Sitter och pular med några PHP-script. Mitt problem är att jag inte lyckas spara den i med rätt tecken tabell (jag vill ha ISO-8856-1). I Gedit funkar det fint för där ges man möjlighet att välja charset när man sparar. Men vill gärna använda någon annan mer utvecklingsanpassad redigerare. Har testat Geany och gPHPedit, men de sparar som sagt mina filer i fel teckenuppsättning. Geany t.ex. känner av att filen är i ISO-8859-1 (visas i status baren), men när den sparar filen sparas den likt förbannat i fel format.
Undrar bara hur ni andra webbutvecklare här löser liknande problem. Om ni har tips på trevliga textredigerare, med önskad funktionalitet, är det givetvis välkommet det med.
Rätt teckntabell i textredigerare
Jag använder ZendStudio. Rekomenderas om du vill koda PHP.
Emacs är en mycket kompetent editor. Har dock aldrig skrivit php så jag vet inte hur mycket extra lullul som behövs.
Tack så mycket för svaren, men ZendStudio kostar väl pengar. Vill helst ha open source, och Emacs är säkert bra, men verkar ta tid att lära sig. Dessutom vill jag helst ha en grafisk redigerare.
Eclipse har ett php projekt. Jag använder eclipse på jobbet för att koda java. Men om php projektet fungerar hälften så bra som java så är det bra. länk
Ska testa Ecplise, kan ju va bra till annat också, men jag är fortfarande nyfiken på om någon här har haft framgång med Geany eller gPHPedit. De verkar ju vara ganska populära, och flera svenska utvecklare måste ju ha samma problem.
EDIT:
Börjar tro att mitt egentliga problem är att UTF-8 verkar vara förvald teckentabell för hela systemet. När jag sparar filer i Gedit är UTF-8 förvalt och står som "Aktuell lokal". Detta måste väl gå att ändra, eller?
BTW: Är jag galen som vill köra med ISO-8859-1? Svenska tecken stöds ju av UTF-8, men de flesta svenska sajter verkar köra med ISO-8859-1. Fyller standarden någon funktion? Har aldrig behövt konfronteras med dessa problem förut så jag känner mig lite vilsen
.
EDIT:
Börjar tro att mitt egentliga problem är att UTF-8 verkar vara förvald teckentabell för hela systemet. När jag sparar filer i Gedit är UTF-8 förvalt och står som "Aktuell lokal". Detta måste väl gå att ändra, eller?
BTW: Är jag galen som vill köra med ISO-8859-1? Svenska tecken stöds ju av UTF-8, men de flesta svenska sajter verkar köra med ISO-8859-1. Fyller standarden någon funktion? Har aldrig behövt konfronteras med dessa problem förut så jag känner mig lite vilsen

[quote="jackuess"]Börjar tro att mitt egentliga problem är att UTF-8 verkar vara förvald teckentabell för hela systemet. När jag sparar filer i Gedit är UTF-8 förvalt och står som "Aktuell lokal". Detta måste väl gå att ändra, eller?[/quote]
Japp se Utf8ToIso8859_1
Japp se Utf8ToIso8859_1
Tack så jätte mycket, funkade utmärkt!
EDIT: Inte fullt så utmärkt vad det verkar :/. Det stora framsteget är att Gedit nu funkar perfekt, ISO-8859-1 är förvalt alternativ. Ett litet framsteg är att både Geany och gPHPedit nu sparar i ISO-8859-1, men de klarar det inte fullt ut. Ã…, Ä och Ö ersätts med diverse konstiga tecken. Bra i.a.f. att jag kan använda Gedit smidigt. Tycker dock att det är konstigt att jag inte lyckas hitta mer information på Internet. Borde finnas många (tyskar t.ex.) som vill använda ovanstående eller liknande program och har samma problem som jag. Aja, tack i.a.f.
EDIT: Inte fullt så utmärkt vad det verkar :/. Det stora framsteget är att Gedit nu funkar perfekt, ISO-8859-1 är förvalt alternativ. Ett litet framsteg är att både Geany och gPHPedit nu sparar i ISO-8859-1, men de klarar det inte fullt ut. Ã…, Ä och Ö ersätts med diverse konstiga tecken. Bra i.a.f. att jag kan använda Gedit smidigt. Tycker dock att det är konstigt att jag inte lyckas hitta mer information på Internet. Borde finnas många (tyskar t.ex.) som vill använda ovanstående eller liknande program och har samma problem som jag. Aja, tack i.a.f.