Jag är helt ny på både forumet och på Linuxfronten. Har aldrig tidigare installerat Linux, men nu är det på tiden! Jag har valt Ubuntu 7.04 och följt guiden: http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/130
Här är mina förutsättningar:
1. Kör Windows XP på burken i dagsläget
2. Vill köra både Windows XP och Ubuntu 7.04, dvs välja OS vid boot
3. Har 80 GB hårddisk; C: har 78 GB och D: har 2 GB där backup ligger (factory recovery)
4. Vill behålla partitionen med backup och därmed göra en ny partition för Ubuntu
Jag följde guiden och kom fram till följande i installationen:
1. "Guidad-Ändra storlek". En NTFS partition krymps då så att en Ubuntu partition kan skapas för installation
2. "Guidad-Använd hela disken" , hela disken formateras och används för Ubuntu.
3. "Manuell", används för att själv styra vart installationen ska ske (visas nedan)
Där valde jag alternativ 1. Dock fick jag ett felmeddelande när jag valt storlek, och sedan hängde allt sig. Ingen kul början, alltså. Jag gör ett nytt försök och startar om allt igen. Till min förvåning kan jag nu endast välja alternativ 2 och 3 (?) Jag startar om igen, men samma sak hela tiden.
Jag försöker med alternativ 3 och skall då göra det manuellt. Dock får jag inte alls till det så att jag då kan behålla tidigare partitioner och bara göra nya för det som Ubuntu kräver. Alternativ 2 är ju heller inget alternativ för mig.
Nu har jag lagt ned en del tid på detta, men kommer ingen vart. Hur skall jag gå tillväga nu?

Tacksam för svar!