst, men fattar verkligen inte hur man får fram "program-meny" i högerklick![]()
är mycket säker på det, jag väljer Openbox i sessions och lägger det som standard när jag loggar in, ser ut så här när jag kommer in, men jag installerade openbox från Pakethanteraren, om det har nått med saken att göra. eftersom det inte värkade funka när jag hämtade den från deras hemsida
Nu verkar deras hemsida ligga nere, iallafall jag kommer inte in på den. Du kan testa senare eftersom paketen från apt är föråldrade. Alltså, testa att tanka ner de senaste debbarna för Ubuntu från OB's hemsida så snart den är uppe. Då borde det fungera bättre.Eknert skrev: är mycket säker på det, jag väljer Openbox i sessions och lägger det som standard när jag loggar in, ser ut så här när jag kommer in, men jag installerade openbox från Pakethanteraren, om det har nått med saken att göra. eftersom det inte värkade funka när jag hämtade den från deras hemsida
Någon som har en bra idé om hur man kan browsa runt på ens nätverk i OpenBox?
Vainyards skrev: Någon som har en bra idé om hur man kan browsa runt på ens nätverk i OpenBox?
Kod: Markera allt
nautilus --no-desktop
Nu kanske jag har missuppfattat frågan eller någonting men jaja, det är värt ett försök. Fungerar det inte så fråga igen!

Tackar, det var något i den stilen jag tänkt mig:DEkorre skrev:Vainyards skrev: Någon som har en bra idé om hur man kan browsa runt på ens nätverk i OpenBox?Väl där så kan du ju välja att skriva in vilken plats du vill hamna på genom att klicka på pennan. Där skriver du då network:/// .Kod: Markera allt
nautilus --no-desktop
Nu kanske jag har missuppfattat frågan eller någonting men jaja, det är värt ett försök. Fungerar det inte så fråga igen!![]()
Hur får man den nedre delen av xfce4-menu att starta samtidigt som pypanel (som ska hamna där uppe), vid start? Jag har inte fått någon autostart att fungera så det skulle sitta fint med en guide.
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!
Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!
Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
-
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
jag har försökt installera openbox. Lät ju intressant. Installerade först via synaptic, men efter att ha valt openbox i inloggningsrutan och loggat in så ja,, händer ingenting.
Tog bort det från synaptic och drog hem sources och försökte installera den vägen efter instruktion:
"
% ./configure --prefix=/usr --sysconfdir=/etc --libdir=/usr/lib64
% make
% sudo make install
"
När jag kör det första kommandot, så efter ett tag får jag detta meddelande:
No package 'glib-2.0' found
Consider adjusting the PKG_CONFIG_PATH environment variable if you
installed software in a non-standard prefix.
Alternatively, you may set the environment variables GLIB_CFLAGS
and GLIB_LIBS to avoid the need to call pkg-config.
See the pkg-config man page for more details.
Vad jag vet är inte glib rätt gammalt? Hittar det inte i synaptic allafall. Resterande är hokus pokus för mig. Verkar iallafall som det första kommandot måste köras ordentligt, för steg 2 och 3 fungerar inte.
Tog bort det från synaptic och drog hem sources och försökte installera den vägen efter instruktion:
"
% make
% sudo make install
"
Vad jag vet är inte glib rätt gammalt? Hittar det inte i synaptic allafall. Resterande är hokus pokus för mig. Verkar iallafall som det första kommandot måste köras ordentligt, för steg 2 och 3 fungerar inte.
sudo
I en terminal alltså. Fungerar det bättre?
wget http://icculus.org/openbox/releases/openbox_3.4.4-0ubuntu1_i386.deb
gdebi openbox_3.4.4-0ubuntu1_i386.deb
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
svartis skrev: jag har försökt installera openbox. Lät ju intressant. Installerade först via synaptic, men efter att ha valt openbox i inloggningsrutan och loggat in så ja,, händer ingenting.
"
% make
% sudo make install
"
aptitude install libc6-dev
aptitude install build-essential
Senast redigerad av 1 Sid, redigerad totalt 16 gånger.
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Jag har lagt ut en howto om någon är intresserad:
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,17550.0.html
Det finns gott om eyecandy att införskaffa
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,17550.0.html
Det finns gott om eyecandy att införskaffa
Finns det något sätt att få irssi & finch att starta med "urxvt +sb -tr -bg black -fg white -tint grey -sh 100" direkt från menyn?
Hur gör man för att stänga av datorn och ta screenshots direkt via OB?
Hur ändrar man GDM- och GTK-teman utan GNOME?
Hur gör man för att stänga av datorn och ta screenshots direkt via OB?
Hur ändrar man GDM- och GTK-teman utan GNOME?
Senast redigerad av 1 skillz, redigerad totalt 6 gånger.