Installera Ubuntu 7.04 - behålla partitioner [LÖST]

Ashton

Installera Ubuntu 7.04 - behålla partitioner [LÖST]

Inlägg av Ashton »

Hej,

Jag är helt ny på både forumet och på Linuxfronten. Har aldrig tidigare installerat Linux, men nu är det på tiden! Jag har valt Ubuntu 7.04 och följt guiden: http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/130

Här är mina förutsättningar:

1. Kör Windows XP på burken i dagsläget
2. Vill köra både Windows XP och Ubuntu 7.04, dvs välja OS vid boot
3. Har 80 GB hårddisk; C: har 78 GB och D: har 2 GB där backup ligger (factory recovery)
4. Vill behålla partitionen med backup och därmed göra en ny partition för Ubuntu

Jag följde guiden och kom fram till följande i installationen:

1. "Guidad-Ändra storlek". En NTFS partition krymps då så att en Ubuntu partition kan skapas för installation
2. "Guidad-Använd hela disken" , hela disken formateras och används för Ubuntu.
3. "Manuell", används för att själv styra vart installationen ska ske (visas nedan)

Där valde jag alternativ 1. Dock fick jag ett felmeddelande när jag valt storlek, och sedan hängde allt sig. Ingen kul början, alltså. Jag gör ett nytt försök och startar om allt igen. Till min förvåning kan jag nu endast välja alternativ 2 och 3 (?) Jag startar om igen, men samma sak hela tiden.

Jag försöker med alternativ 3 och skall då göra det manuellt. Dock får jag inte alls till det så att jag då kan behålla tidigare partitioner och bara göra nya för det som Ubuntu kräver. Alternativ 2 är ju heller inget alternativ för mig.

Nu har jag lagt ned en del tid på detta, men kommer ingen vart. Hur skall jag gå tillväga nu?  ???

Tacksam för svar!
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 8 gånger.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

SV: Installera Ubuntu 7.04 - behålla partitioner

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Börja med att defragmentera windowspartitionen, sedan startar du ubuntu live-skivan, när du kommit in helt och hållet så trycker du alt-f2 och i rutan som kommer upp skriver du gksudo gparted. I det programmet så minskar du windowspartitionen till en passande storlek (valfri men se till att absolut minst 5 gig blir fritt), när det är gjort kan du starta installationen och installera ubuntu på det tomma utrymmet.

Annars kan du installera wubi direkt i windows, den gör en fil som sedan ubuntu tror är en hårddisk, och du kan starta upp ubuntu vid uppstart. Tyvärr så blir det enligt somliga aningen långsammare då, och du kan inte ta bort windows och behålla ubuntu, utan måste installera om ubuntu när du ska ta bort windows.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Ashton

Inlägg av Ashton »

Check filesystem on /dev/hda1 for errors and (if possible) fix them

Det gick inget vidare, alltså.

Jag har defragmenterat Windowspartitionen två gånger precis nyligen, när jag förberedde för installationen. Jag provade även att ändra till olika storlekar. Jag har 40 GB ledigt utrymme på C:, så det borde inte vara några problem.

Hur går man vidare nu?
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av zenbios »

Om du väljer alternativ 3 (manuell)
markera din ntfs partion o edit, gör den sen mindre. (ny storlek, till valfrit)
så får du en ny partion för linux sen. gör sen en ny av den du precis fick, en swap på 500 mb.
sen gör du en till av resterande, filsystem som ext3, sen markerar du (ext3) igen, o väljer / som mount piont.
var noga med att bara din / är i kryssat för formatering.
sen kan du köra. kolla om det går.
Bild
Ashton

Inlägg av Ashton »

"Ett fel inträffade när ändringarna skrevs till lagringsenheterna. Storleksändringen avbröts."

Något fel på hårddisken eller? Jag inkonsekvenskontrollerade hårddisken när jag bootade om datorn, och därefter fick jag upp alternativ 1 igen. Jag kunde inte genomföra storleksändringen där ändå. Jag kunde heller inte göra det manuellt i alternativ 3.

Tråkigt det här. Vad är det egentligen som bråkar? Tips?  :-\
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Ashton skrev: Tråkigt det här. Vad är det egentligen som bråkar? Tips?  :-\
Det KAN vara så att du har något typ av antivirus eller bootskydd, eller hdskydd i bios, men det är en vild gissning.

Hittar du inget, våga kolla in wubi :D http://wubi-installer.org/
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Ashton

Inlägg av Ashton »

Får kolla upp det där, aldrig ens tänkt på bios- eller hddskydd. Antar att man isåfall kan åtgärda detta i bios.

Håller på att kolla in Wubi just nu. Dock är det lite segt att behöva ge sig nu, mitt strul borde kunna gå att fixa. Om inte annat får det bli Wubi. Det känns dock inte lika hardcore.  :P
Ashton

Inlägg av Ashton »

[quote=∓quot;Mekaniserad Apelsin"\]

Hittar du inget, våga kolla in wubi :D http://wubi-installer.org/
[/quote]

Det här gick ju allt annat än lysande. Påbörjade installation med Wubi. Laddade ned .iso-filen (fick inga alternativ att använda den befintliga?). När filen är nedladdad och skall börja installeras, börjar även problemen. Får flera felmeddelande om minnesfel etc. Trycker vidare och håller på så en stund. Datorn startar helt plötsligt om, och nu kan jag inte ens komma in i Windows längre pga:

"Det gick inte att starta Windows eftersom följande fil saknas eller är skadad:
<Windows-rot>\system32\hal.dll.
Installera en kopia av filen ovanför på nytt."
Senast redigerad av 1 Ashton, redigerad totalt 28 gånger.
Ashton

Inlägg av Ashton »

Försöker nu ersätta den skadade/saknade .dll-filen, men får inte komma åt Windows-mappen från Ubuntu Live-CD...

... min första Linux-installation går inget vidare.

EDIT: Ominstallation med recovery diskett. Frågan är om jag orkar göra fler försök med Ubuntu nu. Tur att jag tog backup på alla viktiga filer.
Senast redigerad av 1 Ashton, redigerad totalt 28 gånger.
Ashton

Inlägg av Ashton »

Problem löst, Ubuntu 7.04 installerat och partitionerna för Windows har överlevt!

Fick helt enkelt formatera C: , och sedan fungerade allt klockrent med partitioneringen. Nu har en ny värld öppnats. Jag kommer säkert med fler frågor och funderingar i detta forum!

Tack Ni som besvarat mina frågor!
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

SV: Installera Ubuntu 7.04 - behålla partitioner (LÖST)

Inlägg av zenbios »

Skönt att det löste sig till slut bara. :)
Bild
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"