Nepp det funkade inte. Men kan man köra java5 istället då? eller det kanske inte heller finns till ppc?DeepThought skrev: Installera först bara sun-java6-bin, sun-java6-fonts och sun-java6-jre först, t.ex. genom att köra:
sudo apt-get install sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre
Installera sedan sun-java6-plugin genom att dubbelklicka, eller genom att köra:
sudo dpkg -i ~/Desktop/sun-java6-plugin*
(Anledningen till att jag skrev sun-java6-plugin* är för att jag inte vet vad det slutar på, så nu installeras alla filer på skrivbordet som börjar på sun-java6-plugin, men det lär bara vara den du laddade ner).
Dock såg jag nu att både sun-java6-bin och sun-java6-plugin bara finns till i386 (och amd64) så jag är faktiskt tveksam till att det går att installera på PPC-processorer, tyvärrVet inte om det finns någon fix, men du kan testa att installera och se om/hur det går..
Lite basic hjälp.
SV: Lite basic hjälp.
- DeepThought
Nu börjar jag känna att det här trillar utanför mina kunskaper/erfarenheter, men det finns säkert någon annan som har bättre koll på PPC!
Under tiden kan jag bara tipsa om den här sidan (läs även tillhörande tråd på ubuntuforums.org):
https://wiki.ubuntu.com/PowerPCFAQ
Där står en del om t.ex. Javainstallation.
Lycka till!
Under tiden kan jag bara tipsa om den här sidan (läs även tillhörande tråd på ubuntuforums.org):
https://wiki.ubuntu.com/PowerPCFAQ
Där står en del om t.ex. Javainstallation.
Lycka till!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Annars är det en enkel sak att hämta och installera Java dirkt från Sun Microsystem. Den versionen funkar garanterat med det mesta.
Denna tråd har den bästa topicen så håll dig till en och samma tråd: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,16587.0.html
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Hixx
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Transmission heter en torrentklient som jag tycker är superbra. Finns i synaptics.
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
oh, jag missade att vi tipsade om torrentklienter...Hixx skrev: Transmission heter en torrentklient som jag tycker är superbra. Finns i synaptics.
Freeloader finns oxå i synaptic
More Mekaniserad at http://blippe.se.
När jag startade med Ubuntu ville jag köra Azureus på min powermac ppc. Den Java som följde med Ubuntu PPC funkade MEN Azureus/Java tog 90% CPU och allt var som seg kola.
Testade då att hämta Java-source från IBM för PPC och kompilera själv - gick ännu sämre. I den vevan sökte jag mycket på Java för Linux/ubuntu PPC och fann att det var en återvändsgränd. Jag gav upp Azureus.
Testade sedan att köra Transmission, vilket jag uppdaterade och kompilerade om nästan varje dag för att alltid ha senaste versionen. Det funkade ett tag, men när Transmission förstörde en 13 GB's torrent som var hämtad till 85%, blev jag sne. Det var andra buggar också som inte löstes för den rena Linux versionen (GTK). Jag märkte också att programmerarna var mycket mer fokuserade på OSX och efter ett tag , en Windows version.
Nu har jag kört Deluge en månad med mycket gott resultat. JAg har fått kompilera själv eftersom jag inte hittat nån PPC deb. Det gör man sällan, enligt min erfarenhet. Men man kan oftast hitta källkoden (source) och kompilera själv på sin Ubuntu PPC maskin. Om du vill kan jag mer detaljerat skriva hur jag gjort.
Testade då att hämta Java-source från IBM för PPC och kompilera själv - gick ännu sämre. I den vevan sökte jag mycket på Java för Linux/ubuntu PPC och fann att det var en återvändsgränd. Jag gav upp Azureus.
Testade sedan att köra Transmission, vilket jag uppdaterade och kompilerade om nästan varje dag för att alltid ha senaste versionen. Det funkade ett tag, men när Transmission förstörde en 13 GB's torrent som var hämtad till 85%, blev jag sne. Det var andra buggar också som inte löstes för den rena Linux versionen (GTK). Jag märkte också att programmerarna var mycket mer fokuserade på OSX och efter ett tag , en Windows version.
Nu har jag kört Deluge en månad med mycket gott resultat. JAg har fått kompilera själv eftersom jag inte hittat nån PPC deb. Det gör man sällan, enligt min erfarenhet. Men man kan oftast hitta källkoden (source) och kompilera själv på sin Ubuntu PPC maskin. Om du vill kan jag mer detaljerat skriva hur jag gjort.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.