Kommandon för WLAN?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Kommandon för WLAN?

Inlägg av Christian Johansson »

Jag har precis ändrat från Ethernet-kabel till trådlös anslutning av min laptop och det fungerar bra :) . Jag blev positivt överraskad av att jag får samma hastigheter i TPTest som med Ethernet-kabel. Nu undrar jag vad det finns för roliga kommandon och program för WLAN. Det enda jag känner till är iwconfig. Vad skriver jag t.ex. för att söka efter trådlösa nätverk?
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

SV: Kommandon för WLAN?

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Christian Johansson skrev: Jag har precis ändrat från Ethernet-kabel till trådlös anslutning av min laptop och det fungerar bra :) . Jag blev positivt överraskad av att jag får samma hastigheter i TPTest som med Ethernet-kabel. Nu undrar jag vad det finns för roliga kommandon och program för WLAN. Det enda jag känner till är iwconfig. Vad skriver jag t.ex. för att söka efter trådlösa nätverk?
sudo iwlist  scan

I stort sett alla intressanta kommandon börjar med iw, så om du i en terminal skriver iw och sedan trycker nån gång på tab så får de fram en lista, undrar du vad kommandot gör, skriv man (kommando)
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

iwlist scan

Kan du börja med ;) Jag har (ibland?) behövt använda sudo framför. Det finns ett gäng andra, kör apropos wireless i terminalen, så får du en lista över olika kommandon som finns tillgängliga (och som har en beskrivning som innehåller ordet "wireless"). Du kan läsa manualsidorna (man programnamn), och ibland kan man bara köra kommandot följt av --help för att få mer info i kortfattat format.

EDIT: Mekaniserad Apelsin var lite före ;) Och eftersom MekAp skriver sudo framför iwlist scan, antar jag att det skall/måste vara så.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Christian Johansson

Tack för det. Hmm, jag tycker "sudo iwlist scan" ger upp lite fort när jag ger det kommandot. En sekund eller mindre efter att jag gett kommandot får jag fram mitt eget nätverk och inget mer. Scannar man under Windows håller datorn på ett rätt så bra tag innan det presenteras vilka nätverk som finns.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

DeepThought skrev: Och eftersom MekAp skriver sudo framför iwlist scan, antar jag att det skall/måste vara så.
JAg vet inte varför men två av mina nätverkskort vägrar ge något som helst svar utan sudo, andra har beskrivit hur otroligt bra det går utan. Kan ha att göra hur networkmanager använder dina drivrutiner eller nått sånt (jag spånar fritt).
Christian Johansson skrev:En sekund eller mindre efter att jag gett kommandot får jag fram mitt eget nätverk och inget mer. Scannar man under Windows håller datorn på ett rätt så bra tag innan det presenteras vilka nätverk som finns.
iwlist spottar ut vad den har i arbetsminnet, kör man det några gånger i rad så ska den fånga upp fler broadcasts den kan visa.

Networkmanager håller en lite mer "aktiv" lista, det är ikonen som finns i det grafiska högst upp till höger som ser ut som fem staplar.
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 25 gånger.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Installera aircrack-ng också så får du en massa roligt att göra med det trådlösa.
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Christian Johansson

Mekaniserad Apelsin skrev: ...
iwlist spottar ut vad den har i arbetsminnet, kör man det några gånger i rad så ska den fånga upp fler broadcasts den kan visa.

Networkmanager håller en lite mer "aktiv" lista, det är ikonen som finns i det grafiska högst upp till höger som ser ut som fem staplar.
Det hjälper inte att köra iwlist några gånger i rad. Det bara visar min egen cell meddetsamma och avslutar sedan direkt.

Menar du den gröna stapeln uppe tlll höger? Det står inget om vilka nätverk som finns när jag klickar på den.

En annan sak: Idag startade jag för första gången upp datorn efter att jag under System -> Administration -> Nätverk hade aktiverat det trådlösa (eth1) och avaktiverat det fasta (eth0). Dock så hade jag ingen anslutning till Internet efter att ha startat upp och när jag gick under System -> Administration -> Nätverk så var båda aktiverade. Då avaktiverade jag det fasta och fick direkt anslutning till Internet. Nu gick jag precis in under System -> Administration -> Nätverk och nu visas åter att båda är aktiverade när jag klickar på Egenskaper medan rutan för trådlös under fliken Anslutningar är tom och för det fasta (kabelanslutning) finns det en bock. Ändå fungerar det nu med det trådlösa. Det verkar med andra ord bete sig helkonstigt när det gäller vilka nätverkskort som är aktiverade.
Senast redigerad av 1 Christian Johansson, redigerad totalt 26 gånger.
Christian Johansson

Christian Johansson skrev:
Mekaniserad Apelsin skrev: ...

...

Menar du den gröna stapeln uppe tlll höger? Det står inget om vilka nätverk som finns när jag klickar på den.

...
Hmmm, i Synaptic ser jag att det finns något som heter network-manager som inte är installerat. Är det kanske det du menar?
Användarvisningsbild
sund
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av sund »

om du inte fick en större lista så prova

Kod: Markera allt

sudo iwlist ath0 scan
eller vad ditt trådlösa kort nu heter, kanske funkar bättre?
Christian Johansson

Tack för tipset, sund. Jag har dock provat det och det hjälpte inte.
Användarvisningsbild
sund
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av sund »

Har du provat att stänga av och bara starta ditt trådlösa kort och sen köra en scan?
Kan ju hända att ditt kort är nere?

sudo ifdown eth0
sudo ifup ath0
vet att jag också hade problem med att hitta accesspunkter här i studenkorridoren, trixade ett bra tag med iwconfig.
det som till slut funkade för mig var antingen.

sudo iwlist ath0 scanning
istället för bara scan

och

sudo iwconfig ath0 essid Din_accesspunkts_namn_i_scanlistan ap DIN:ROUTERS:MAC
sudo dhclient ath0
hoppas det hjälper!
Senast redigerad av 1 sund, redigerad totalt 28 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"