Hej!
Jag har lite problem med att få igång ljudet.
Jag har läst runt och i princip hittat att jag ska installera alsa.
Jag har installerat nått som ligger i adept som heter alsa-source men det funkar fortfarande inte.
Någon som har nån bra idé?
Jag har ett creative kort!
Mvh // Johan
Behöver hjälp med att få igång ljudet!
- Linus Mannervik
- Kontakt:
Du ska inte behöva installera någonting för att få ljudet att fungera. Ljudsystemet Alsa är en del av Ubuntu, och behöver inte installeras separat.
Får du några felmeddelanden när du startar datorn eller något program som försöker använda ljudsystemet? I vissa fall kan ljudet bara vara avstängt (men eftersom du verkar köra Kubuntu kan jag inte ge några råd om var du ska leta efter inställningar).
Vad (mer exakt) för slags ljudkort har du? Jag har för mig att något av Creatives nyare kort inte stöds, men annars borde det fungera direkt.
Får du några felmeddelanden när du startar datorn eller något program som försöker använda ljudsystemet? I vissa fall kan ljudet bara vara avstängt (men eftersom du verkar köra Kubuntu kan jag inte ge några råd om var du ska leta efter inställningar).
Vad (mer exakt) för slags ljudkort har du? Jag har för mig att något av Creatives nyare kort inte stöds, men annars borde det fungera direkt.
-
Jag hade problem med mitt gamla SB16. Den här sidan från ubuntu.com https://wiki.ubuntu.com/HowToSetupSoundCards hjälpte mig att lösa det. Fast jag fick gå på inställningarna för sb awe.