Lite frågor ang min ubuntu server jag skall starta upp.

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Jonas

Lite frågor ang min ubuntu server jag skall starta upp.

Inlägg av Jonas »

Hejsan !

Har väldigt dåligt med plats så tänkte ha min ubuntu server i ett annat rum så tänkte jag köra trådlöst på servern. Vad tror ni om detta?
Har ett netgear trådlöst pci kort borde fungera väll?
Sedan tänkte jag köra servern i server mode vad finns det för bra program som man kan använda sig av för att fjärrstyra servern?

Mvh Jonas
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Lite frågor ang min ubuntu server jag skall starta upp.

Inlägg av maths57 »

Trådlösa nätverk brukar vara trickiga, men det finns det säkert någon här som kan guidade dig rätt.

För att fjärrstyra kan man använda SSH, som inte är grafisk visserligen men där du kan göra alla administrativa uppgifter. Vill du ha grafik så brukar jag rekommendera att man installerar NX-servern (och två program till) på serverdatorn och NX-klienten på den dator du ska ansluta från. Andra skulle säkert tipsa om VNC, men det brukar vara segt.
Jonas

Inlägg av Jonas »

Ja jo jag har hört att trådlöst är lite svårt så !
ja någon som kan det där med hur man konfigurerar trådlöst?
Okej ssh skall jag kolla på då. Jag tänkte ju då köra i server mode men kanske lättare med desktop eller vad rekommenderar ni?
Är rätt så ny på ubuntu eller linux över huvudtaget så vad menar du med nx server ?
Sedan nx-klienten vad är det för program ?
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Om du är ny med Ubuntu och Linux ska du nog använda dig av Desktop-versionen, inte server-versionen. Du kan nämligen omvandla Desktop till en server genom att installera de program du vill ha, t ex webb- och FTP-server.

NX är ett program för att fjärrstyra en dator. Man loggar in som om man satt vid den och får upp skrivbord och allt. Du hittar det på NoMachine. Med SSH blir det ingen grafik.
Jonas

Inlägg av Jonas »

Okej !
Jag har kört desktop innan i ubuntu men alla säger att det är bättre om man skall lära sig ubuntu att köra i server mode. Sedan om man skall fjärrstyra servern behövs det inte lika mycket kräm i bredbandet om man kör server imot desktop?
Man kanske skall köra desktop ändå?
Datorn tänkte köra servern på är en intel p2 266mhz med 512mb minne.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Om dina rådgivare är terminalnördar så förstår jag att de rekommenderar server-versionen. Det är många kommandon att lära sig.  :P Själva servern drar väl inte så mycket på bredbandet. Det beror på vilken trafik du tänkar köra.  Men med tanke på informationen på datorn ska du nog inte köra Ubuntu hur som helst. Du ska nog välja Xubuntu istället, för den klarar sig med lite datorkraft.
Jonas

Inlägg av Jonas »

He he okej xubuntu vad är skillnaden där i då ?
Tänkte kanske ha en ftp server samt web server kanske. Mest för att lära mig lite mera om servrar. Sedan kanske skall lära mig lite om hur man kan göra med backup filer. Typ att servern gör en back upp på mina datorer varje fredag tex på min windows datorer. Jo nördar är dom allt :) men dom menade mera att lära sig är det bättre med terminal.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Jo du, inom Linux-världen finns det valmöjligheter! Det finns 4 mer officiella versioner av Ubuntu: Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu och Edubuntu. Så det kan vara svårt att välja. Om du nu satsar på att lära dig Linux så är det väl OK att köra Ubuntu Server. Lär du dig de rätta kommandona så kan du helt använda dig av SSH för att fjärrstyra eftersom du då använder dessa kommandon där också. Ser man alltså på den dator du tänkt använda så blir det bra med Server-versionen, eftersom den inte kör någon grafik alls. Å andra sidan, skulle du vilja ha grafik senare, så är det bara att installera.

När du installerar Server så kommer du att få upp en fråga om du vill köra en LAMP-server och då ska du markera det. Då har du en webbserver direkt ur förpackningen. Enkelt! Sedan är det enkelt att installera en FTP-server.
Jonas

Inlägg av Jonas »

Okej låter kanon !!
Då kör vi på det !
Men hur gör jag den skall nämligen vara trådlös servern. Alltså kopplas trådlös till min router. Hur gör man detta konfigurationerna ?
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Kör inte inte trådlöst själv, så där får någon annan ta över.
Jonas

Inlägg av Jonas »

Okej !

ja ågon som kan hjälpa mig med detta ?
För jag har förstått är det inte så lätt med trådlöst i ubuntu. Hur konfigurerar jag det ?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Lite svårt att svara på rakt av. Vilket kort har du? Här finns dokumentation om dels hur man gör men också vilka kort som stöds : https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs . Det beror också på vilken Ubuntu version du tänker köra - stödet för trådlösa nät är bättre i senare versioner.
Jonas

Inlägg av Jonas »

Okej det är ett netgear 11mbit pci.
Tänkte köra ubuntus senaste version i server läge.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"