Hej,
Jag har en extern 320Gb hårddisk, som jag vill göra 4 partitioner på. Min tanke är att de ska monteras som /home/fredrik/Bilder m.m. Är det en god/genomförbar idé? (Om det är mer avancerat än att göra partitionerna och sedan lägga till dem fstab, tar jag gärna emot hjälp...)
Problemet som jag har är att gparted felrapporterar när jag verkställer och den ska börja arbetet med att formatera osv. Storleken på den ursprungliga partitionen ändras men formateringen ger följande fel:
Open /dev/sda1:no such file or directory
mvh
Fredrik
Föralltid nybörjare
Formatering av extern hårddisk
SV: Formatering av extern hårddisk
Hej,
Kunde inte hejda mig så jag lyckades formatera genom att låta den ursprungliga partionen bli så liten den kunde (ca 50 Mb) och behålla FAT32 (eftersom problemet uppstod när den skulle formateras till ext3).
Nu har jag två partitioner, men det känns ju ganska onödigt att ha en som är ca 50 Mb. Finns det ngt sätt att formatera den så den får ext3 och sedan uttöka den till hela hårddisken?
Hälsningar
Fredrik
Kunde inte hejda mig så jag lyckades formatera genom att låta den ursprungliga partionen bli så liten den kunde (ca 50 Mb) och behålla FAT32 (eftersom problemet uppstod när den skulle formateras till ext3).
Nu har jag två partitioner, men det känns ju ganska onödigt att ha en som är ca 50 Mb. Finns det ngt sätt att formatera den så den får ext3 och sedan uttöka den till hela hårddisken?
Hälsningar
Fredrik
SV: Formatering av extern hårddisk
Om den andra partionen är ext 3, så kan du göra det i gparted.
avmounta disken där, ta bort lilla på 50 mb, o se gör den andra större (utöka) med resterande 50.
avmounta disken där, ta bort lilla på 50 mb, o se gör den andra större (utöka) med resterande 50.