Dubbel installation

Sight

Dubbel installation

Inlägg av Sight »

Hej.

Sitter fortfarande här med samma installationsproblem som sist.
Jag kör Ubunto på min comp o älskar det men jag har vissa program som jag måste köra in windows för de funkar inte med wine eller i linux.

Problemet jag har är att när jag försöker installera windows igen så hittar den ingen hårddisk.
Jag har installerat om ubuntu och gjort en partition som är fat32 som windows skulle kunna hitta men det gör den inte.

Så nu sitter jag här smått frustrerad att jag inte kan få den att dubbelboota.
Kan någon tipsa mig hur jag ska göra.
By the way jag är ganska ny med Ubuntu så en ordentlig och utförlig förklaring skulle uppskattas.

Annars åker en halv ny hp laptop i väggen av ren frustration (det eller jobbet får köpa ytterliggare en dator till mig)

/Stefan
Okänd

SV: Dubbel installation

Inlägg av Okänd »

Hej!
Jag kan berätta hur jag gjorde.
Jag startade datorn med windows-skivan först. När du kommer fram till installationen
och på vilken partition, då har jag anget ca. hälften av hårdiskens storlek och installerade
XP på den först.
Efter det startade jag datorn med Ubuntu skivan och installerade den på " allt ledigt utrymme".

När allting var klart hade jag en bootväljare där jag kunde välja vilket operativsystem jag ville
starta med.

LJ
Sight

Inlägg av Sight »

Hej.

Problemet är att jag har redan Ubuntu på min dator och när jag försöker boota med min xp skiva så hittar den inga partitioner.
Att partionera och dylikt kan jag men får ej bukt med problemet att hitta några partitioner från början.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Sight skrev: Hej.

Problemet är att jag har redan Ubuntu på min dator och när jag försöker boota med min xp skiva så hittar den inga partitioner.
Att partionera och dylikt kan jag men får ej bukt med problemet att hitta några partitioner från början.

Det är konstigt. XP brukar hitta okända partitioner....
Någon som vet mer här?

LJ
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Vad händer om du formaterar hårddisken med filsystemet NTFS innan du brummar igång installationen med Windows?
Är det en S-ATA hårddisk? Då behövs drivrutiner om Windows ska känna igen hårddisken.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Sight

Inlägg av Sight »

Hej.

Problemet är att jag kan inte formatera i NTFS för den hittar inga partitioner!
Allt jag kan göra är installera Ubuntu och diverse linux distrubitioner.
Angående hårddisken får jag återkomma dock aldrig haft problemet med den förr eller att det behövs drivrutiner till hårddisken.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag kanske uttröck mig luddigt.. Det jag menade var att du formaterar partitionen med Gparted innan du kör igång installationen av Windows. :)
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Beroende på vad det är du vill köra i Windows, så kan du pröva med att köra Windows virtuellt i Ubuntu. Då behöver du inte ens starta om för att komma åt programmen.
Sight

Inlägg av Sight »

Hund skrev: Jag kanske uttröck mig luddigt.. Det jag menade var att du formaterar partitionen med Gparted innan du kör igång installationen av Windows. :)
Problemet är att när jag startad Gparted så kan jag inte ändra någonting. Så med andra ord jag kan inte formatera eller leka med partitionerna. Har försökt installera om Ubuntu och lägga en partition som Fat32 och mounta den både som windows och dos mount. Men ingenting hjälper.
Blir snart tokig.
Problemet är att jag har inte så pass mycket tid just nu att sätta mig in i Ubuntu så jag skulle vilja köra Win Xp för att kunna redigera vissa saker snabbt och sen när jag har tid sitta med Ubuntu.

När jag går in i Gparted så är det ett hänglås efter namnet på partitionen. Hur får jag bort detta för jag antar att det är det som gör att det låser sig? Jag är ju tvungen att skriva in admin lösen för att komma in men det verkar som det inte vill sig ändå.
Jag blir trött på detta.
(Wii löser min känslomässiga problem just nu)
Senast redigerad av 1 Sight, redigerad totalt 30 gånger.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Startar du Gparted rättigheter? gksudo gparted via terminalen och om du startar det via menyn så får blir du manad att knappa in ditt lösenord där.

Sedan lär partitionen vara avmonterad om du ska kunna ändra på den.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Du måste först installera Windows. Det vill alltid vara först.  ;D Därefter installerar du Ubuntu. Ubuntu bryr sig inte om var det ligger i ordningen. Om du vill ha ytterligare en partition som ska vara åtkomlig för både Win och Ubuntu, måste den ligga mellan de båda andra. Som sagt: Windows vill vara först.

Windows har inte stöd för de filsystem som Ubuntu använder. Därför kan det inte se någonting. Det är blint för allt annat än sig själv.  ;)
Sight

Inlägg av Sight »

Hmm det har jag också kommit fram till men fortfarande kvarstår mitt problem.
Förlåt om jag uttrycker mig dumt nu men jag har konstaterat problemet och jag är ute efter lösningen.

Har du några tips hur jag ska göra?
Jag menar kan ju inte vara så att har du en gång installerat Ubuntu och använt hela hd till det så är det kört att använda windows igen?
Låter inte riktigt klokt i så fall.
Prove me wrong.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Har du använt hela hårddisken till Ubuntu? Då lär du starta Live-skivan och minska nuvarande partition till önskad storlek.
Och sedan formaterar du din nya partition med NTFS.

Tänk på att ta backup på det viktiga då det finns en risk för att något kan hända. Den är enormt liten men den finns.
Sight

Inlägg av Sight »

Hur formaterar jag en partition i NTFS?
Jag menar så vitt jag har sett så kan man enbart formatera i FAT32 som högst.

Jag har försökt att formatera det i FAT32 men windows hittade ändå inte min partition.

2, Om jag går in i terminalen och skriver gksudo gparted så fortsätter ändå mitt problem med partitionen.
Hänglåset är kvar samt står att de vill att jag ska göra det manuellt.

Hmm blir tokig snart (eller ja det kanske inte går).
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hur gör du för att windows ska hitta din partition?
Kör från XP skivan en fullt install tills du kommer till delen där du måste bestämma
på vilken partition den ska installeras...

LJ
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Är enheten monterad? För då går det inte.
Sight

Inlägg av Sight »

Hej.

Ja enheten är monterad.
Så med andra ord jag ska inte mounta den vid Ubuntu installationen?
Hur gör jag det eller rättare hur gör jag inte den till mount?
Är det inte tvunget att mounta i början eller?

Det går inte att välja en "full installation" med XP vid början av installationen på grund av att den hittar ingen partition därav kan jag ej gå vidare från starten.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Om du ska kunna göra några ändringar på partitionen så lär den vara avmonterad. Om jag inte missminner mig så ska du kunna göra det via Gparted.

Är det systempartitionen det rör sig om så kan du dra igång Live-skivan för då är inga hårddiskar monterade.

Men oavsett om finns ett filsystem eller inte så ska Windows hitta på dom. ???
Sight

Inlägg av Sight »

Saken är den att jag kan inte röra partitionerna.
Hänglåset är kvar när jag kör gparted och jag jag kan inte göra någonting.

Innan jag gör en ominstallation av hela systemet så kan du med säkerhet säga om jag installerar om Ubuntu och inte mountar en viss del så kan jag hitta den delen sedan av XP skivan?

Känns så onödigt att installera om allt igen.
Lär mig en hel del men pallar tji att se datorn snurra på installationsbiten igen.

/stoiff
Lars

Inlägg av Lars »

Det är alltid bäst att köra gparted från live-skivan, då ska det inte vara några problem med hänglås eller liknande.

Varför Windows XP inte kan installeras vet jag inte, men MS antar nog i allmänhet att de är ensamma på hårddisken. Jag vet dock att Windows och DOS måste installeras på första primära partitionen (C: eller hda1), något annat fungerar inte. Dessutom måste start-flaggan (eller vad den heter?) vara satt på den partitionen.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"