Linux -the movie

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Okänd

Linux -the movie

Inlägg av Okänd »

[quote="ozamosi"]Dubbelmoral är när en moderator säger att vi ska "sluta föreslå olagligheter", varpå nästa raskt börjar länka till dessa.[/quote]
Det är väl dubbelmoral oavsett om det är en moderator, statsminister eller en uteliggare som gör som ovan? Ingen har dock varit dubbelmoralist i denna tråd :D

[quote="ozamosi"]Om man sprider upphovsrättsskyddat material mha youtube blir det inte mer lagligt än om man sprider det med DC.[/quote]
Ja, det har du ju rätt i trots att det går inte spela in via youtube.
Polisen har några procents marginal vid hastighetsöverträdelser, det är väl lagbrott det med.
Ett visst verk hade tårtkalas efter en lyckat utvisning.
Börjar man titta omkring så ser man dubbelmoralism överallt. Eller hårklyveri.

Jag tycker att fallet youtube ovan visar hur onödig/gammal upphovsrätten är. :|
Användarvisningsbild
Retardedpope

Linux -the movie

Inlägg av Retardedpope »

Jag har svårt att se att det skulle vara olagligt att titta på film på youtube...

Möjligtvis är det så att de som har lagt upp filmerna på youtube i och med det har begått en brottslig handling. Enligt vad jag har förstått är det aldrig olagligt att titta på en sida, även om det skulle vara olagligt att hosta sidan i fråga. Det handlar ju om strömmad video på en hemsida och inte nerladdning.

Om det är olagligt att använda youtube, så måste du bevisa det för mig.
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Linux -the movie

Inlägg av zero gravity »

Hmm.. diskuterades inte lagbrott, piratkopiering på en annan tråd?
en film om pingviner>nostalgi>fri licens?>teroier kring lagbrott...
verkar vara ett hett ämne på forumet :)
Abusus non tollit usum
Okänd

Linux -the movie

Inlägg av Okänd »

Retardedpope: Lagligt eller ej så vill jag sätta gränsen där.
[quote="Petri0"]Jag tycker att fallet youtube ovan visar hur onödig/gammal upphovsrätten är.[/quote]
Kan inte annat än att hålla med. Farlig är den också eftersom den begränsar yttrandefriheten.
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Linux -the movie

Inlägg av zero gravity »

En fråga när vi ändå är inne på ämnet. Har man laglig rätt att föra över de cd skivor man har hemma till datorn i ogg format? Detta är ju strikt för privat bruk, men de skadar inte att fråga.
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
Retardedpope

Linux -the movie

Inlägg av Retardedpope »

zero gravity: Ja så länge du inte delar ut ogg-filerna sen...
Användarvisningsbild
XeonMasta
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Linux -the movie

Inlägg av XeonMasta »

[quote="zero gravity"]En fråga när vi ändå är inne på ämnet. Har man laglig rätt att föra över de cd skivor man har hemma till datorn i ogg format? Detta är ju strikt för privat bruk, men de skadar inte att fråga.[/quote]
Egetbruk är inte olagligt. Om du sedan skickar vidare filerna så kan det uppstå problem med fildelnings regler.

men att ha dom på datorn är inte olagligt om du betalat för skivan.
”Abake babonani bayophine babonani phuti”
”those of us who have truly seen each other will surely see each other again”
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Linux -the movie

Inlägg av zero gravity »

Men det verkar ju vara olagligt om man kringgår kopieringsskydd.
Hur fasiken vet man om skivorna är skyddade? Kringår inte soundjuicer några kopieringsskydd?
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Linux -the movie

Inlägg av ozamosi »

Det är så enkelt att de flesta kopieringsskydd nuförtiden är windowsprogram, och de är därmed inte linux-kompatibla. Så tekniskt sett borde linux vara olagligt, eftersom det är (kan användas som) ett verktyg för att kringgå kopieringsskydd. Men jag tvivlar MYCKET starkt på att det går att hävda i en domstol...

Anyway: sound juicer behöver alltså inte kringgå några kopieringsskydd eftersom det inte förstår sig på dem till att börja med :)
Okänd

Linux -the movie

Inlägg av Okänd »

[quote="zero gravity"]Men det verkar ju vara olagligt om man kringgår kopieringsskydd.
Hur fasiken vet man om skivorna är skyddade? Kringår inte soundjuicer några kopieringsskydd?[/quote]
Står det inte i CD fodralets baksida med pyttetext?

Det mesta av det roliga i världen är olagligt eller moraliskt förkastligt... som kopiering och att vänstra. :rolleyes:
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Linux -the movie

Inlägg av zero gravity »

Underbar :)
Tack för de snabba svaren. Nu kan jag med gott samvete kopiera mina skivor.
Intressant fakta det du skrev Ozamozi. Inte konstigt de känns bättre med linux för var dag som går.

edit:kopieringsskyddets syfte är ju att skydda materialet. MEN!!! Eftersom det är anpassat för att skydda mot att windowsprogram skall kopiera så måste det ju betyda att man inte kringår det när ett linuxprogram gör det. Man kringår ju inte det rent teknisk sett eftersom det inte är skapt att skydda materialet mot linux.
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
n4h0j
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Linux -the movie

Inlägg av n4h0j »

Retardedpope, Jag verkar ha missat fortsättningen i denna tråden. Länkade du vidare alldeles efter att jag just sagt att det var olämpligt?
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Användarvisningsbild
Retardedpope

Linux -the movie

Inlägg av Retardedpope »

nahoj: Jag antar att du syftar på inlägg #4 som du skrev och inlägg #8 som jag skrev.

Du skrev i inlägg #4 att vi skulle sluta föreslå olagliheter och i inlägg #8 länkade jag till en film på youtube, vilket inte är olagligt.

Således skulle jag vilja svara nej på din fråga, men om du anser att det jag gjorde var olämpligt och att jag utifrån inlägg #4 borde förstått att det var din ståndpunkt, så blir svaret givetvis ja. Dock vill jag bara påstå att om du tycker att svaret på din fråga är ja, så håller jag absolut inte med om att det var olämpligt.
Okänd

Linux -the movie

Inlägg av Okänd »

Retardedpope: Jag förstår inte de två scenarium du nämner. Jag ber dej att förklara på annat sätt..
Användarvisningsbild
n4h0j
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Linux -the movie

Inlägg av n4h0j »

Retardedpope, kärnfrågan är att du struntar i en admins tydliga önskan om att vi inte ska länka till material som kan betraktas som tveksamt.
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Användarvisningsbild
Retardedpope

Linux -the movie

Inlägg av Retardedpope »

[quote="nahoj"]Eftersom jag gissar att den inte är licensierad under en fri licens (har jag fel så säg det) så ska vi nog ta och sluta föreslå olagligheter. :)[/quote]
Så du anser att detta är en "tydlig önskan om att vi inte ska länka till material som kan betraktas som tveksamt"?

I så fall har vi väldigt olika definitioner av begreppet tydlig. Att "föreslå olagligheter" och att länka till en film på youtube, vilket är helt lagligt. Jag förstår inte riktigt kopplingen.
deejam

Linux -the movie

Inlägg av deejam »

"If you need help with your Linux box, find a Slackware user. A Slackware user is more likely to fix the problem than a user familiar with any other distribution."
Okänd

Linux -the movie

Inlägg av Okänd »

[quote="Retardedpope"][quote="nahoj"]Eftersom jag gissar att den inte är licensierad under en fri licens (har jag fel så säg det) så ska vi nog ta och sluta föreslå olagligheter. :)[/quote]
Så du anser att detta är en "tydlig önskan om att vi inte ska länka till material som kan betraktas som tveksamt"?[/quote]
Retardedpope: Kan du berätta vad du tänker att nahoj syftade på, och anledningen till att han postade inlägget..
Användarvisningsbild
Retardedpope

Linux -the movie

Inlägg av Retardedpope »

sebastean: Du verkar ha fått väldigt svårt att förstå helt plötsligt. Av någon anledning har du börjat avfärda mina åsikter med argumentet att du inte förstår dem...

Hade du velat är jag övertygad om att du hade förstått precis vart enda ord av vad jag sagt.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"