Ubuntu /X dyker stup i ett

thpe4

Ubuntu /X dyker stup i ett

Inlägg av thpe4 »

Min nyinstallerad ubuntus grafiska gränssnitt dyker stup i ett.
Var hittar jag någon logg över vad som händer i det skede då den startar om X?
Eller om någon kan ha en aning om varför detta händer.

P4 2.4 GHz
RAM 512 MB
nVidia GeForce 6200 256MB
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

SV: Ubuntu /X dyker stup i ett

Inlägg av zenbios »

kolla i /var/logg o se om du hittar något där
Bild
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Du kan kolla i /var/log/Xorg.0.log om du hittar något. Om du har installerat NVIDIA-drivrutinen manuellt kan du testa att installera den igen - det ställer nämligen till med en del problem om man uppdaterar kärnan utan att installera om grafikdrivrutinen. Det ser ut att fungera, men så fort du startar något som kräver t.ex. OpenGL (spel, skärmsläckare etc.) så startar X om.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
thpe4

Inlägg av thpe4 »

Jag installerade Envy och drivrutinerna den vägen och ubuntu tycks fungera igen.
Dock hade jag stora problem med firefox som tyckts vara orsaken till att datorn dök. Hann knappt öppna firefox innan X startade om på nytt. Hoppas det håller nu.

Man ska inte ropa hej... när jag satt och skrev raderna ovan så börjar firefox bråka igen. Det går att skriva och surfa runt i den aktiva fönstret men inte öppna några menyer eller något annat i ubuntu. Gick dock att starta om med ctrl+alt+backspace.

Märkte att det släpper när jag trycker på spara och  går ur redigeringsläget när jag skriver här i forumet?
Senast redigerad av 1 thpe4, redigerad totalt 29 gånger.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

På vissa datorer, bla min, så verkar Swiftfox fungera bättre.
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... refox.html
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
thpe4

Inlägg av thpe4 »

Hjälpte tyvärr inte med Swiftfox. Går jag ex in på aftonblandet.se så och rullar lite på första sidan starta X om obönhörligen.
När jag sökt här på forumet så verkar det vara flashplayer-pluginen i firefox som krashar X.

Frågan är om man kan uppdatera flashplayern på något sätt eller lägga på flashblocker för att lösa problemet... (tänker högt) :)
thpe4

Inlägg av thpe4 »

Börjar misstänka att det är drivrutinerna till grafikkortet och/eller flash player som är boven i det hela.

På den ena dator är det hopplöst att surfa medans om jag sätter samma hårddisk i en annan dator så fungera allt smärtfritt. Lite tråkigt då det är en viss prestandaskillnad mellan dem.

Fungerar inte - Dell P4 2.4 GHz, 512 MB RAM, nVidia GeForce 6200 256MB
Fungerar - Compaq Celeron 1.8 GHz, 256 MB RAM, Intel (internt grafikkort utan 3D stöd).

Hoppas innerligt att 7.10 fungerar bättre så jag slipper lägga på XP igen...
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Det är ju inte alls otroligt att det är frafikdrivrutinerna som spökar. jag har i alla fall samma grafikkort som du i den här datorn så det borde fungera för dej också.
thpe4

Inlägg av thpe4 »

skam den som ger sig.

Jag installerade XP på den dator som strulat så mycket med Ubuntu för att se om det fungerade bättre men fick trassel med att XP frös till då och då.

Öppnade burken och hittade 5 större kondingar intill ram-minnena på moderkortet som var svällda. Dock inte spruckna men ändå, så nu ska jag se om jag kan få tag på ett nytt moderkort och sen blir det till att kör på Ubuntu igen. :)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Jag har märkt att man ofta kämpar med systemet när det strular, men att det ofta visar sej vara hårdvarufel. Jag tror faktiskt att moderkort är den enskilda komponent som oftast har pajat för mej. Ett par CD-spelare/brännare och ett grafikkort, men annars bara moderkort.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"