Installera Ubuntu genom VirutalBox går det bra?

Insane

Installera Ubuntu genom VirutalBox går det bra?

Inlägg av Insane »

Hejsan

Jag är ny på detta med linux system men jag har nu bestämt mig för att ge det en chans. Jag sitter med en pc just nu som har Vista installerat på sig. Och jag skulle vilja köra Ubuntu genom någon typ av viruell maskin som t.e.x VirutalBox det verkar vara det programmet som är lätt och smart att använda (samt det är gratis)

Så låter detta som en bra idé att använda en viruell maskin till en början för att sen kanske köra dual boot på datorn.

Vad kommer jag kunna göra i denna viruell maskin kan jag dona och fixa med att installera program och "all that"?

Tacksam för svar under dagen då jag ska hem och exprimentera med detta i kväll :)

//Insane
Stationär: Antec P182 | Intel E6600 | 4096 mb | 1,25TB 7200rpm | GeForce 8600GT | Vista 32bit
Kommande Server: Chieftec Mesh CA | Intel E1200 | 1024 mb | 4,6TB RAID5 | Raptor 36Gb | Ubuntu
Användarvisningsbild
HenrikAn
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Installera Ubuntu genom VirutalBox går det bra?

Inlägg av HenrikAn »

Risken med att använda VirtualBox för att utvärdera Ubuntu kan kanske vara att det känns segt, men det beror förstås på hur mycket resurser du kan tilldela den virtuella maskinen.

Du kan göra samma saker som på en riktig dator. Skapar du en virtuell hårddisk kan du efter att du bootat upp från cd-skivan (som kan vara en iso-fil) sedan installera till hårddisken.
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
Insane

Inlägg av Insane »

HenrikAn skrev: Risken med att använda VirtualBox för att utvärdera Ubuntu kan kanske vara att det känns segt, men det beror förstås på hur mycket resurser du kan tilldela den virtuella maskinen.

Du kan göra samma saker som på en riktig dator. Skapar du en virtuell hårddisk kan du efter att du bootat upp från cd-skivan (som kan vara en iso-fil) sedan installera till hårddisken.
Hur mycket ram minne borde Ubuntu få just genom VirtualBox?
Hur skapar man en virtuell hårddisk?
Är det typ en mapp på en viss hårddisk som man installerar till eller?

(Är noob på ubuntu :P )

Vad kräver egentligen ubuntu för det ska flyta på bäst? kanske värt att köpa en gammal bärbar dator och testa det för att få det rättvist emot Vista?
Senast redigerad av 1 Insane, redigerad totalt 27 gånger.
Stationär: Antec P182 | Intel E6600 | 4096 mb | 1,25TB 7200rpm | GeForce 8600GT | Vista 32bit
Kommande Server: Chieftec Mesh CA | Intel E1200 | 1024 mb | 4,6TB RAID5 | Raptor 36Gb | Ubuntu
Användarvisningsbild
HenrikAn

Inlägg av HenrikAn »

Rekomenderat är väl minst 256 MB RAM.
Den virtuella hårddisken är egentligen bara en fil, var den ligger behöver du inte tänka på (om du inte har ont om utrymme förstås).

Här har du en beskrivning på installation av Win XP i VirtualBox. Det går lika bra att göra tvärt om och installera Ubuntu i Windows, det mesta bör fungera på samma sätt...
http://henrikan.wordpress.com/2007/09/13/installera-windows-fran-cd-i-virtual-box/
- John Gilmore
Insane

Inlägg av Insane »

HenrikAn skrev: Rekomenderat är väl minst 256 MB RAM.
Den virtuella hårddisken är egentligen bara en fil, var den ligger behöver du inte tänka på (om du inte har ont om utrymme förstås).

Här har du en beskrivning på installation av Win XP i VirtualBox. Det går lika bra att göra tvärt om och installera Ubuntu i Windows, det mesta bör fungera på samma sätt...
http://henrikan.wordpress.com/2007/09/13/installera-windows-fran-cd-i-virtual-box/
Tack så mycket ska kika på den mer när jag kommer hem :)
Men vad bör processorn och så vara på om jag vill köra ubuntu på en annan dator?

Jag vill att det flyter på riktigt bra därför funderar jag på att skaffa en gammal bärbar men med vilken spec borde den ha?
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Ska du testa ubuntu kan du lika bra använda liveskivan, det är oxå lite segt men du kommer igång på en gång.

Virtualbox hittar på egen hårdvara som sedan ubuntu under installationen tror är en riktig dator, det är så den här typen av program fungerar (virtualbox är egentligen en datoremulator, ungefär som det finns massor av snes-emulatorer du kan köra snes-mjukvara på). Du behöver egentligen bara bestämma hur mycket ramminne som den ska låtsas ha och hur stor hårddisken ska vara för den.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
HenrikAn

Inlägg av HenrikAn »

Processorhastighet spelar inte så stor roll, minne är viktigare... Ligger du i närheten av eller över 1 GHz är det nog inte några problem.

Prova med VirtualBox ikväll, det kostar ju inget! :)
(Fördelen att köra i VBox är att du kan installera till HD och uppdatera, installera program och sånt, vill du bara känna lite snabbt på Ubuntu är kanske live-CD:n ett bättre alternativ)
Senast redigerad av 1 HenrikAn, redigerad totalt 27 gånger.
- John Gilmore
Insane

Inlägg av Insane »

Mekaniserad Apelsin skrev: Ska du testa ubuntu kan du lika bra använda liveskivan, det är oxå lite segt men du kommer igång på en gång.

Virtualbox hittar på egen hårdvara som sedan ubuntu under installationen tror är en riktig dator, det är så den här typen av program fungerar (virtualbox är egentligen en datoremulator, ungefär som det finns massor av snes-emulatorer du kan köra snes-mjukvara på). Du behöver egentligen bara bestämma hur mycket ramminne som den ska låtsas ha och hur stor hårddisken ska vara för den.
har ingen live skiva och jag vill testa det nu :P

Okej men då testar jag nog genom VirutalBox först ändå, ska testa det i kväll :)
Senast redigerad av 1 Insane, redigerad totalt 27 gånger.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Om du laddar ner Desktop-versionen av Ubuntu kan du köra ISO-filen direkt i VirtualBox. Men du kan också bränna filen till en CD-skiva och starta om datorn. Då har du live-CD. Vill du bara se lite hur Ubuntu funkar och testa lite funktioner för att lära dig, då funkar det bra med VirutalBox. Tänker du däremot installera Ubuntu efter att ha testat, då ska du köra live-CD för att se om din dator hittar all hårdvara först.

Det som inte funkar om du kör virtuellt är Skrivbordseffekter. Det "grafikkort" som VirtuelBox använder stöder inte det.
Insane

Inlägg av Insane »

Sitter just nu och kör Ubuntu genom VMWare Workstation :)
Fungerar rätt bra.

Det gick dock inte att installera i VirtualBox då jag fick blåskärm eller i Virtual PC 2007 då jag aldrig ens kom in på skivan :S
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Det är första gången jag hört att VirtualBox skulle ge en blåskärm vid installation. Låter konstigt. Har du laddat ner den senaster versionen från hemsidan? De fixade en hel del buggar till version 1.5.0.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Även jag finner VirtualBox väldigt buggigt, fick inte igång Ubuntu, Debian, Xubuntu eller någon annan distribution jag prövade.
Jag kör med VMware Player när jag ska leka. :)

Det var även via VMware jag prövade Ubuntu första gången när jag hade Windows.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Har inte haft några problem med installation av vare sig VirtualBox eller VMware. Det som inte funkade första gången med VB var en bugg med tangentbordet. VMware har funkat bra till helt nyligen då den vägrar starta över huvud taget.
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Turbo »

Jag brukar alltid testa nya distar i Virtualbox, (om det går), innan jag bränner dem. Virtualbox 1.5 klarar Ubuntu 7.04.  Brukar ge den 350mb ram så rullar det på bättre. Virtuell HD 8gb flexibel.              Wokstation klarar fler Linuxdistar än Virtualbox, men kostar ju pengar. Provar man många olika distar så är det bättre att först prova virtuellt, om man tycker om den eller inte. Så många Linuxdistar har jag brännt, som jag sedan inte vill ha och kastar. Ska man köra virtuellt i Vista så gissar jag att man behöver gott om ramminne. +1 gb gärna mer. Med XP + virtuellt så klarar man sig med 768mb.  Enklast är nog dock att Bränna och köra från skiva om man har brännare och vet hur man bränner image.  :P
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

turbo skrev: Jag brukar alltid testa nya distar i Virtualbox, (om det går), innan jag bränner dem. Virtualbox 1.5 klarar Ubuntu 7.04.  Brukar ge den 350mb ram så rullar det på bättre. Virtuell HD 8gb flexibel.              Wokstation klarar fler Linuxdistar än Virtualbox, men kostar ju pengar. Provar man många olika distar så är det bättre att först prova virtuellt, om man tycker om den eller inte. Så många Linuxdistar har jag brännt, som jag sedan inte vill ha och kastar. Ska man köra virtuellt i Vista så gissar jag att man behöver gott om ramminne. +1 gb gärna mer. Med XP + virtuellt så klarar man sig med 768mb.  Enklast är nog dock att Bränna och köra från skiva om man har brännare och vet hur man bränner image.  :P
VMware Player är gratis. ;)
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Inlägg av toxic76 »

Virtualbox känns lite snabbare än vad VMware Player gör.. Jag provade köra gentoo & suse och även ubuntu genom VMware
förut när jag hade windows xp installerat. Så det går att köra ubuntu genom VMware men även virtualbox skall fungera
till det syftet. Jag testade köra xp genom virtualbox och det flyter på jätte bra.. Mkt bättre än om man gör tvärtom
startar ubuntu från windows miljö med virtualbox
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

VMware Server och är också gratis.

I alla fall i VirtualBox behöver man inte bränna några CD-skivor. Man kan ställa in programmet att låta det som ska vara CD-spelaren peka på den ISO-fil man har laddat ner.

Har flera Ubuntu installerade där jag prövat att installera med LVM och med LVM på RAID. Har dessutom prövat Edubuntu. Det enda jag inte får att funka är Ubuntu Server.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

maths57 skrev: VMware Server och är också gratis.

I alla fall i VirtualBox behöver man inte bränna några CD-skivor. Man kan ställa in programmet att låta det som ska vara CD-spelaren peka på den ISO-fil man har laddat ner.
Det kan man med VMware med.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Har inte koll på det eftersom min VMware-installation har skitit sig.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"