Jag och min granne har varsit nätverk, varsin router och varsit internet abb. Jag hade nu tänkt att vi skulle koppla ihopp våra nät. Sätter en kabel från min router ner till hans, sedan får routern sköta om att direigera trafiken som skall mellan de olika näten.
Jag måste väl då ha en dator som har en koppling till varje nät och sedan så får min kompis router skicka trafik som skall in på mitt nät till nätverkskortet som sitter på hans nät i datorn som finns på båda näten. och min router gör tvärt om.
Min tanke var du att jag skulle använda min ubuntu server som burken med 2 nätverkskort då det verkade som att man kunnde sätta 2st ipadresser på ett kort. Men är det så att man bara kan sätta ipadresser som ligger på samma nät? Jag kört på 192.168.0.x och grannen på 192.168.2.x
Provade "sudo ifconfig eth0 alias 192.168.2.200 255.255.255.0"
men det resulterade bara i "alias: Unknown host"
Gör jag nått fel? eller kan man inte sätta ipadresser från olika nät så jag måste skaffa ett kort till?
En annan sak jag funderade på var trafiken. Jag har min router kopplad till en swotch och sedan sitter alla datorer kopplade i switchen. När jag får detta att fungera så är tanken att router som sagt skall skicka runt trafiken som går mellan näten. Jag tänker då att kommer att funka som:
1.Min dator vill kontakta 192.168.2.10 och frågar switchen.
2.Switchen ser att den trafiken skall routas via servern som heter 192.168.0.101 och skickar trafiken dit.
3. Servern skickar över trafiken till det andra nätverkskortet.
4. Det andra nätverkskortet skickar tillbaks trafiken till switchen
5. Switchen skickar trafiken till routern som sedan styr ned trafiken till grannen.
Är det så det kommer att fungera? det låter som att paketen kommer att skickas runt ganska mycket. Påverkar detta prestandan mycket? Finns det nått bättre sätt att koppla det? Kommer alla paket att skickas så, eller kommer de att lära sig att ta sig genom de olika näten utan att behöva fråga routern för varje paket?
Jag har i dags läget en dlink gamer lounge router och en intel express 510t 24portas switch. Vad händer om jag kopplar flera kablar mellan switchen och routern? kan det förbättra prestandan eller kommer allting att bara bli väldigt förvillat?
Mycket frågor, men jag hoppas att jag kan få svar på några av dem iallafall

/Oscar