ljud från 2 ljudkällor?

Användarvisningsbild
lasseroth

ljud från 2 ljudkällor?

Inlägg av lasseroth »

Finns det ingen möjlighet att ha ljud från 2 källor samtidigt?
När jag spelar poker på Eurobet med Java, brukade (xp) jag ha radion på datorn på samtidigt.
Det går inte nu, förslag?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: ljud från 2 ljudkällor?

Inlägg av Lars »

På Ubuntu så finns det två ljudsystem. Det ena kallas OSS och är väldigt föråldrat vid det här laget, det andra kallas ALSA och är modernare. Om något program använder OSS så låser det i allmänhet ljudkortet för andra program, så se till att du bara använder ALSA.

Jag vet inte hur det är med Java men i många program kan man välja vad man vill använda. För systemljud och en del annat gör man det under System, Inställningar, Ljud.
Användarvisningsbild
lasseroth

Inlägg av lasseroth »

det är alsa, men funkar inte med 2
fisfia
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Kontakt:

Inlägg av fisfia »

Lars skrev: På Ubuntu så finns det två ljudsystem. Det ena kallas OSS och är väldigt föråldrat vid det här laget, det andra kallas ALSA och är modernare. Om något program använder OSS så låser det i allmänhet ljudkortet för andra program, så se till att du bara använder ALSA.

Jag vet inte hur det är med Java men i många program kan man välja vad man vill använda. För systemljud och en del annat gör man det under System, Inställningar, Ljud.
Utanför ämnet:
En fråga bara, som är lite OT, jag har precis det där problemet. När jag spelar upp ljud så låser det ljudet för andra program och det inte bara för stunden utan också för en stund framöver. Bytar jag liksom ljudprogram måste jag vänta ett långt slag innan jag kan höra ljud med det nya programmet. Fattar du? Typ om jag lyssnar i Rythembox och sen stänger av det och vill titta på en film så funkar inte ljudet på kanske 5 min i filmen.

Går jag in på System>inställningar>ljud så har jag ljudfångst inställd på ALSA. Är det fel? Det borde ju vara rätt enligt vad jag förstår av konversationen här ovan.
Really, I'm not out to destroy Microsoft. That will just be a completely
unintentional side effect. --- Linus Torvalds
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

En annan sak som jag hade problem med ett tag var ESD. I Gutsy verkar ESD använda ALSA utan att man behöver be om det, men tidigare var jag tvungen att lägga till följande rad i /etc/esound/esd.conf:

Kod: Markera allt

default_options=-d default
Användarvisningsbild
alatariel
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av alatariel »

för att kanske förtydliga vad som ligger bakom :)

- ett program i sig kan ju använda ljudkortet direkt
- men om flera program behöver komma åt ljudkortet måste de kunna samsas om det

- därför behövs typ en "sound-server" i någon form som sköter "mixningen"
ESD är en (gnome)
artsd en annan  (kde)
- eller så kan man ställa in systemet på att sköta det med andra program eller direkt mot /dev-enheter (kräver oftast lite mer pill)

- och sen måste program som eventuellt INTE är inställda på att samarbeta med den ställas in på att göra det
(eller omvänt i t ex Skypes fall *suckar smått* - ställa in alla program på att INTE använda en sound-server)

http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_server
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"