Sluta snusa tråden
SV: Sluta snusa tråden
Lägg ut tillvägagångssättet, fonsterbagen!
Flera stycken skulle bli jätteglada för det.
En fråga bara; luktar det lika illa som att bränna hemma?
OBS! Jag snusar inte!
OBS! Jag snusar inte!
Säger du ja ! Stort interesse för det gör mig misstänksamtGrön Göling skrev: Lägg ut tillvägagångssättet, fonsterbagen!
OBS! Jag snusar inte!

Jag är en smula ekonomiskt lagd. Särskilt vad gäller andras laster.Little John skrev:Säger du ja ! Stort interesse för det gör mig misstänksamtGrön Göling skrev: Lägg ut tillvägagångssättet, fonsterbagen!
OBS! Jag snusar inte!![]()
![]()
![]()
![]()
- fonsterbage 2.0
OK. Ska göra. Tar ett litet tag. Måste skala potatis. Klippa hallonhäcken. Måla trappen. Trappa ner.
När fan blir gammal blir han pensionär! Och får bita i det sura gräset.
Återkommer under kvällen, hoppas jag.
När fan blir gammal blir han pensionär! Och får bita i det sura gräset.
Återkommer under kvällen, hoppas jag.
Senast redigerad av 1 fonsterbage 2.0, redigerad totalt 26 gånger.
- fonsterbage 2.0
Snararast OT det här. "Sluta INTE snusa-tråden".
Det finns flera ställen att köpa snussatser från. Dom här är, enligt mitt ringa förmenande, de bästa:
http://www.gandaf.com/
http://www.tilbudet.nu/
Bägge har recept:
http://www.gandaf.com/Recept.htm
http://www.tilbudet.nu/snusbruk.htm
Bägge recepten har sina brister. Enligt mitt fortfarande ringa förmenande bör man inte fermentera snuset i annat än glasburkar med lock. Annars blir det för torrt. Och luktar för mycket under processen.
Man bör dessutom ta ut burkarna varje dag och röra om i dom för att få jämnt resultat.
När resultatet blivit bäst för mig handlar det om 85-90 grader, 3-4 dygn, i ugnen. Gärna följt av en liten lagringsperiod på någon vecka.
I övrigt är det nog bara att följa recepten.
Tillbudet säljer inte sina snussatser utan kemikalier. Synd, för deras snus tycker jag är lite bättre eftersom dom även säljer finmalet, som mer liknar ettan.
Gandafs bara en mer grovmalen variant med säljer även råtobak utan tillsatser. Blir därför billigare för mig.
Kemikalierna hittar jag, och den som vill, betydligt billigare på annat håll.
Förutom den malda råtobaken behöver man bara tre ingredienser: Jodfri koksalt, natriumkarbonat och glycerol. Den första hittar man i närmaste konsumbutik. Dom två andra köper man på apoteket eller hos en färghandlare eller liknande. Mycket billigt.
Tror att jag kommer ner till cirka 5 kr. dosan, el inräknat.
Sen kan man ju även behöva någon fjärde ingrediens om man är lagd åt det hållet. T ex whiskey, bergamottolja, pernod eller liknande. Varning dock för pepparmyntsolja.
Anledningen till att det blir så billigt är att råtobak inte beskattas i Sverige. Han med hästsvansen har väl inte helt grepp om dagsläget på snusfronten.
Skulle inte förvåna mig om Swedish Match snart börjar driva frågan om "illojal" konkurrens eller något liknande i EU.
Men, än så länge kan man lugnt snusa på till verkligt lågpris.
Det finns flera ställen att köpa snussatser från. Dom här är, enligt mitt ringa förmenande, de bästa:
http://www.gandaf.com/
http://www.tilbudet.nu/
Bägge har recept:
http://www.gandaf.com/Recept.htm
http://www.tilbudet.nu/snusbruk.htm
Bägge recepten har sina brister. Enligt mitt fortfarande ringa förmenande bör man inte fermentera snuset i annat än glasburkar med lock. Annars blir det för torrt. Och luktar för mycket under processen.
Man bör dessutom ta ut burkarna varje dag och röra om i dom för att få jämnt resultat.
När resultatet blivit bäst för mig handlar det om 85-90 grader, 3-4 dygn, i ugnen. Gärna följt av en liten lagringsperiod på någon vecka.
I övrigt är det nog bara att följa recepten.
Tillbudet säljer inte sina snussatser utan kemikalier. Synd, för deras snus tycker jag är lite bättre eftersom dom även säljer finmalet, som mer liknar ettan.
Gandafs bara en mer grovmalen variant med säljer även råtobak utan tillsatser. Blir därför billigare för mig.
Kemikalierna hittar jag, och den som vill, betydligt billigare på annat håll.
Förutom den malda råtobaken behöver man bara tre ingredienser: Jodfri koksalt, natriumkarbonat och glycerol. Den första hittar man i närmaste konsumbutik. Dom två andra köper man på apoteket eller hos en färghandlare eller liknande. Mycket billigt.
Tror att jag kommer ner till cirka 5 kr. dosan, el inräknat.
Sen kan man ju även behöva någon fjärde ingrediens om man är lagd åt det hållet. T ex whiskey, bergamottolja, pernod eller liknande. Varning dock för pepparmyntsolja.
Anledningen till att det blir så billigt är att råtobak inte beskattas i Sverige. Han med hästsvansen har väl inte helt grepp om dagsläget på snusfronten.
Skulle inte förvåna mig om Swedish Match snart börjar driva frågan om "illojal" konkurrens eller något liknande i EU.
Men, än så länge kan man lugnt snusa på till verkligt lågpris.
Enkelt löst - stuva om litet i rubriken bara.fonsterbage skrev:
Snararast OT det här. "Sluta INTE snusa-tråden".

Hoppas det inte gör något att vi med extrakilon lånar tråden lite...
Sitter här med lite glass.. tröstäter, tjejen gjorde slut idag!
Jag har gått upp 5 - 10 kilo sedan jag fick min egna dator.. för mycket stilla sittande, när jag går upp är det för att sticka till polare, eller tjejen.. som jag nu inte har! 
NU ska dessa kilorna bort..har försökt förr förra veckan att sluta. Jag åt inget godis, och mindre fett, gick ner 1.5 kilo. Men denna veckan är jag övertygad att jag har lagt på mig allt igen, är inte säker, väger mig bara på söndagar!
Vi får med andra ord se hur mycket jag väger imon.
BTW; Finns det någon bra länk där man kan räkna ut sitt BMI-värde?
Sitter här med lite glass.. tröstäter, tjejen gjorde slut idag!

NU ska dessa kilorna bort..har försökt förr förra veckan att sluta. Jag åt inget godis, och mindre fett, gick ner 1.5 kilo. Men denna veckan är jag övertygad att jag har lagt på mig allt igen, är inte säker, väger mig bara på söndagar!

Du! Hade extrakilona varit ett problem här på forumet, då hade jag varit diskvalificerad redan från start.TheOne skrev: Hoppas det inte gör något att vi med extrakilon lånar tråden lite...
Sitter här med lite glass.. tröstäter, tjejen gjorde slut idag!Jag har gått upp 5 - 10 kilo sedan jag fick min egna dator.. för mycket stilla sittande, när jag går upp är det för att sticka till polare, eller tjejen.. som jag nu inte har!
NU ska dessa kilorna bort..har försökt förr förra veckan att sluta. Jag åt inget godis, och mindre fett, gick ner 1.5 kilo. Men denna veckan är jag övertygad att jag har lagt på mig allt igen, är inte säker, väger mig bara på söndagar!![]()

Beklagar det där med tjejen, men om du tar upp samma ämne om en månad igen, så vore det intressant att höra hur du ser på det då. Och mår, framförallt. (Fast, okej, jag är inte hundra på att jag finns kvar i nuvarande skepnad om en månad, men jag kan ju alltid kika in som gäst).
Förresten, om du ger dig ut för att "jaga", så kan väl kilona ramla av automatiskt? Tjejer tenderar att vara rätt flyfotade nuförtiden.
BMI? Varför då? Tyvärr syns det ju på utanskriften hur man ser ut......

Alltnog - lycka till!
- Grön Göling
- Städsegrön
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Tar upp den här tråden igen, eftersom den plötsligt blev aktuell härhemma.
Husbandet bestämde sig för att här skulle han bli en kall kalkon, minsann. Alltså har han inte snusat sedan i fredags, tror jag att det var. Igårkväll slog det till!
Han är arg på allt utom katterna. Han har upphört att prata, istället skriker han hela tiden. Oavsett budskapet. Han har inte sovit i natt utan försökt döva suget medelst inmundigande av några groggar samt ett ganska oförtrutet skällande på datorn. Han är hungrig, hungrig, hungrig.....och sen blir han plötsligt litet hungrig. Och "moodswings" - bara förnamnet!
Jag försöker smälta ihop med tapeterna, vilket inte lyckas särskilt bra. Jag är livrädd för nästa reaktion som kan komma på gudallenastvetvad. Det gör inte saken bättre att jag är livrädd för höga röster och missnöjesyttringar av alla slag. Inte heller att jag mår dåligt så fort någon form av alkohol förtärs i min närhet. (Skadad av sammanboende med en alkoholist för en hel del år sen)
I natt sov jag med ena ögat öppet och öronen på helspänn; alltså inget vidare. När jag sen klev upp så var jag i såpass upplösningstillstånd att jag bad honom gå och lägga sig så att jag slapp ifrån honom ett tag och visste vad jag hade att rätta mig efter. Nu skall jag dessutom strax gå ned till tvättstugan. Funderar på att lägga mig att sova på en bänk i mangelrummet.
SNUS ÄR ETT HELVETE! Särskilt bristen på det, tydligen och inte minst för de omkringvarande.
Husbandet bestämde sig för att här skulle han bli en kall kalkon, minsann. Alltså har han inte snusat sedan i fredags, tror jag att det var. Igårkväll slog det till!
Han är arg på allt utom katterna. Han har upphört att prata, istället skriker han hela tiden. Oavsett budskapet. Han har inte sovit i natt utan försökt döva suget medelst inmundigande av några groggar samt ett ganska oförtrutet skällande på datorn. Han är hungrig, hungrig, hungrig.....och sen blir han plötsligt litet hungrig. Och "moodswings" - bara förnamnet!
Jag försöker smälta ihop med tapeterna, vilket inte lyckas särskilt bra. Jag är livrädd för nästa reaktion som kan komma på gudallenastvetvad. Det gör inte saken bättre att jag är livrädd för höga röster och missnöjesyttringar av alla slag. Inte heller att jag mår dåligt så fort någon form av alkohol förtärs i min närhet. (Skadad av sammanboende med en alkoholist för en hel del år sen)
I natt sov jag med ena ögat öppet och öronen på helspänn; alltså inget vidare. När jag sen klev upp så var jag i såpass upplösningstillstånd att jag bad honom gå och lägga sig så att jag slapp ifrån honom ett tag och visste vad jag hade att rätta mig efter. Nu skall jag dessutom strax gå ned till tvättstugan. Funderar på att lägga mig att sova på en bänk i mangelrummet.
SNUS ÄR ETT HELVETE! Särskilt bristen på det, tydligen och inte minst för de omkringvarande.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Hujedamig!Grön Göling skrev: Tar upp den här tråden igen, eftersom den plötsligt blev aktuell härhemma.
Håll i hopp, håll i hatten och framförallt, håll i katten! (nåja, nu var det ju plural du skrev, men det rimmade illa på "hatten").
Jag har lagt av med niktoinvarianten av snus och har klarat det sedan.. hrmm.. mars i år. ½år sedan alltså. Anävnder "Onico" - nikotinfritt snus som substitut och det fungerar bra. Trots att det är portionspåsar (snusade lös/bak förr).
Har försökt att ge upp även den biten, men då kommer suget efter.. ja.. allt! Grogg fungerar! Godis likaså. Ja vad 17.. egentligen vad som helst (gärna onyttigt förvisso) som man kan slänga in i munnen.
Så, jag är fast med "det nikotinfria snuset" och funderar ibland på vad poängen är.. Men tänderna har blivit mycket finare och.. jaaa.. inga skitiga naglar ;-) Sambon uppskattar det oxå, men hon hade egentligen inget emot att jag snusade innan iofs.
För övrigt så tog jag någon i den här tråden på orden och beställde fröer från "cuthof". Att sådana minimalistiska fröer kunde bli sådana jätteplantor! Mäktigt värre. Gjorde sig väldigt fina på balkongen. Blev dessvärre(?) inget hemmagjort snus, då man ju gett upp nikotinet.
Grön göling, ta en tur ut på stan och köp munken en dosa nikotinfritt snus. Det är inte samma sak, men det är bättre än inget.
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
- Grön Göling
- Städsegrön
Han är snällare idag. Och sen skall han iväg och jobba också, så då drabbas i så fall andra än jag.
I natt har jag åtminstone sovit bättre.
Hade för ett antal år sen en litet halvskum relation med en kille som var/är polis. Han snusade. Plötsligt fick han för sig att lägga av. Han tyckte själv att det gick jättebra och kände inte att han hade några större problem, men på dag 3 bad hans arbetskamrater honom att börja snusa igen....

Hade för ett antal år sen en litet halvskum relation med en kille som var/är polis. Han snusade. Plötsligt fick han för sig att lägga av. Han tyckte själv att det gick jättebra och kände inte att han hade några större problem, men på dag 3 bad hans arbetskamrater honom att börja snusa igen....
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
Det är ett helvete att sluta snusa. Jag har aldrig lyckats. En gång höll jag upp i sexton timmar. En annan gång var jag och några kompisar ute och seglade. Snuset tog slut och jag tvingade i princip mina vänner att byta kurs och segla mot närmsta kiosk. Då var man populär. Dock ser jag i min omgivning att en och annan lyckas sluta, så det går ju. Men själv lever jag med min last. Va fan, regeringen försöker ju knäcka min tobakskonsumtion genom chockhöjningar. Det retar mig lite. Ska jag sluta så ska det vara för att jag vill det, inte för att det är för dyrt. Man får väl börja göra eget snus då.
Lycka till alla ni som vill sluta snusa! Hoppas det går vägen.
/Hylas
Lycka till alla ni som vill sluta snusa! Hoppas det går vägen.
/Hylas
känn dig själv!
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Ajdå, måste jag sluta snusa?
Men då måste jag ju börja först...
Men då måste jag ju börja först...

Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
sakjur@launchpad
Det är dumt att börja, jag vetSakJur skrev: Ajdå, måste jag sluta snusa?
Men då måste jag ju börja först...![]()

känn dig själv!
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Jag har extremt lätt att bli beroende av saker och ting, nästan oavsett vad det är, och eftersom jag är oerhört snå... hrm, ekonomisk, så är jag väldigt glad över att ha tackat nej varje gång något bjudit mig på snus. Skulle ha kunnat kosta mig en förmögenhet att köpa snus med jämna mellanrum.
Tror att i högstadiet snusade nog varenda en, utom jag
Tror att i högstadiet snusade nog varenda en, utom jag

Jag har inte snusat sedan i vintras. Jag har dock provat ett par ggr, men lade snabbt ut prisen igen, för första gången på 13 år så sved det under läppen vilket kändes lite ovant. 
Jag röker dock nu, men det är en annan historia..

Jag röker dock nu, men det är en annan historia..

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Hund skrev: Jag har inte snusat sedan i vintras. Jag har dock provat ett par ggr, men lade snabbt ut prisen igen, för första gången på 13 år så sved det under läppen vilket kändes lite ovant.
Jag röker dock nu, men det är en annan historia..![]()
Då var vi två, tyvärr...
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Är du också ekonomisk? Trevligt!Recordable skrev: Jag har extremt lätt att bli beroende av saker och ting, nästan oavsett vad det är, och eftersom jag är oerhört snå... hrm, ekonomisk, så är jag väldigt glad över att ha tackat nej varje gång något bjudit mig på snus. Skulle ha kunnat kosta mig en förmögenhet att köpa snus med jämna mellanrum.
Tror att i högstadiet snusade nog varenda en, utom jag![]()
Själv älskar jag te och choklad... men är inte beroende... Jag är bara Linux beroende...
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
sakjur@launchpad
- Grön Göling
- Städsegrön
Make that three! Husbandet röker nu. Hoppas det går över.Little John skrev: Då var vi två, tyvärr...