Stänga av Kubuntu= svart skärm

fuxian

Stänga av Kubuntu= svart skärm

Inlägg av fuxian »

När jag försöker stänga av min kubuntu så verkar en hänga sig när X ska avslutas. Jag får bara en svart skärm med musmarkören. Kan inte röra musen dock. Sen händer inget mer. Far bryta strömmen manuellt för o stänga av. Finns det någon logg jag kan titta i för och se vad som går snett? Jag är även intresserad av startuploggen och vart jag hittar den. Det var inte så här innan utan problemet uppstod för några dagar sedan... :-\
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

SV: Stänga av Kubuntu= svart skärm

Inlägg av TicToc »

Vad har du gjort den senaste tiden, vad kan ha utlöst problemet?

Du hittar olika loggar här:
K-meny / System / ksystemlogg (systemloggvisning)
Växla loggvisning i menyn "Loggar"

Vad ser du för text när du trycker CTRL-ALT-F8 ?
När du får det svarta skärmen, vad händer om du samtidigt trycker CTRL-ALT-BACKSPACE?
Användarvisningsbild
gothenburg
Kontakt:

Inlägg av gothenburg »

Du kan ändra startlogga för KDE i kcontrol.

testa att stänga av med

Kod: Markera allt

$ sudo halt
i en terminal.
Jag är bannad i #ubuntu-se !
fuxian

Inlägg av fuxian »

Jag ar inte hemma nu sa jag kan inte kolla men nar jag val hamnar dar sa fungerar inget. Har provat ctrl-alt-F1, ctrl-alt-del, ctrl-alt-backspace men inget hander pa nagot av kommandona. Ska prova f8 imorgon. Om jag tex gar ut ut x och kor init 6 eller halt sa fungerar det.

Jag funderar pa om det ar relaterat till ktorrent som jag har borjat anvanda lite mer. Utover det har jag inte gjort nagra speciella installationer. Bara uppdaterat nar jag fatt de rekomendationerna. Dock kom det inte direkt efter en uppdatering sa ska val inte vara det heller.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"